جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ فعالیت های تبلیغی حجت‌الاسلام رضا کریمی از مبلغان ورزشکار منطقه ۱۹ تهران

حوزه/ ورزش یکی از عرصه هایی است که می تواند به عنوان محل تبلیغی و ترویجی از سوی روحانیت انتخاب شود و عامل جذب و پرورش جوانان ورزشکار متدین باشد.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ حجت‌الاسلام رضا کریمی از مبلغان توانمند منطقه 19 تهران، روحانیون ورزشکار و مربیان موفق رشته «جودو» معتقد است: حضورش در باشگاه‌های ورزشی زمینه مناسبی برای تبلیغ چهره به چهره و تربیت دینی جوانان فراهم کرده است.

حضور او در باشگاه و در کسوت مربیگری رشته رزمی جودو با استقبال اهالی این رشته روبرو شده، و به واسطه پرداختن به ورزش‌هایی باب میل جوان امروزی، توانسته ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کند و مشاوره‌های زیادی به نسل جوان ایرانی بدهد.

گفتگو خواندنی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با حجت الاسلام کریمی را در ادامه بخوانید:

* لطفا سوابق ورزشی خود را بیان کنید و بفرمایید از چه سالی وارد عرصه ورزشی شدید؟

بنده از دوران نوجوانی در فضای ورزشی حضور یافتم و کم کم به برخی رشته ها علاقمند شدم. آن اوایل در برخی رشته های رزمی و دفاع شخصی مثل کاراته، فول کنتاک و ژیمناستیک فعالیت ورزشی داشتم که در نهایت به رشته جودو علاقمند شدم و به صورت تخصصی این رشته را دنبال کردم و هم اکنون حدود ۱۵ سال است که مشغول فعالیت در این رشته ورزشی هستم.

* تاکنون در مسابقات ورزشی هم شرکت داشته اید؟

به علت آسیب دیدگی در حین تمرینات نتوانستم به صورت جدی وارد فضای رقابتی شوم، اما بعد از این که دوره های تخصصی این رشته را گذراندم موفق به کسب رتبه مربیگری شدم و هم اکنون حدود ۸ سال است که مربیگری می‌کنم.

 

                          گفتگوی خواندنی با روحانی ورزشکار و مربی «جودو»

 

* شاگردان شما بیشتر از چه قشری هستند و نوع برخورد آن ها با یک مربی ورزشی طلبه به چه صورت است؟

سعی کرده ام شاگردانم را از قشر متوسط و نیازمند جامعه انتخاب کنم، زیرا برای این قشر عزیز امتیازات کمتری در جامعه قائل می‌شوند و بنده خود را مؤظف به خدمت به ایشان می‌دانم.

آنها از اینکه یک طلبه مربی ورزشی است، خیلی لذت می‌برند و برایشان جالب است که با یک روحانی وارد فعالیت های رزمی شده اند. و الحمدلله رابطه‌ی خیلی صمیمی و گرم با اعضای باشگاه که عمدتا نوجوان و جوان هستند برقرار است و مجموع این اتفاقات باعث شده تا خانواده آنان اعتماد بیشتری به بنده به عنوان یک روحانی و مربی ورزش داشته باشند.

* به نظر شما فعالیت‌های ورزشی چه تأثیری در فعالیت تبلیغی طلاب در جامعه دارد؟

به نظر بنده امروزه با توجه به توسعه فضای مجازی و دنیای رسانه و عملگرایی در جامعه، یکی از بهترین راه های تبلیغ، بیان غیر مستقیم و یا همان تبلیغ عملی می‌باشد. وقتی طلاب محترم با ارائه‌ی تخصص‌هایی که دارند وارد فضای جامعه می‌شوند، بیشتر می‌توانند شرایط و حال و هوای جوان امروزی را درک کنند، با او زندگی کرده و رابطه دوستانه برقرار کنند و در رهگذر این فعالیت‌ها تاثیرات تربیتی لازم را بر مخاطب بگذارند.

بنا بر این تبلیغ به روش های نوین موجب می شود مردم بهتر با یک روحانی مبلغ دین ارتباط برقرار کنند و بدین ترتیب پرده‌های کاذب موجود میان آحاد مردم جامعه و طلاب از بین می‌رود.

 

                          گفتگوی خواندنی با روحانی ورزشکار و مربی «جودو»

 

* هدف شما از ورود تخصصی به رشته رزمی جودو چه بوده است؟

هدف اول من از ورود به این رشته توجه به ورزش و اهتمام جدی به تندرستی جسم و روح بوده است، زیرا معتقدم ی طلبه نباید از لحاظ سلامتی و توانایی‌های بدنی از عموم مردم جامعه به ویژه جوانان عقب بماند! اما هدف بعدی کسب مهارت تبلیغی و ارتباط با قشر جوان با هدف تبلیغ دین، و نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) و توجه دادن جامعه به تربیت اسلامی بود.

* به عنوان یک طلبه ورزشکار و مربی رزمی میزان حضور طلاب در عرصه ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم یکی از ابزارهای تبلیغی که طلاب می توانند از آن بهرمند شوند حضور در رشته‌های رزمی و باشگاه‌های ورزشی است چرا که جوانان علاقه بسیار زیادی به رشته های ورزشی دارند و از طرفی فضای ورزشی در جامعه بسیار مورد قبول واقع شده است و جوانان با گرایشات مختلفی وارد باشگاه می‌شوند و بدین طریق به صورت غیر مستقیم پای منبر عملی یک روحانی می‌نشینند که می توان در خلال این فعالیت ها نکات اخلاقی و تربیتی لازم را به جوانان تبیین کرد.

با این حال طلاب عزیز در این عرصه کمتر دیده می‌شوند که این خود باعث ناراحتی و تأسف است که چنین بستر تبلیغی مناسب و حاصلخیزی را از دست می‌دهند و امیدوارم در آینده شاهد حضور این بزرگواران در باشگاه های ورزشی باشیم.

 

                        گفتگوی خواندنی با روحانی ورزشکار و مربی «جودو»

 

* تأثیر ورزش در روحیه و معنویات ورزشکاران به چه شکلی است؟

همان طور که می دانیم! يكي از تاثيرات مهم معنويت در زندگي، ارتقاء سلامت است. از طرفی بي‌ترديد همه مي‌پذيريم كه حفظ سلامت مستلزم تغذيه مناسب، ورزش و استراحت كافي، و پرهيز از عادات غلط است. ورزش توان جسمی فرد را افزایش داده و گرایشات منفی و مضر را از بین برده و جای خود را به گرایشات مثبت و پهلوانی می‌دهد. علاوه بر این مقام معظم رهبری که همواره توصیه های مهمی به جوانان کشور دارند، در کنار تحصیل و تهذیب یکی از ارکان تربیت انسان را ورزش معرفی می‌کنند.

* به عنوان یک مبلغ دینی و مربی ورزشی، نوع ارتباط خود با جوانان و دانش آموزان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رابطه‌ی حقیر با جوانان و نوجوانانی که در مجموعه فرهنگی ما فعالیت دارند و یا در باشگاه ورزشی حضور دارند، غالباً یک رابطه‌ی برادرانه و صمیمی است تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها برای حل و فصل مسائل مهم مربوط به فرزند خود از ما کمک و مشاوره می‌گیرند، و الحمدلله به لطف اهل بیت(علیهم‌السلام) این عزیزان حرف شنوی بیشتری از ما دارند.

* آیا حضور شما در این عرصه تاثیری در پیشبرد اهداف تبلیغی، فرهنگی و تربیتی شما با دانش آموزان و جوانان داشته است؟ توضیح دهید.

قطعاً بله! زیرا با ورود به فضای ورزشی چند نقطه قوت در کارهای ما ایجاد شد. اولاً؛ همانطور که عرض کردم ورزش یکی از ارکان تربیت می‌باشد و حضور دانش آموز در این عرصه و نقش تربیتی یک روحانی مبلّغ در باشگاه موجب می‌شود تأثیر کار تربیتی در او بیشتر شده و فعالیت های تهذیبی در یک فضای صمیمی و دوستانه با استقبال جوانان روبرو شود.

ثانیاً؛ به واسطه‌ی تمرینات رزمی، دانش آموزان و جوانان مؤظفند حداقل ۳ جلسه در هفته در باشگاه حضور داشته باشند و این امر زمینه خوبی برای تبلیغ و ارتباط چهره به چهره با این عزیزان را فراهم کرده است. و چه بسیار مشکلات مختلفی که جوانان با آن مواجه هستند ولی به جهت حضورشان در باشگاهِ تحت نظارت یک روحانی مشکل او همان روز برطرف شده و  دیگر تبدیل به بحران نمی‌شود.

ثالثاً؛ پر کردن اوقات فراغت جوانان با ورزش آن‌ها را از حضور در اماکن نامناسب دور کرده و مانع از فعالیت های غلط می شود. و همین جا لازم است متذکر شوم که متاسفانه امروز جوانان ما به جهت آسیب های زیادی که در جامعه با آن مواجه هستند در معرض انواع انحرافات اخلاقی و اعتقادی قرار دارند و این مسئولیت ما را در قبال جامعه سنگین تر می‌کند.

رابعاً؛ با توجه به اینکه ورزشکاران و قهرمانان ورزشی از جمله اقشار اثرگذار در جامعه هستند، تربیت ورزشکارانی مومن، معتقد و مقید به اصول و مبانی دینی از ضرورت بالایی برخوردار است و آنان می توانند الگویی نمونه و تاثیر گذار برای جامعه باشند.

 

                     گفتگوی خواندنی با روحانی ورزشکار و مربی «جودو»

 

* چه تعداد از جوانان و دانش آموزان در باشگاه ورزشی شما حضور دارند و تاکنون در چه مسابقاتی موفق به کسب رتبه شده‌اند؟

بنده ۳ سانس برای باشگاه برنامه ریزی کرده ام که یکی از آن‌ها ویژه‌ی طلاب است و تعداد ۴۰ نفر طلبه در تمرینات رزمی باشگاه حضور می‌یابند.

۲ سانس دیگر ویژه دانش آموزان، جوانان و نوجوانان منطقه ۱۹ تهران می‌باشد که تعداد آن‌ها در مجموع به ۵۰ نفر می‌رسد.

از آنجایی که باشگاه نوپا است فعلاً برنامه ریزی جدی برای حضور در مسابقات نداشته ایم، ولی در همین مدت که فعالیت داشتیم یک نفر از اعضای باشگاه موفق به کسب مقام اول مسابقات استان تهران شده است.

 

                     گفتگوی خواندنی با روحانی ورزشکار و مربی «جودو»

 

* آیا فعالیت های ورزشی شما با دانش آموزان و جوانان، پیوست فرهنگی با رویکرد تربیتی هم دارد؟ توضیح دهید

بله! حتما همین طور بوده است زیرا اساساً یکی از امتیازات باشگاه ما همین پیوست فرهنگی است. در کنار تمرینات رزمی، زمانی را برای کارهای فرهنگی و تربیتی تدارک دیده و پیش بینی کرده ایم. اعضای باشگاه در حلقات معرفتی تقسیم شده و به صورت گروهی کتب شهید مطهری را مباحثه و مطالعه می‌کنند، در هیئت هفتگی باشگاه حضور فعال دارند و در اردوهای زیارتی مشهد مقدس و کربلای معلی با اشتیاق هر چه تمام شرکت دارند.

گفت و گو: مهدی زارعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha