پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: عناصر اصلی نظام آموزشی المصطفی نیازمند پیوست دقیق نظریه پردازی ترویجی در سطوح مختلف دانشی است، این مهم روح جدید و تازه ای را ناظر به نیازها تزریق خواهد نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله اعرافی در نخستین اجلاسیه سراسری کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره جامعه المصطفی، ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام) بر ایفای نقش این امام همام در جبهه های گوناگون اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از رسالت های چند ضلعی که هر امامی آن را مورد توجه قرار می دهد، تبیین و روشنگری نسبت به انشعابات صورت گرفته و زمینه سازی برای عدم انحراف های پیش رو است.
وی به انحرافات شکل گرفته در زمان ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: شکل گیری انحراف های مختلف در جهان اسلام مهمترین چالش پیش روی پیشوایان معصوم و پاک ما بود؛ به گونه ای که امام کاظم(علیه السلام) ضمن رویارویی با انشعابات شکل گرفته قبلی که نافی امامت ایشان بود، با دانش، حکمت، علم، اعجاز و نیز به کار گیری شیوه های گوناگون، پناهگاه امنی را برای جامعه اسلامی فراهم نمودند.
رئیس جامعه المصطفی با بیان این که امام موسی کاظم(ع) اقداماتی را برای پیشگری از انشعبات آینده و پس از خود انجام دادند، ابراز داشت: پیشگیری از تعمیق انشعاب ها و انحراف ها در جهان اسلام، مهمترین نقش راهبردی این امام همام در صیانت از اندیشه اثنی عشری بود.
آیت الله اعرافی افزود: امام کاظم(ع) ضمن ایفای نقش صیانتی، نقش هدایت گری را نسبت به امت اسلامی ایفا نمودند؛ نقش اول در درون جامعه شیعی تفسیر می شود و نقش دوم نیز مربوط به امت اسلام است.
وی ادامه داد: امام موسی کاظم(علیه السلام) در عرصه ای دیگر نیز نقش فرا امت و مواجه تمدنی با بیرون از جهان اسلام و نقش معرفتی و حفاظت از اندیشه ناب را بر عهده داشتند.
رئیس جامعه المصطفی نقش سیاسی امام کاظم(ع) را نیز از دیگر رویکردهای این امام همام برشمرد و ابراز داشت: در دوران امام(ع) خلیفه عباسی به اوج عظمت خود رسیده بود، دستگاه خلافت زمان به دنبال شکستن ابهت و هیمنه امامت و ولایت به هر نحو ممکن بود.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اهتمام به مقوله راهبردی کرسی های نظریه پردازی را ارزشمند دانست و یادآور شد: باید حرکتی جدی، عمیق و کیفی را در حوزه نظریه پردازی المصطفی آغاز نماییم.
آیت الله اعرافی با اشاره به این که جریان تولید علم مدیریت پذیر بوده، حدود و نیز کم و کیف آن جای سخن دارد، ابراز داشت: اخلاق تولید علم و نظریه پردازی در این راستا مهم است؛ نیازمند نوعی خود بسندگی و اعتماد به نفس هستیم، در این راستا نباید این غرور و خود بسندگی منجر به افراط شود که خود آسیبی جدی است.
وی با بیان این که محقق و دانشمند در برابر شخصیت دیگران مبهوت نشده، اخلاق کریمانه ای دارد، اظهار داشت: دانشمند واقعی در بیان توصیف آسانی دارد و در عمل خود را به سختی می اندازد؛ ناممکن پنداری یکی از برجسته ترین موانع نظریه پردازی است که باید مورد توجه اندیشمندان و اندیشه ورزان قرار گیرد.
رئیس جامعه المصطفی شکل، عمق و محتوا را از دیگر مقوله های مهم پیش روی محققان عنوان کرد و ابراز داشت: پارادوکس آزادی و روشمندی و توجه به اهمیت این دو مقوله مهم، باید مورد تاکید نظریه پردازان قرار گیرد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: در کار حوزوی و نظریه پردازی علوم اسلامی، ضمن نیاز به فعالیت های بیشتر باید به حساسیت های این عرصه توجه نماییم؛ چرا که نظریه پردازی ها در این عرصه به مرز اسناد می رسد.
آیت الله اعرافی با تاکید بر این که مرزهای شریعت نهایی بوده، مرزهای دانش اسلامی باز است، ابراز داشت: در روش مندی حوزه پژوهش علوم اسلامی، پیش از بازسازی ها که خود مقوله ای مهم است، باید توجه ویژه ای به اصول داشته باشیم.
وی با اشاره به این که المصطفی با ترسیم  شبکه ای از زیرساخت های مهم در عرصه بین الملل اعم از تربیت هزاران استاد و دانش پژوه، در حوزه نشر، مقالات و پایان نامه ها اقدامات ارزشمندی انجام داده است، یادآور شد: همه بخش های المصطفی باید پیوست نظریه پردازی را مهم برشمرند.
رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: عناصر اصلی نظام آموزشی المصطفی نیازمند پیوست دقیق نظریه پردازی ترویجی در سطوح مختلف دانشی است، که روح جدید و تازه ای را ناظر به نیازهای جوامع انسان تزریق خواهد نمود.
وی با بیان این که گروه های علمی باید نقش هدفمند و موثری در کرسی های نظریه پردازی ایفا نمایند، ابراز داشت: مدیران مجتمع ها و مدارس باید، برنامه های هدفمندی را به منطور حرکت بایسته  کاروان کرسی های نظریه پردازی المصطفی ارائه و اجرا نمایند.
آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر فعال سازی تشکل های علمی و فرهنگی المصطفی در حوزه نظریه پردازی، خاطرنشان کرد: توجه به مطالعات عرصه بین الملل یکی از نیازهای گروه های علمی المصطفی است؛ در تولید اندیشه و نظریه باید نیم نگاهی به جهان بیرونی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha