پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام کاظم(ع)

حوزه/ آنچه برای امروز جامعه ایرانی به ویژه در مواجهه با مشکلات و ناملایمتی ها و تنش ها می تواند ارزشمند باشد، الگوگیری از سیره و کلام نورانی امام کاظم(ع) در صبر و خویشتن داری و سعه صدر در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، انتشار و بازتاب رسانه ای برخی آمار به خصوص در زمینه مسایل اجتماعی هرچند نگران کننده است، اما می تواند از آن سوی قضیه، باعث افزایش ضریب هوشیاری و حساسیت جامعه شود و طبعاً این مساله دستاورد اندکی نیست.

بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی ، به طور متوسط روزانه در کشور حدود 1600 فقره نزاع منجر به جرح رخ می دهد و همین مساله باعث شده که جامعه ایرانی به عنوان یکی از خشمگین ترین جوامع در دنیا شناخته شود.

از این حیث اغراق آمیز نیست چنانچه بگوییم در وضع فعلی تنش و نزاع در سطح اجتماع دست کم در میان برخی از مردم به یک اپیدمی تبدیل شده، به طوری که گاه کوچک ترین برخورد لفظی یا حتی اختلاف سلیقه می تواند زمینه ساز یک نزاع و تنش شود ، چه آن که برپایه آمارهای پلیس، فحاشی عامل حدود یک چهارم همین نزاع ها می باشد.

واقعیت غیرقابل انکاری که هست این که مع‌الاسف این روزها به دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی و ..، آستانه تحمل افراد به طرز محسوسی کاهش یافته به طوری که خروجی این سیر نزولی را می توان در آمار بالای پرونده های قضایی و نیز درگیری های خیابانی جستجو کرد، ضمن آن که نبود آرامش و سعه صدر در برخورد با ناملایمات در افزایش محسوس آمار پرونده های طلاق در محاکم کشور نیز کاملاً مشهود بوده است.

شهادت مظلومانه امام موسی کاظم (ع) فرصت بسیار مغتنمی است تا فکر و ذهن خسته خود را از اشتغالات روزمرده دنیایی ولو برای لحظاتی آزاد کرده و در معنا و مفهوم زندگی بر اساس آموزه های قرآنی و دینی بیشتر از روزهای عادی، درنگ کنیم؛ به ویژه از این حیث که حضرت مصداق بارز و کامل آیه نورانی قرآن مجید در وصف پرهیزکاران است که "والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس"

امام کاظم (ع) می فرمایند: "مهرورزی با مردم نیمی از عقل است" و نیز تصریح می کنند که:"هر کس خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او بازمی دارد"

درسی که ما می توانیم به طور خاص از سیره و بیانات نورانی این امام همام بگیریم این است که هر چه بیشتر و بهتر در مسیر تقویت سعه صدر و خویشتن داری و ارتقای سطح آستانه تحمل خود بکوشیم.

بی شک کسی که زندگی خود را با سبک زندگی قرآنی و اهل بیتی مطابقت دهد، در برابر رفتارهای نادرست دیگران، نه تنها حالت تدافعی و پرخاشگرانه نداشته بلکه همواره رویکرد اصلاحی در مراودات اجتماعی خواهد داشت و فراگیری این روحیه و منش می تواند به زیبایی و کمال هر چه بیشتر اجتماع کمک کند.

از این منظر درس گرفتن از زندگانی و سیره رفتاری امام هفتم، یکی از مهم ترین نیازهای جامعه ماست؛ جامعه ای که افراد آن به استناد آمار و حوادث آستانه تحملشان پایین است و گاه به شدت پایین!

از آن جا که غضب و عصبانیت در بروز مشکلات طرفینی و تشدید آن ها، نقش کم نظیری دارد، لذا تلاش و ممارست برای کنترل شخصی و خویشتن داری بسیار حایز اهمیت است.

چنانچه در آموزه های دینی نیز دقت کنیم ، متوجه می شویم که از خشم و عصبانیت به عنوان  کلید تمام بدی ها و نیز "فاسد کننده ایمان یاد شده است و علاج این معضل، همانا تاسی عملی به سیره و گفتار سعادت بخش ائمه اطهار(ع) به ویژه امام موسی بن جعفر(ع) است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha