جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نجم الدین طبسی

حوزه/ نشست علمی «ضرورت شناخت فقه مذاهب اسلامی و تاثير آن در اجتهاد» ویژه طلاب سطح سه به همت مركز تخصصي مذاهب اسلامی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نشست علمی «ضرورت شناخت فقه مذاهب اسلامی و تاثير آن در اجتهاد» ویژه طلاب سطح سه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نجم‌الدين طبسی، در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی، در این نشست بیان کرد: شیعه و سنی اشتراکات بسیاری دارند هم در فتاوا هم در احادیث، البته اختلاف نظراتی هم وجود دارد، اما اشتراکات بیش از اختلافات است.

وی با بیان اینکه در هر دوره ای ما نیازمند مکتب هستیم، افزود: مکتب ما قوی است و متأسفانه ما ضعیف هستیم که نتوانسته‌ایم دین اسلام را آن طور که باید، عرضه کنیم. امروز هر عیبی در دین هست در مسلمانی ماست و ارتباطی به مکتب اسلام ندارد و ما نتوانسته ایم مفاهیم را به درستی منتقل کنیم، در اثر کم‌کاری ماست که منافقان لب به سخن گشوده و درباره اسلام صحبت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری سخنان خود به معرفی چندتن از بزرگان و کسانی که برای دین تلاش کرده اند، پرداخت و گفت: مرحوم آیت‌الله زنجانی وقتی متوجه شد تشیع در هند ضعیف است به سمت آنجا حرکت کرد، شیعه و سنی گرداگردش جمع شدند و از ایشان تقاضا کردند قاضی‌القضات شود اما ایشان قبول نکرد مگر اینکه برای آن شرط گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله زنجانی با کیاستی که داشت در عین حال که از مبانی خود عقب‌نشینی نکرد، سال‌ها برمبنای مذهب آل‌محمد(ص) ضمن تطبیق کارکردها با مذاهب اربعه در هند فتوا دادند و قضاوت ‌کردند.

مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: در اواخر قرن اول هجری علمی با عنوان «علم‌الخلاف» پدید آمد با این هدف که فقهای مذاهب آینه دیدگاه‌های یکدیگر باشند و نقاط ضعف یا قوت را به یکدیگر منعکس نمایند، این علم به تدریج رشد کرد و بسیاری از سوء تفاهمات و دشمنی ها که زائیده جهل به یکدیگر بود از میان رفت، اما علم‌الخلاف به تدریج در قرن هشتم هجری به کناره رفت و نه شیعه و سنی بلکه مذاهب دیگر نیز از یکدیگر فاصله گرفتند.

حجت الاسلام محسن افضل آبادی تأکید کرد: ضرورت شناخت فقه مقارن بر کسی پوشیده نیست؛ رسیدن به درک صحیح از مفاهیم دینی و معارف اهل‌بیت(ع) است بنابراین گریزی نیست که سراغ فقه‌المذاهب باید رفت و تأثیرات آن را در اجتهاد دید در غیر این صورت ممکن است هر فقهی را چه درست و چه نادرت اخذ کنیم.

انتهای پیام313/28

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha