جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب

حوزه/ بعضی دستگاه ها در زمان احمدی نژاد خیلی دنبال آن بود که چنین چیزی را مطرح کنند؛ اما یک برگه در یکی از خانه های تبشیری پیدا نکردند که از دانشگاه ادیان باشد و اگر پیدا می کردند صدهزار نسخه از آن چاپ می کردند.

اشاره؛

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در حاشیه بازدید از رسانه رسمی حوزه های علمیه به گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» نشست که بخش دوم از این مصاحبه تقدیم حضور علاقi مندان می گردد.

* تاریخچه ای از دانشگاه ادیان و مذاهب برای ما بفرمایید.

دانشگاه ادیان به این دلیل به وجود آمد تا بتوانیم هم ما دنیا را بشناسیم؛ هم دنیا ما را بشناسد؛ چراکه در سفرهای خارجی خود متوجه این موضوع شده بودم که دوطرف هیچ شناختی از هم ندارند. ابتدا در سال 1373 مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را تاسیس کردیم و سپس در سال 1383 مرکز آموزش عالی تشکیل شد و بعد از دو یا سه سال هم دانشگاه ادیان را راه اندازی کردیم. دلیل تاسیس دانشگاه همانطور که در اساسنامه هم آمده است، معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت (ع) می باشد.

اینکه اسم آن را هم شیعه نگذاشتیم، از حضرت آقا یادگرفتیم که اهل سنت روی شیعه حساسیت دارند؛ اما بر روی اهل بیت (ع) حساس نیستند. دانشگاه ما یک دانشگاه مستقل است و بودجه اش از شهریه دانشجویان و مساعدت هایی که می شود تأمین می گردد.

* درباره انتشارات دانشگاه هم توضیحاتی بفرمایید.

ما تا کنون 400 عنوان کتاپ چاپ کرده ایم که بعضی عنوان ها ده جلدی و بعضی شش الی هفت جلدی اند.

* در حال حاضر، دانشگاه ادیان و مذاهب چه تعداد دانشجو و چه تعداد فارغ التحصیل دارد؟

تاکنون حدود یک هزار دانشجوی فوق لیسانس و 100 دانشجوی دکتری فارغ التحصیل شده اند. اکنون نیز حدود 750 دانشجوی دکتری و دو هزار دانشجوی واقعی و مجازی فوق لیسانس داریم که 85 درصد دانشجویان ما را طلاب تشکیل می دهند.

* چند دانشکده زیرمجموعه این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند؟

ما در حال حاضر، هفت دانشکده «ادیان»، «مذاهب اسلامی»، «شیعه شناسی»، «عرفان»، «فلسفه»، «زن و خانواده» و «مجازی» داریم که مشغول به فعالیت هستند؛ همچنین پژوهشکده ادیان و مذاهبی که از ابتدا تشکیل شده بود هم هنوز دایر است.

* از طلبه ها شهریه دریافت می کنید؟

از طلبه های فوق لیسانس خیر؛ اما از طلبه های دکتری شهریه دریافت می شود.

* درباره مسائل روز جهان هم فعالیت هایی در دانشگاه شما انجام شده است، توضیحی نیز پیرامون این دسته از برنامه ها بفرمایید.

ما سعی می کنیم با توجه به اتفاقات روز دنیا حرکت کنیم و برای سوالات روز دنیا پاسخ داشته باشیم. در همین زمینه هم برای اولین بار دکتری شیعه شناسی را 14 سال پیش پایه گذاری کردیم. چه کسی فکرش را می کند که وهابیت شناسی دکتری دارد؟ اما وهابیت خبیث که برای بحث کردن عنوان اساتیدش را می زند دکتر فلان، بنابراین ما هم نیاز داریم که یک دکتر شیعه شناسی پاسخگوی او باشد. این دوره را هم مشترکا با مؤسسه دارالاعلام آیت الله العظمی مکارم شروع کردیم. ما با خیلی جاها کار مشترک انجام داده ایم. با آقایان شمالی و زیبایی نژاد دوره مشترک برگزار کرده ایم. خیلی جاها بوده اند که تابحال ما با آنها دوره مشترک برگزار کرده ایم و آماده ادامه این همکاری ها هم هستیم. 95 درصد اعضای هیات علمی ما طلبه هستند و فقط دو عضو هیات علمی غیر طلبه داریم. دانشگاه ادیان، دانشگاهی است که برای حوزه تشکیل شده و آماده خدمت رسانی به طلبه های گرامی و مراکز حوزوی است.

* نظر شما درباره شعار امسال چیست؟

ما که نه خودمان اقتصادی هستیم و نه تخصصی در این زمینه داریم؛ اما سعی ما این است که در دانشگاه بحث استفاده نکردن از وسایل خارجی که از ابتدا هم رعایت می شد، بیشتر مراعات شود.

بنده شخصا به عنوان یک طلبه تا بحال سوار یک خودروی خارجی نشده ام. نه اکنون که بحث حمایت از تولید داخلی است؛ بلکه از ابتدای انقلاب هیچگاه پا در خودروی خارجی نگذاشتم. خیلی از آقایان یک مدتی سوار شدند و به مرور پیاده شدند اما بنده از ابتدا مقید به استفاده از خودروی داخلی بوده ام.

* فیش حقوقی رئیس دانشگاه ادیان نجومی است؟

در دانشگاه غیردولتی که با شهریه دانشجویان اداره می شود، اصلا حقوق نجومی قابل تصور نیست.

* چون بخشی از درآمدهای این دانشگاه از برگزاری دوره های خارجی و دریافت دلار است، این سوال به ذهن خطور می کند.

خیر؛ هیچ دلار خارجی وارد دانشگاه نمی شود. هر مقدار پولی هم که بابت دوره ها دریافت می شود برای همان دوره ها خرج می شود. ما اساتید بزرگ دانشگاه های جهان را می آوریم، پولش را هم خودشان می دهند؛ چون دوست دارند درباره شیعه و ایران بدانند. تا بحال هم شش دوره 15 روزه برگزار شده است.

* برخی حواشی هم پیرامون دانشگاه شما وجود دارد و عده ای این سخن را به زبان آورده اند که در این دانشگاه، کفر آموزش داده می شود. نظری در این رابطه دارید؟

بعضی دستگاهها در زمان احمدی نژاد خیلی دنبال آن بود که چنین چیزی را مطرح کنند؛ اما یک برگه در یکی از خانه های تبشیری پیدا نکردند که از دانشگاه ادیان باشد و اگر پیدا می کردند صدهزار نسخه از آن چاپ می کردند.

در حال حاضر پسر آیات عظام وحید خراسانی و صافی گلپایگانی از اساتید دانشگاه ادیان هستند. پسر آیت الله العظمی سبحانی در دانشگاه مذاهب درس می خواند و با مؤسسه آیت الله العظمی مکارم هم همکاری می کنیم.

ببینید ما اگر پیرو راه امام و شهدا باشیم از هیچ تخریبی ترس نداریم. آمریکا چند سال پیش بنده را در لیست سیاه قرار داد؛ اما بعضی ها که خیلی ها از او دم می زدند، مثل آقای احمدی نژاد هرسال به نیویورک می رفت و واسطه می فرستاد برای برقراری ارتباط با دولت آمریکا. خب آمریکایی ها فهمیدند  انقلابی کیست و غیر انقلابی کیست؛ اما خیلی از داخلی ها این را نفهمیدند.

* اگر دانشگاه ادیان منحل شود اموالش به کجا باز می گردد؟

در اساسنامه این دانشگاه آمده است که اگر این دانشگاه منحل شود، اموال آن به ولی فقیه باز خواهد گشت.

* اگر نکته ای درباره دانشگاه ادیان دارید بفرمایید.

بنده همه دانشگاه های حوزوی مثل دانشگاه دارالحدیث و مفید و باقرالعلوم (ع) و دانشگاه تحت نظر علامه مصباح را به طلاب توصیه می کنم؛ اما طلاب با ورود در دانشگاه ادیان با دنیا آشنا می شوند و آماده خدمت رسانی به همه هستیم.

* سوالی هم درباره مدیر حوزه های علمیه دارم. امروز بعد از یک سال و نیم که از انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه می گذرد شما نقاط ضعف حوزه را در چه زمینه هایی می بینید که ایشان باید آن نقاط ضعف را از بین ببرد؟

انتخاب آقای اعرافی بهترین انتخاب ممکن بود؛ اگرچه جامعه المصطفی ضربه خورد؛ اما نگاهمان این است که جامعه المصطفی فدا شد تا حوزه بماند و عقیده بنده این است که ایشان بهترین انتخاب ممکن بودند و بیشترین کار مثبت ممکن را انجام داده است و اگر ایشان دو دوره در این پست بمانند و شورای عالی هم با ایشان همکاری نماید، حوزه خیلی رشد خواهد کرد. آنجاهایی حوزه لطمه می خورد که نظرات ایشان در شورای عالی رأی نیاورد یا با ایشان همکاری نکنند.

* به نظر شما باید برای جامعه المصطفی رئیس جدید معرفی شود یا به همین شکل اداره گردد؟

ارائه نظر در این مسائل، دخالت در کار رهبری است و کارهای احمدی نژادی است. این مورد زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و هر طور که ایشان صلاح ببینند اداره خواهد شد.

هرگاه نظر رهبری با نظر برخی سوپر انقلابی ها مخالف باشد، می گویند آقا تقیه می کند یا بخاطر مصالح فلان کار را کرده است و ...؛ نه، نظر ما این نیست و ما رهبرمان را رهبری شجاع و مقتدر می شناسیم.

* شما ریاست آقای  واعظی بر جامعه المصطفی را تایید می کنید یا تکذیب؟

دفتر رهبری گفته است که این مورد صحیح نیست؛ چون آقا فرموده اند که دفتر تبلیغات نباید تضعیف شود.

 

گفتگو از محمد رسول صفری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha