پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سابقی نشست نقدپذیری معصومین

حوزه/حجت الاسلام حسین سابقی گفت: تقیه سیاستی بود که امام کاظم(ع) در راستای مدیریت جامعه اسلامی به کار می بردند چرا که ایشان مسیر هدایت و رهبری را ادامه می دادند در حالی که به دشمن، گرایی نمی دادند.

حجت الاسلام حسین سابقی در گفت و گو با خبرنگار«حوزه»، ضمن تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر(ع)، ایشان را باب الحوائج دانست و گفت: اهل بیت(ع) طبق مبانی قرآنی واسطه فیض الهی هستند.

وی با اشاره به آیه 35 سوره مائده، افزود: در این آیه آمده که به سوی خداوند به دنبال وسیله باشید، همچنین درخصوص این آیه شریفه می توان گفت تمامی اهل بیت(ع) عامل توسل به سوی خداوند هستند.

استاد حوزه تخصصی امیر المومنین(ع) بیرجند با بیان اینکه هر کدام از امامان معصوم در بُعدی مشهور هستند، اضافه کرد: امام کاظم(ع) از باب نهایت ویژه در راستای گره گشایی و برآوردن حاجات، بعد از شهادت به باب الحوائج از سوی مسلمانان مشهور شدند.

حجت الاسلام سابقی، بدترین حکومت در عصر امام کاظم(ع) را حکومت هارون الرشید عنوان کرد و افزود: اختناق، فشار اقتصادی و سیاسی در آن زمان سبب تمرکز هارون الرشید بر ایشان شده بود.

وی خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع)، هفت سال پایانی زندگی خود را در زندان به سر برد ولی در این شرایط اختناق و فشار، با استفاده از شاگردانی مدیریت می کردند.

استاد حوزه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند با اشاره به ماجرای فدک، گفت: در زمان امامت امام کاظم(ع)، یکی از خلفای بنی عباس ادعا کرد که ما حاضریم فدک را به شما بازگردانیم و حضرت فرمودند، شما این کار را نمی کنید، چرا که فدک از منظر من یعنی دریای خزر تا رود نیل.

وی ادامه داد: این فرمایش امام کاظم(ع) یعنی باز پس گرفتن همه  محدوده جغرافیایی، یعنی رمز اصل حکومت که در داستان اهل بیت(ع) مطرح است.

استاد حوزه تخصصی امیر المومنین(ع)بیرجند اظهار کرد: تقیه سیاستی بود که امام کاظم(ع) در راستای مدیریت جامعه اسلامی به کار می بردند چرا که ایشان مسیر هدایت و رهبری را ادامه می دادند در حالی که به دشمن اندک گرایی نیز نمی دادند.

حجت الاسلام سابقی افزود: حضرت کاظم(ع) با ارتباطی مخفیانه با تعدادی از شیعیان و انتخاب افرادی به عنوان نفوذی در دستگاه هارون الرشید، بسیاری از مشکلات موجود را حل و فصل می کردند.

این استاد حوزه علمیه بیرجند افزود: همان طور که امام موسی بن جعفر(ع) بر هیجانات نفسانی و غضب خود تسلط داشتند ما نیز همانند ایشان باید دائما اخلاق خود را تغییر حالت دهیم چرا که در این صورت است که مشکلات جامعه اسلامی رفع می شود.

حجت الاسلام سابقی همچنین دوستداران حضرت را به گفتن ذکر لا اله الا الله و اینکه انسان باید همیشه به یاد معاد باشد، توصیه کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha