چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شیعه به چند قدمی نماز در حرمین رسید

شیخ یوسف ناصری به اظهارات موهن محمدبن‌سلمان پاسخ داد و خاطرنشان ساخت که اگر عربستان جنگی علیه ایران به‌راه بیندازد، نابودی خودش را سرعت بخشیده است. شیخ یوسف ناصری معاون دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء در واکنش به اظهارات موهن ولیعهد سعودی درباره امام زمان(عج) و جمهوری اسلامی ایران، «بن‌سلمان» را فردی جاهل به الفبای دین و نوکر مستکبران توصیف کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین يوسف الناصری در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای "آفاق" ضمن اشاره به اینکه تمام مذاهب اسلامی به امام مهدی(عج) معتقدند، اظهار داشت: رژیم شرور سعودی تفرقه‌جو است؛ وگرنه حتی "القاعده" نیز به مهدویت اعتقاد داشت و «بن‌لادن» را مهدی موعود می‌دانست! اغلب مقامات ارشد آمریکایی هم پیرو کلیسای انجلیکانی هستند و به موضوع منجی اعتقاد دارند.وی در ادامه افزود: امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند. آل‌سعود از موشک‌های پابرهنگان یمنی به وحشت افتاده و با رسیدن محور مقاومت به عربستان و زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج)، ارکان حکومتشان در معرض فروپاشی قرار گرفته است.معاون دبیرکل نُجَباء با تأکید بر اصالت یهودی و پیوندهای صهیونیستی آل‌سعود، اظهارات اخیر بن‌سلمان را حرکتی با نیت سرپوش نهادن بر شکست‌های اخیر اسرائیل و اتباع آن در برابر محور مقاومت دانست و گفت: ریاض برای جبران ناکامی‌ها می‌کوشد به‌سرعت روابطش را با تل‌اویو علنی کند.

 

آیت الله برای مهره های اصلی،رای به مفسد فی الارض داد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، به نابسامانی های اخیر بازار ارز و وضعیت اقتصادی کشور واکنش نشان دادند و گفتند: حوادثی که در این چند روز درباره مسأله ارز و مسائل اقتصادی واقع شد و به صورت غیر منتظره هر ساعت تغییر و ترقی پیدا کرد، نشان داد توطئه جدیدی در کار است.ایشان ابراز داشتند: نمی شود به حسب موازین اقتصادی ساعت به ساعت ارز ممکلت ترقی کند و حتما دستی پشت آن وجود دارد؛ منافقان داخلی با کمک اربابان خارجی دست به دست هم دادند که کشور را به آشوب بکشند و اقتصاد مملکت را فلج کنند.این استاد برجسته حوزه با تأکید بر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی در شرایط فعلی کشور، خاطرنشان ساختند: بدون قاطعیت در این شرایط خاص مشکلی حل نمی شود؛ اگر پیش دستی نکنیم بعدا باید هزینه زیادی باید بپردازیم.این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: یکی از برنامه های قاطع این است که چند نفر از مهره های اصلی دلالان ارزی که سعی دارند کشور را به آشوب بکشند، به عنوان مفسد فی الارض محاکمه و با رعایت موازین اسلامی اعدام شوند تا بقیه حساب خود را بدانند و توجه داشته باشند که مسأله جدی است.

 

رئیس دفتر رهبری به نخبگان،آتش به اختیار داد

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با تاکید براینکه مشکلات کشور جز با مدیریت جهادی برطرف نخواهد شد، گفت: کشور نیاز به مدیریت خستگی ناپذیر و باور کردن جوانان دارد.شفیعی گفت: مانیفست نظام دینی اسلام ناب است و در اینجا نخبگان باید ورود کنند و پیش شرط آن استنباط درست از احکام دینی است. اگر مبانی دینی را استنباط نکنیم دین به تحجر متهم می شود.رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان عنوان کرد: دشمن به دنبال القای ناکارآمدی نظام دینی به دهه هفتاد و هشتاد است. دولتها نباید به دولت قبلی اتهام بزنند چراکه این موضوع خیانت به باور عمومی است. نظام اسلامی به دنبال همه آحاد جامعه است و شرط آن این است که مسئولان کار کنند. نظام دینی متولی دین ودنیای مردم است.

 

آیت الله گرگانی،عصای هنر را بالا برد

هنرمند واقعی کسی است که هنر خود را برای جذب مردم به دین و تبیین اهداف مقدس به کار گیرد.حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار بسیج هنرمندان استان قم، بابیان این که مردم در برابر دین دو دسته اند، بعضی دین را پذیرفتند و سعادتمند شدند و بعضی نیز راه گمراهی پیش گرفتند، گفتند: هنر هم این گونه است، بعضی از هنر برای گمراهی مردم  استفاده کرده و مردم را از مسیر حق دورمی کنند.معظم له بیان داشتند: هنر امری است زیبا و و باید سعی کرد از این ظرفیت عظیم برای ترویج درست دین بهره برد، ولی بعضی افراد از طریق ابزار هنر، مردم را منحرف کردند.ایشان افزودند: هنرمند واقعی کسی است که هنر خود را برای جذب مردم به دین و تبین اهداف مقدس بکار گیرد.حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: هنر، امر تخصصی است و باید از این تخصص برای هدایت مردم استفاده کرد.

 

نخبگان اسلامی با رئیس دمشق دیدار کردند

جمعی از شخصیت ها و اندیشمندان مذاهب اسلامی از ایران، عراق، لبنان و چند کشور اسلامی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کردند. ر این اساس ظهر امروز تعدادی از سران مذاهب اسلامی حاضر در اولین همایش بین‌المللی القدس وجهتنا در کشور سوریه با دکتر بشار اسد رئیس جمهور کشور سوریه دیدار کردند.در این دیدار وزیر اوقاف سوریه، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، آیات اراکی، تسخیری و اختری و جمعی از اندیشمندان لبنان، عراق، سوریه و برخی کشورها اسلامی حضور داشتند.

 

المنتظر در لاهور،شجره طیبه را بنا کرد

حوزه علمیه المنتظر لاهور از مدارس دینی موفق و معروف پاکستان است که طلاب و روحانیون قابل توجهی را تربیت کرده است. بعد از استقلال پاکستان فقط چند مرکز دینی در این کشور وجود داشت. اولین موسسان مراکز دینی در پاکستان حجج الاسلام والمسلمین سید باقر نقوی از حیدر آباد و غلام مهدی نجفی از سند هستند.حوزه علمیه المنتظر لاهور در سال 1954 میلادی تاسیس شد. بنیانگذار این حوزه حاج شیخ محمد طفیل بود. وی در منطقه موچی کیت لاهور مکانی را به مبلغ صد روپیه اجاره کرد و در سال 1956 میلادی در پاکستان به رسمیت شناخته شد.در سال 1958 میلادی در محله شکوه یک مکان دیگر خریداری شد و اما در سال 1960 میلادی به علت بروز برخی مشکلات، مکان دیگری در دارالشریعه و سن پوره با مبلغ 32 هزار روپیه برای این حوزه علمیه خریداری شد. در سال 1969 میلادی یک هیئت امنا تشکیل شد و با تلاش و کوشش این هیئت زمینی خریداری و برای این حوزه وقف شد.حوزه علمیه المنتظر لاهور با گذشت بیش از 50 سال و با وجود فراز و نشیب‌ها از ترویج تعلیمات اسلامی عقب نیشنی نکرده است.

 

شریف با المصطفی،تفاهم نامه امضا کرد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، با اعلام آمادگی این دانشگاه برای جذب دانشجویان غیرایرانی، از امکان جذب دانشجو در پردیس تهران و کیش دانشگاه شریف با همکاری جامعه المصطفی، در رشته های مختلف مهندسی و علوم انسانی خبر داد. دکتر محمود فتوحی، در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان جامعه المصطفی و دانشگاه صنعتی شریف که پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در تهران برگزار شد ضمن خوش آمدگویی به رئیس جامعه المصطفی و هیئت همراه، گفت: در سالیان اخیر، بین المللی سازی از سوی دانشگاه صنعتی شریف و وزارت علوم، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه گام هایی نیز برداشته شده است.وی با اشاره به سابقه گفتگوها میان المصطفی و دانشگاه صنعتی شریف برای همکاری در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی، اظهار امیدواری کرد: این جلسه زمینه توسعه همکاری میان این دو مرکز علمی را مهیا نماید.رئیس دانشگاه صنعتی شریف، با اعلام آمادگی این دانشگاه برای جذب دانشجویان غیرایرانی، از امکان جذب دانشجو در پردیس تهران و کیش دانشگاه شریف با همکاری جامعه المصطفی در رشته های مختلف مهندسی و علوم انسانی خبر داد.

 

دارالافتای مصر،جانب اهل بیت را گرفت

سید طاهر الهاشمی اندیشمند شیعه مصری و عضو مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) گفت: حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) عقلیه بنی هاشم و دختر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، بانویی است که در بیت رسالت و در نزد مسلمانان و مسیحیان از جایگاه بالایی برخوردار است. سید طاهر الهاشمی رهبر شیعیان مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) گفت: حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) عقلیه بنی هاشم و دختر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، بانویی است که در بیت رسالت و در نزد مسلمانان و مسیحیان از جایگاه بالایی برخوردار است.وی ادامه داد: هر چقدر که ما حضرت زینب(س) را احترام کنیم و درباره جایگاه و مقام این بانوی بزرگ سخن بگوییم، نمی توانیم آنگونه که شایسته است حق ایشان را به جا بیاوریم؛ چرا که آن حضرت خدمت بزرگی به رسالت محمدی کرده و مصیبت ها، درد و رنج های بسیاری را تحمل کرده است.سید الهاشمی تصریح کرد: حضرت زینب(س) بعد از شهادت اما حسین(علیه السلام) و اصحاب ایشان در واقعه کربلا، رهبری رسالت محمدی را به عهده گرفت و در برابر طاغوت زمان عبید الله بن زیاد و یزید بن معاویه ایستاد و حکومت بنی امیه را رسوا و دروغ، ظلم و ستم آنان را آشکار کرد.رهبر شیعیان مصر افزود: ما در این ایام برای این بانوی بزرگوار مراسم می گیریم و این جشن که به میلاد آن حضرت معروف است، در حقیقت تاریخ وفات ایشان می باشد و تاریخ نویسان در مکان دفن حضرت زینب (س) اختلاف نظر دارند؛ برخی از آنان می گویند که حضرت در مصر است و برخی دیگر می گویند در شام یا مدینه مدفون است.عضو مجمع جهانی اهل بیت اشاره کرد: کسانی که برگزاری این مراسم و جشن را رد می کنند یا آن را حرام می دانند، به فتوای صادره از دار الافتای مصر به تاریخ 30/7/2007 مراجعه کنند؛ در این فتوا، به حکم برپایی مراسم جشن برای میلاد مبارک نبوی و اهل بیت (علیهم السلام) و اولیاء الله پاسخ داده شده و آن را شرعی دانستند، بلکه آن را از برترین اعمال و بزرگترین عملی که موجب قرب الهی می شود، به شمار آوردند.وی افزود: کسانی که این مراسم را حرام می دانند، در روز ولنتاین گل پخش می کنند.

 

حوزه خواهران هم به حامیان،پیوست

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: در حوزه علمیه خواهران قزوین هیچ کالای خارجی را خریداری نمی کنیم و سیاست بر این است که فقط تولیدات و کالای ایرانی خریداری شود. حجت الاسلام رضا کاظم لو با تاکید بر صرورت حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در اول سال بیان شده است، گفت: در حوزه علمیه خواهران قزوین هیچ کالای خارجی را خریداری نمی کنیم و سیاست بر این است که فقط تولیدات و کالای ایرانی خریداری شود.مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین ادامه داد: طلبه ای که در فضایی زندگی می کند که کالای مصرفی آن تولید داخلی است خود تبلیغ عملی است و در روحیه و گفتار طلاب اثرگذار است، و امروز باید مبلغان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را تبلیغ کنند و در واقع هم در عمل و هم در گفتار این شعار در جامعه تبیین شود.وی خاطرنشان کرد: نکته اساسی در تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی توجه اهالی صنعت است و همه تولیدکنندگان جزو خوبان این کشور هستند و باید کالای با کیفیت تولید کنند.حجت الاسلام کاظم لو افزود: مردم ثابت کرده اند در تمامی لحظات به شهدا، رهبری و آرمان های انقلاب و شعارهای اسلامی پایبند هستند، لذا در مصارف خود باید به این موضوع توجه کنند که از تولیدات داخلی استفاده کنند و بدانند مصرف تولید ایرانی کمک کردن به جوانان این ممکلت و صنعت کشور است.مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین اظهار کرد: اگر تولیدات داخلی با کیفیت باشند، طبیعی است که مردم به سوی مصرف کالای داخلی می روند، ولی اگر این دقت نباشد ممکن است یک ایرانی جنسی را خریداری کند که کیفیت لازم را نداشته باشد و نه تنها خود، دیگر از این کالا استفاده نکند، بلکه به دیگران هم توصیه می کند از این کالا استفاده نکنند.

 

مجلس وحدت،رای به نابودی داد

حجت الاسلام و المسلمین ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با اشاره به تهدیدات و خطرات تکفیر برای کشور پاکستان، گفت: امنیت ملی و موجودیت پاکستان مشروط به نابودی جریان تکفیر است. حجت الاسلام و المسلمین ناصر عباس جعفری دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با اشاره به تهدیدات و خطرات تکفیر برای کشور پاکستان، گفت: امنیت ملی و موجودیت پاکستان مشروط به نابودی جریان تکفیر است.وی در سخنان خود در سمینار وحدت اسلامی و استحکام پاکستان ضمن بیان اینکه در تشکیل کشور پاکستان علما و اکابر شیعه و اهل سنت دوشادوش هم بودند گفت: امروز هم برای نجات پاکستان از عفریت تکفیر تمام قدرت های معتدل کشور باید متحد شوند و در کنار هم بایستند.وی با بیان ضربات جریان تکفیر به پیکر اسلام و کشورهای اسلامی افزود: تکفیری‌ها از یک سو به ذبح و کشتار مسلمانان دست زدند و از طرف دیگر چهره زیبای دین اسلام را مخدوش ساختند.حجت الاسلام و المسلمین ناصر عباس جعفری افزود: اختلاف نظرهای علمی نه تنها مخرّب نیست  بلکه برای پیشرفت لازم است، اما فتنه گران با برجسته کردن این اختلافات سعی در دامن زدن به درگیری های فرقه ای دارند.دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان توطئه دشمن برای ایجاد اختلافات داخلی را در کمین جامعه شیعی دانست و هوشیاری علما و مبارزه قاطع با این گونه تحرکات را خواستار شد.

 

شیخ زاریا از محاصره  به بیمارستان منتقل شد

به نقل از پایگاه بحرینی اللؤلؤة آیت الله شیخ عیسی قاسم که از 324 روز پیش تحت محاصره شدید نظامی مزدوران آل خلیفه در منزل خویش در شهرک الدراز محبوس شده است، به یکی از بیمارستان های بحرین منتقل شد.

 

المصطفی،نگاه مراکز علمی جهان اسلام را تغییر داد

آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان جامعه المصطفی(ص) و دانشگاه صنعتی شریف که پیش از ظهر امروز در تهران برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه مبارک رجب به ویژه مبعث رسول گرامی اسلام(ص)،  به معرفی المصطفی پرداخت و اظهارداشت: هم اکنون 45 هزار طلبه غیرایرانی از 130 کشور در مقاطع مختلف تا دکتری، دانش آموخته جامعه المصطفی به شمار می آیند که جدای از فعالیت در شبکه علمی واحدها و مراکز وابسته، همکار و مرتبط با جامعه المصطفی، در زمینه امور دینی و تبلیغی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه، تحقیق، تالیف و ترجمه، امور اجتماعی و... در کشورهای مختلف حضور فعال و موثر دارند.رئیس جامعه المصطفی با اشاره به تحصیل 35 هزار طلبه غیرایرانی از 130 کشور در مراکز داخلی و 60 نمایندگی المصطفی در خارج از کشور، تصریح کرد: در میان مراکز علمی جهان اسلام، تنها جامعه المصطفی است که دانش پژوهانی از مذاهب مختلف اسلامی، براساس مذاهب خود و با نگاه مقارن با دیگر مذاهب، در حال تحصیل هستند.

 

حوزه،گام دوم را برای شعار سال برداشت

عباس علم الهدی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و اقدامات انجام شده از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برای تحقق این شعار گفت: با عنایت به نامگذاری سال 1397 با عنوان حمایت از کالا‌های ایرانی، توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ به منظور حمایت و کمک به اجرای فرمان معظم له؛ به دستور مدیر حوزه‌های علمیه، کارگروهی مرکب از معاونان و مدیران ارشد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه جهت انجام ماموریت‌هایی  تحت اشراف آیت الله اعرافی تشکیل گردید.وی با اشاره به ماموریت های این کارگروه بیان داشت: عینی سازی شعار سال در ستاد عالی، استانی و واحدهای صفی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛ فرهنگ‌سازی، تشویق و ترغیب روحانیون و طلاب معزز جهت استفاده از کالاهای ایرانی؛ فرهنگ‌سازی، تشویق و ترغیب عموم مردم جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و استفاده از کالاهای ایرانی؛ فرهنگ‌سازی در کل فرایند ایجاد زیرساخت، سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع و مصرف کالاهای ایرانی به عنوان یک اقدام  لازم و حیاتی در جهت جلوگیری از رکود بهبود وضعیت اقتصاد کشور و رونق کسب و کار و انجام مطالعات و پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید کالاهای ایرانی و نقش آن در خوداتکایی و استقلال اقتصادی کشوراز ماموریت های این کارگروه می باشد.

 

برگه جدیدی از ضعیف ترین قشر جامعه،برداشته شد

حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی در دیدار با رئیس و جمعی از مسئولان مرکز خدمات، با بیان این که طلاب و روحانیون از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، گفت: بیش از 90 درصد روحانیون تنها به امور حوزوی مانند تحصیل، تبلیغ و تدریس می‌پردازند و در ارگانی شاغل نیستند و این افراد تنها با درآمد اندک شهریه زندگی می‌کنند و به رسالت حوزوی خود می‌پردازند.وی بیان کرد: درآمد طلاب از شهریه کمترین مقدار درآمد در کشور است و تنها می‌تواند ضروریات زندگی آنها را فراهم کند.حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با بیان این که خدمات حوزه که به طلاب و روحانیون، پراکنده است، گفت: اگر همه دفاتر مراجع، مراکز و مسئولان حوزوی هم‌افزایی کنند و تشکیلات و سیستم منظمی در حوزه برای حمایت از طلاب وجود داشته باشد مطمئناً می‌توان گام‌های بیشتر و بهتری برداشت؛ چراکه هر مجموعه‌ای امکانات خاص خود را دارد و با تجمیع این امکانات می‌توان در خدمت به طلاب موفق‌تر بود.

 

تنها امضاکننده تأسیس مؤسسه اسلامی برلین،معرفی شد

در پایان ماه مارس(11 فروردین 97)، پنج انجمن اسلامی باید توافقنامه همکاری با دانشگاه هومبولت برای ایجاد مؤسسه الهیات اسلامی را امضا می‌کردند، این مؤسسه قرار است برای آموزش امامان و معلمان در حوزه اسلامی مورد استفاده قرار ‌گیرد. این در حالی است که زمان برای امضای توافقنامه به پایان رسیده و تنها انجمن شیعه‌ در آلمان توافق‌نامه را امضا کرده است و چهار انجمن باقی‌مانده تا به حال موضعی در این باره اعلام نکرده‌اند.مسئولان دانشگاه هومبولت در این باره می‌گویند:« ایجاد مؤسسه تحت تأثیر این اتفاقات قرار نمی‌گیرد.» در چند هفته آینده، کمیته‌های دانشگاه درباره جزئیات تصمیم می‌گیرند، به عنوان مثال، درباره اینکه مؤسسه در کدام یک از دانشکده‌ها ایجاد می‌شود، تصمیم‌گیری می‌شود. سپس دوره‌ها برای ترم زمستان 2019-2020 برنامه‌ریزی می‌شوند، به این ترتیب برلین پنجمین مکانی است که در آن معلمان حوزه اسلامی توسط دولت آموزش می‌بینند. این پیشنهاد در سال 2010 به شورای علمی داده شد. تا به حال، آموزش و پرورش مذهبی در حوزه اسلامی در اکثر ایالت‌های فدرال داوطلبانه بوده است؛ هنوز تعداد معلمان دولتی در این حوزه کم است. در عوض، آنها توسط اتحادیه ترکی- اسلامی دیتیب و یا فدراسیون اسلامی آموزش داده می‌شوند، هر چند به این اتحادیه به خاطر نزدیکی به دولت ترکیه یا انجمن ملی گوروش انتقاد می‌شود. به همین دلایل مجلس سنا در برلین در سال 2015 تصمیم به ایجاد یک مؤسسه اسلامی گرفت.

 

آیت الله شبیری،دیوار چین را برای ایران طلبید

«آیت‌الله العظمی‌ شبیری زنجانی» در دیدار با «دکتر مرتضی سقائیان نژاد» شهردار قم از وی خواستند در پروژه‌های شهرداری، کیفیت را فدای کمیّت نکنند.ایشان با اشاره به ماندگاری بنای دیوار چین خاطرنشان کردند: کیفیت نباید فدای کمیت شود. شما می‌بینید دیوار چین با این سابقه طولانی همچنان پابرجاست اما ما اینجا گاهی ساخت و سازهایی را می‌بینیم که یک سال هم دوام نمی‌آورد.مرجع عالیقدر خدمت به شهر قم را یک فرصت نامیدند و فرمودند: قم شهری استثنائی است. این شهر از زمان معصومین(ع) تاکنون یک شهر امامی و اثنی عشری بوده است. مردم این شهر از قرن دوم شیعه بوده‌اند و فرهنگ شیعه را دریافت و منتشر کرده‌اند و محدثین درجه اولی در این شهر زندگی کرده‌اند. هر خدمتی که به این شهر می‌کنید مأجورید.«آیت الله شبیری زنجانی» تصریح کردند: مشکلات زیاد است اما شما هدفتان خدمت به مردم باشد. در این صورت خداوند متعال هم کمک می‌کند و موانع را از سر راه برمی‌دارد. ما هم وظیفه خود می‌دانیم که برای همه خدمت‌گزاران به این مردم دعا کنیم.

 

کنکور هم به مجازی ها پیوست

آزمون آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث زیر نظر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود.علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون می‌توانند جهت ثبت‌نام با شماره تلفن‌های ۰۹۱۹۴۵۹۲۹۱۰ و ۰۲۱۵۵۷۶۷۵۴۳ تماس بگیرند.این آزمون که دومین آزمون برگزار شده به صورت مجازی است، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه جاری از طریق ربات تلگرام در سراسر کشور برگزار خواهد شد.هزینه شرکت در این آزمون مبلغ ۲۰ هزار تومان است.طراحان سوالات این آزمون؛ اساتید علوم قرآن و حدیث دانشگاهی هستند و این آزمون شامل چهار درس؛ علوم قرآن، حدیث، تفسیر و عربی است و روز پس از آزمون کلید سوالات در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

شهید خامس،اقتصاد اسلامی را احیا کرد

شهید سیدمحمدباقر صدر که از ایشان با عنوان «شهید خامس» و همچنین «پدر اقتصاد اسلامی» یاد می‌شود، از فقهای برجسته شیعه و همچنین از فعالان سیاسی عراق بودند که در سال ۱۳۱۳ دیده به جهان گشوده و به دلیل مبارزات سیاسی بر ضد رژیم بعثی عراق در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ به شهادت رسیدند.بدون تردید و با توجه به خدماتی که این شهید بزرگوار در عرصه اقتصاد اسلامی انجام داده‌اند، عنوان «پدر اقتصاد اسلامی» شایسته ایشان است. وی اولین کسی بود که نظام اقتصادی اسلام را از دل قرآن و سنت استخراج نمود و در مقابل سایر نظام‌های اقتصادی عرضه کرد. شهید محمدباقر صدر، چنان در عرصه اقتصاد اسلامی تبحر داشت که کتاب «اقتصادنا»ی ایشان از سوی برخی اساتید و صاحبنظران اقتصاد اسلامی با عنوان «قرآن اقتصاد اسلامی» نامگذاری شده است. وی به کتاب‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: کتابی با عنوان «اقتصادنا» که توسط شهید صدر نگارش شد، از مهم‌ترین منابع در زمینه اقتصاد اسلامی است. این کتاب حدود ۶۰ سال پیش و سال‌ها سال قبل از انقلاب اسلامی نگاشته شده است. کتاب دیگر ایشان «البنک لاربوی فی‌الاسلام» در زمینه بانکداری اسلامی است.

 

تفسیر حکیم به نقطه پایانی رسید

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد صابریان، مدیر موسسه دارالعرفان الشیعی از پایان تفسیر حکیم استاد حسین انصاریان پس از ۱۳ سال خبر داد و گفت:نگارش این تفسیر در ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شد و نگارش آن در ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری به اتمام رسید.وی با اشاره به تأکید آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی به استاد انصاریان مبنی بر نگارش تفسیر قرآن،‌ افزود: وی با تأکید استادش اقدام به نوشتن تفسیر قرآن نمود و باید توجه داشت که این تفسیر بعد از ترجمه کامل قرآن کریم که طی سال‌های گذشته عرضه شد و به اعتراف متخصصین ترجمه قرآن از برترین‌های حوزه ترجمه است نگارش یافت. صابریان ادامه داد: این تفسیر شامل همه سوره‌های قرآن است که نسخه دست‌نویس آن شامل ۶۴ جلد در حدود ۲۳ هزار صفحه است که به قلم استاد و با ویژگی‌های خاص و در قالب و نگاهی نو نسبت به دیگر تفاسیر نوشته شده است.وی گفت: سه جلد از این تفسیر قبلا چاپ شده و با عنایت پروردگار امسال تا جلد ۱۰ آن که حدود ۲۵ جلد از دستنویس این اثر گرانسنگ خواهد بود به زیور طبع آراسته خواهد شد و بقیه مجلدات تا انتهای تفسیر بعد از ویرایش و تحقیق توسط گروه تحقیق موسسه دارالعرفان قرآن در دست چاپ قرار خواهد گرفت.

 

ای بی،تیر بیماران پروانه ای را دفع کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر، محقق و مترجم قرآن کریم صبح امروز، ۲۲ فروردین‌ماه با حضور در خانه بیماران پروانه‌ای ایران «ای بی» و ملاقات با بیماران پروانه‌ای تأکید کرد: امروز دولت‌مردان قانون‌گذار و اجرایی کشور و در کنار آنان ملت همیشه در صحنه و بصیر ایران اسلامی باید خانه بیماران «ای بی» را بشناسند و در کمک به ایشان از یکدیگر سبقت بگیرند.وی ادامه داد: در مراجعه به آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع) و تاریخ بشر می‌بینیم این مشکلات و رنج‌ها به تمام نوع بشر هجوم می‌آورد و به قول امیر المؤمنین(ع) «در جهان از همه طرف تیر بلا می‌بارد» و هدف این تیرها یک جمعیت خاص نیستند بلکه انسان‌ها هستند.این مترجم و محقق نهج‌البلاغه بیان کرد: کسانی که دین، ایمان و تکیه‌گاهی مثل پروردگار مهربان عالم ندارند، نمی‌توانند عمق و حقیقت مشکلات و بلایا را درک کنند، اما کسی که اهل خدا، وحی و ائمه(ع) است، می‌داند و یقین دارد که اگر مشکلی سراغش آمده، از هر نوعی که باشد، پروردگار عالم این مشکل را برای او، هم در دنیا و هم در آخرت، تبدیل به یک نعمت دائم، ابدی و همیشگی خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha