جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 445852
۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
اصول بی نقطه

حوزه/ میرزا جمال الدین محمد شریف کرمانی که از علمای قرن چهارده قمری محسوب می‎شود، اثری به نام «اُسسُ الاصول» از خود به جای گذاشته که در آن از هیچ حرف نقطه داری استفاده نکرده است.

خبرگزاری «حوزه» - کرمان/ تاریخ حوزه های علمیه را که ورق میزنیم در کنار علم و اخلاق موضوعی که همیشه میان علما مطرح بوده، موضوع هنر است. علما و عرفا همواره در کنار مشغولیت به تهذیب نفس، تحصیل و تدریس اهتمام خاصی به هنر داشتهاند، برخی همچون شیخ بهایی هنرشان در معماری متبلور شده است و اماکنی چون مسجد امام اصفهان، منار جنبان و حرم مطهر رضوی از آثار هنری این عالم جلیل القدر است. دیگرانی چون فیض کاشانی، حزین لاهیجی، امام خمینی و علامه طباطبایی در شعر تسلط داشته و آثار ادبی فاخری از خود به جای گذاشته اند.

تسلط علمای ایران نه تنها بر ادبیات فارسی که در ادبیات عرب نیز زبان زد بوده و افرادی چون سیبویه، اخفش  و زمخشری تاثیر زیادی در شکوفایی ادبیات عرب داشتهاند. البته توانایی علما در ادبیات عرب تنها به تسلط بر قواعد آن خلاصه نمیشده است و علمایی چون میرزا جمال الدین محمد شریف کرمانی بر صناعات ادبی ادبیات عرب تسلط خاصی داشتهاند. این مرد بزرگ که از علمای قرن چهارده قمری محسوب میشود، اثری به نام «اُسسُ الاصول» از خود به جای گذاشته است که در آن از هیچ حرف نقطه داری استفاده نکرده است.

«اصول بی‌نقطه» که نام دیگر این کتاب است ، در ۱۶۵۰ سطر و تنها از حروف مهمله شکل گرفته است که در مباحث الفاظ از علم اصول می‌باشد.

این کتاب در حدود سالهای ۱۳۱۸ق تألیف و در ۱۳۱۹ق به همراه چند خطبه مؤلف به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحث اصولی تنها با استفاده از 13 حرف بدون نقطه عربی نگارش شده است و در بخشی دیگر چهار خطبه از مولف چاپ شده است که در خطبه اول آن « خطبه حسدیه» همانند بخش اصول از 13 حرف بینقطه عربی استفاده شده است. خطبه دوم «خطبه اثنی عشریه» از 12 حرف بی‌نقطه غیر الف و همزه، ترکیب یافته است و در خطبه سوم "خطبه منقوشیه" برخلاف خطبههای قبلی تنها از حروف منقوطه استفاده شده است. میرزا جمال الدین کرمانی در خطبه چهارم "خطبه معکوسه" نیز شاهکاری دیگر پدید آورده و این خطبه را به گونهای به نگارش در آورده است که هر یک از فقرات آن را از راست به چپ و از چپ به راست به یک شکل می‌توان خواند.

میرزا جمال الدین محمد بن غلامرضا شریف کرمانی در سال 1292 هجری قمری در کرمان متولد شد. ایشان از علمای مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری فعلی) بوده و به علت فعالیت و همکاری با علما اعلام آن زمان در امر مشروطه مورد غضب حکومت وقت قرار میگیرد و با سختگیریها و فشارهای سلاطین وقت، سالهای پایانی عمر خود را در کرمان سپری میکند.

 این عالم جلیل القدر در سال 1352 هـ ق و در 60 سالگی دعوت حق را لبیک میگوید و پیکرش در خیابان 17 شهریور کرمان در محل ساختمان مزار آقا آرام میگیرد.

لازم به ذکر است، اکنون کتاب «اسس الاصول» در مدرسه عالی شهید مطهری تهران نگهداری میشود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha