جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قنبری

حوزه/ کنفرانس بین‌المللی سبک زندگی قرآنی با حضور شخصیت های برجسته دینی در دانشگاه کراچی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیة ضمن بازدید از نمایندگی جامعه المصطفی در پاکستان در کنفرانس بین‌المللی سبک زندگی قرآنی؛  انسان معاصر و سبک زندگی خانواده در قرآن: نیازها، چالشها و راهکارها سخنرانی نمود.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری در این کنفرانس ضمن تبریک ایام معنوی رجب المرجب و دعوت از همگان برای بهره برداری از فیوضات این ماه الهی و تحصیل آمادگی ورود به بهار قرآن، ماه مبارک رمضان،  از حضور برگزارکنندگان همایش سبک زندگی قرآنی، اساتید و صاحب نظران دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه کراچی و معاونت پژوهش نمایندگی المصطفی در پاکستان تقدیر و تشکر کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مطالعات قرآنی و مرجعیت این کتاب آسمانی برای جوامع انسانی و اسلامی، تصریح کرد: خدمات علمای فریقین و مفسران پیشین قرآن ارزشمند بوده، امروز همه مسلمانان بر سر خان همت این عزیزان نشسته اند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی به روش شناسی فهم قرآن از سوی دانشمندان اسلام شناس اشاره نمود و اظهار داشت: رویکرد های قرآن به قرآن، روایی، عرفانی و علمی روش تفسیر موضوعی قرآن کریم، توان تولید نظریه قرآنی را داشته، راه برون رفت از بحران های معرفتی انسان معاصر را پیش روی بشر قرار می دهد.

وی افزود: شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با طرح روش تفسیر موضوعی در کتاب المدرسه القرانیه، راه فهم قرآن را معطوف به مسائل و مشکلاتی که انسان در زندگی روزمره از آنها رنج می برد، می داند.

وی با بیان این که شهید صدر با طرح سامانه روشی خود و با بهره‌گیری از حدیث امیر بیان در خصوص استنطاق قرآن صامت،  در سه مرحله از قرآن نطق خواهی می کند، خاطرنشان کرد: حرکت از مساله خارجی نخستین مرحله ای است که در آن همچون بحث سبک زندگی قرآنی؛ به  قرآن و نطق خواهی از او درباره راه حل تجویزی این کتاب آسمانی نسبت به مسائل توجه می شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آیات قرآن در موارد خاصی نازل شده اند و مفاهیم موردی و جزئی دارند، در این مرحله مفسر تلاش می کند با مرور مفاهیم جزیی مرتبط به مساله انتخاب شده،  مرحله دوم را شروع کند. که همان حرکت از مدالیل جزیی به مدلول کلی و رسیدن به نظرگاه قرآنی است.

وی ادامه داد: در موضوع این همایش با مطالعه آیات مربوط به خلقت آدم و حوا،  خانواده،  حقوق والدین،  زنان و همسران،  اولاد، ازدواج و طلاق می بایست به جمع بندی نهایی و کشف نظریه قرآنی در سبک زندگی خانواده برسیم.

وی با تأکید بر این که به صورت کلان سبک زندگی قرآنی را می توان خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایت خداوند دانست که اراده و مشیت الهی در آن ساری و جاری است، ابراز داشت: در مرحله ای دیگر پس از استخراج نظریه مفسر برای تضمین قرآنی بودن آن، نظریه را به اصول مسلم اسلامی و قرآنی عرضه می کند و در صورت عدم مخالفت آنها به صورت نظریه قرآنی سبک زندگی مطرح می شود.

گفتنی است؛ در این کنفرانس که به همت نمایندگی جامعه المصطفی در پاکستان و همکاری دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه کراچی و نیز همراهی علمی شورای ایدئولوژی اسلامی دولت پاکستان برگزار شد، مجموعا تعداد ۴۱۸ مقاله به چهار زبان دریافت شد که ۱۵۰ مقاله با نظر هیأت داوران پذیرفته شد. از مجموع مقالات پذیرفته شده، ۲۰ مقاله در سه کمیسیون تخصصی ارایه گردید.

از میان ۴۰۰ نفر شرکت کننده در همایش، اکثریت از اهل سنت بهره ها،  آقا خانیه،  نوربخشیه،  اهل حدیث،  دیوبندی ها و بریلوی ها هستند که از سطح علمایی و آکادمیک بالایی برخوردار بودند.

به غیر از حوزه ها و دانشگاه داخل پاکستان، مجموعا از ۷۴ دانشگاه به تعداد ۲۰۴ نفر عضو هیأت علمی از کشورهای سودان،  اوگاندا،  هند،  ترکیه، مالزی،  مصر،  اردن،  نیجریه،  انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، مقالات خود را به این همایش ارائه کردند.

۵۰ نفر از اساتید و طلاب خواهر و برادر جامعه المصطفی واحد پاکستان نیز در این همایش حضور فعال داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha