پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جامعه مسلمانان هنگ کنگ برای ساخت مسجد جدید دست به کار شده اند

حوزه/ درحالی که پروژه ساخت مسجد جدید در کشور هنگ کنگ به دلیل فقدان بودجه به مدت ۱ دهه متوقف شده بود، هم اکنون با کمک های مالی مردم قدم های جدیدی برداشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از scmp، به گفته جامعه اسلامی هنگ کنگ، پروژه ساخت مسجد در این کشور پیشرفت های جدیدی داشته است.

جامعه مسلمانان هنگ کنگ تاکنون توانسته اند حدود 38 هزار دلار کمک مالی برای ساخت مسجد جمع آوری کنند و پروژه ای که بیش از یک دهه به طول انجامیده است، هم اکنون قدم جدیدی رو به جلو گذاشته است.

به گفته نادیا کاسترو خزانه دار افتخاری انجمن اتحاد مسلمانان هنگ کنگ، کمک های اهدایی به صورت روزانه افزایش یافته و پروژه ساخت و ساز مسجد به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت: ما به تدریج مقدار کمک مالی که لازم داریم را به دست می آوریم.

لازم به ذکر است این انجمن چیزی در حدود 1.27 میلیون دلار نیاز دارد تا طرح مسجدسازی در محوطه جدید شهر شائونگ شویی در کشور هنگ کنگ کلید بخورد.

جامعه اسلامی رو به رشد در هنگ کنگ

گفتنی است مسلمانان جامعه محلی این منطقه رو به رشد بوده و هیچ مسجدی برای آن ها وجود ندارد.

کاسترو در این باره گفت: با ورود موج جدید مهاجرین که بیشتر آنان را مسلمانان تشکیل می دهند، ضرورت دارد مکان جدیدی نه تنها برای فعالیت های مذهبی و دینی بلکه برای اجتماعات آن ها درنظر گرفته شود.

وی افزود: اینجا یک سازمان خدمات رسانی هست و ما مسجد و خانه سالمندان و غیره خدمات را ارائه می دهیم که جامعه مسلمانان در هنگ کنگ در تمامی این فعالیت ها دخیل بوده اند. به همین دلیل نیز این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این مکان تنها یک مسجد نیست، بلکه قرار است یک مرکز اجتماعی فرهنگی نیز باشد.

گفتنی است در این شهر نزدیک به 250 تا 300 هزار مسلمان زندگی می کنند که بسیاری از این مسلمانان مهاجرانی متعلق به کشورهای هند، پاکستان و مالزی هستند و بخش بزرگی از آنان را کارگران خانگی متعلق به کشور اندونزی تشکیل می دهند. مسلمانان قومیت چینی نیز تقریبا 40 هزار نفر می باشند.

کشور هنگ کنگ در حال حاضر 5 مسجد دائمی و 1 مسجد موقتی به همراه ده ها مدرسه اسلامی دارد. فقدان فضای کافی مساجد و کم بودن تعداد مساجد سبب شده بسیاری از مسلمانان مجبور شوند در مساجد موقت و غیررسمی نماز بخوانند. طرح ساخت مسجد جدید در سال 1990 آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه متوقف گردید. در این میان مقامات محلی جریمه های سنگینی به گروه متحمل شدند به بهانه اینکه آن ها نتوانسته بودند پروژه را در زمان تعیین شده به پایان برسانند. به علاوه رژیم عربستان سعودی نیز در سال 2009 متعهد شده بود برای ساخت این مسجد کمک مالی ارسال کند اما 2 سال پیش پادشاهی سعودی مدعی شد که به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی قادر به کمک نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha