پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهدوی ارفع

حوزه/ برای رسیدن به قله های بلند و افق های تازه به انسان های با ایمان نیاز است و این تلاش تنها از ساختار حوزه انقلابی میسر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مهدوی ارفع در مراسم شبی با شهدا که در مدرسه علمیه علوی قم برگزار شد، با بیان اینکه  هر ادعایی نشانه ای دارد و ادعای ایمان هم نشانه ای دارد به شاخصه های اهل ایمان اشاره کرد و گفت: قرآن می فرماید« ای پیامبر افرادی که ادعای ایمان می کنند بگو هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده بلکه بگویید اسلام آوردیم و این فرق ایمان و اسلام است».

این کارشناس دینی  عنوان کرد: این بیان قرآن اسراری دارد و آن این است اگر ایمان، خالص باقی بماند با اسلام آوردن فرق می کند. و در عین حال برکتی و انتظاراتی برای اهل ایمان است.

وی اظهار داشت: در هر صحنه ای ایمان نشانه ای دارد. در صحنه جهاد طلبی نشانه اش رزم و نترسیدن است. وقتی بحث ایمان است، سؤال این است ما که جامعه ایمانی هستیم پس چرا برکات و وعده های آن برای ما نیست.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: در این رابطه باید به کلام حضرت علی(ع) که فرمودند«ایمان هیچ بنده ای در آن صدق نیست مگر آنچیزی که در دست خدا است برای او اطمینان تر از آنچیزی باشد که خودش بدست آورده است،» توجه کرد.

این پژوهشگر حوزه افزود: منظور این سخن این است ما سه مرحله اعتماد به خود، غیر و خدا می توانیم داشته باشیم. ایمان به مرحله غیر و به بیگانه نمی رسد مگر اینکه به خدای متعال اعتماد داشته باشیم.

این استاد حوزه ادامه داد: ایمان به مرحله صدق نمی رسد، مگر اینکه به خدا اعتماد داشته باشیم. بنابراین انسان برای حرکت به سمت افق تمدنی نیازمند به تکیه گاه مطمئن تر به نام خدای متعال است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: اما از این طرف کسی که این چنین تکیه گاهی دارد، به این  تکیه گاه خود، اعتماد نکند و به دیگران تکیه کند، معلوم است حتی رایحه ای از ایمان در وجود او نیست.

وی افزود: این دقیقا همان مسئله ای است که قرآن بیان می کند« یعنی شما ای اعراب و انسانها هنوز ایمان در قلب شما نیست چون قرار شد ایمان متعالی، نشانه داشته باشد و آن این است از آنچه در دست خدا اعم از نصرت، قدرت و امکانات  است باید اعتماد بیشتر باشد حتی از آنچه که در دست خودت است.

این محقق حوزه اظهار داشت: اگر از این مسئله و اعتماد تنزل کردیم، از مقام صدقِ ایمان به تنزل پایین می آییم و فاصله می گیریم به کذب نزدیک می شویم و ایمان مان، کاذب می شود. از آن طرف شعار می دهیم از آن طرف در ایمان لنگ می زنیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: اما چرا برکات ایمان نصیب  جامعه اسلامی نمی شود؟  چون به خدا اعتماد نداریم. اگر اهل ایمان بودیم، به خدا اعتماد داشتیم.

این پژوهشگر حوزه ادامه داد: در سال  ۵۷انقلاب اسلامی پیروز شد و به ویرایش جامعه اسلامی پرداخت و این انقلاب به ما فهماند حداقلِ ایمان را داشته باشید. یعنی بگوید خودمان می توانیم، که ما با قدرت حرکت، فکر، تلاش، استقامت، تلاش و جهاد می کنیم.

کارشناس دینی گفت: اول باید توحید و نفی غیر  کنید و استقلال خود را جدی بگیرد تا بتوانید از وابستگی به غیر  که شما را از ایمان دور نگه داشته، خارج شوید. برای دور نشدن از ایمان، باید طمع به غیر نداشته باشید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: امتی که نگاهش به دست غیر باشد، هرگز طعم شیرین عزت را نمی چشد. هر وقت شروع به یأس، از آنچه در دست مردم پیدا کرد، آغاز و جهش به سمت ایمان میل پیدا می کند.

این پژوهشگر حوزه  با بیان این که مصداق این موضوع زیاد است افزود:قاعده نفی سبیلی که  علما به ما یاد دادند، جایگاه عمیق آن از نظر فرهنگی همین آیه است درحالی که نگاه جوامع، غیر  این بیان قرآن است و معتقدند برای رشد نیازمند تعامل و تبادل با غیر هستید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: اگر تبادل و تعامل به وابستگی ترجمه شود، قرآن می گوید حق ندارید این نوع تعامل را داشته باشید. حق ندارید کاری، مذاکره ای و رابطه ای برقرار کنید که باعث  عقب ماندگی جامعه اسلامی شود.

این استاد حوزه اظهارداشت:  پس گام اول برای داشتن ایمان، قطع کامل از بیگانه است. اگر کسی این را ندارد، اسلام می گوید نگویید ایمان داریدبلکه بگوییداسلام آوردیم. گام اول که رفت و آن هم راهبرد برای نجات "ما می توانیم" بود. اما  چرا باید بگویم «نمی توانیم»، تا از بیگانه بگیرم بعد سلطه بیاید و بعد مذاکره با غیر و منتظر نفوذ دشمن باشیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: اما حضرت علی(ع) می فرماید« اگر دشمن پیشنهاد صلح کرد، رد نکنید، نفرمودند« غش کنید». اولا دشمن پیشنهاد می دهد، دوما دشمن است و سوما رد نکنید زیرا اگر در صلح دشمن، صدق باشد همه چیز کشور امنیت و اقتصاد درست می شود،

وی عنوان کرد: اما از توافق با دشمن بپرهیزید چون بعد از توافق، نفوذ دشمن شروع می شود. او نزدیک می شود تا نفوذ کند. وقتی می گویم« مؤمن زیرک است»یعنی اینکه مواظب نفوذ است، نمی گذارد از دُز ایمان کم شود تا از برکات محروم شود نه اینکه توانسته سناری از قمیت فلان متاع کم کند یا تخفیف بگیرد.

این پژوهشگر اظهار داشت: بنابراین  شرط اول ایمان این است که  باور کند خدا امکاناتی  به او داده تا مانند دیگران و حتی بهتر از دیگران، صاحب قدرت، امنیت، علم و فن آوری، فرهنگ و سیاست شود.

وی عنوان کرد: اما گام دوم که رهبران الهی به ما رهنمود می کنند این است چرابه خود تکیه کردید به خدا تکیه کنید. یعنی به آنچه که دارید دل نبدید بلکه به خدا دل ببند و به افق های بالاتر برسید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه جدال اصلی در جامعه اسلامی در همین موضوع مطرح شده  شکل می گیرد افزود: یعنی خیلی از هواداران جامعه اسلامی و انقلاب، کم کم که فتنه ها و آزمایش مهیا می شود، چون مبانی دینی و ارزشی در درون آنها نهادینه نشده، دچار لغزش و اشتباه می شوند.

وی افزود:  این مسئله در تهدید های سنگین و تطمیع چرب خودش نشان می دهد؛ اما مؤمن واقعی هرگز از چیزی نمی ترسد و به غیر خدا تمایل پیدا نمی کند. بنابراین رسیدن به خدا باوری جمعی تمدنی، شرط آن خود باوری جمعی تمدنی است که الان 40 سال برای ما محقق شده است. 40سال گفتیم می توانیم، عزت و استقلال داریم و شرط آن نفی به غیر و بیگانه بود و همین مسئله باعث عدم وابستگی و عزت و قدرت کشور شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: وقتی طعم این عزت را چشیدیم،باید مواظب باشیم از خدا دور نشویم و فریب نخوریم. حواس مان به خدا باوری باشد. امام راحل معتقد بودند« روزی که ملت اسلامی به نفت و سلاح خود دل ببندد، آن روز، روز شکست و سقوط ملت است، بروید خدا را پیدا کنید».

وی عنوان کرد: شهیدان، گواهانی هستند که تا روز قیامت بر ما حاکم هستند که ما در نداری مطلق به اوج رسانیدیم. اما شما در دارایی مطلق چه کار برای کشور و انقلاب می توانید انجام دهید.

این استاد حوزه ابراز داشت: بهترین نمونه آن این است در دوران جنگ به ما سیم خاردار نمی دادند اما الان به کجا رسیدیم، رئیس جمهور امریکا به مسئولین نظام نامه بنویسد . این همان قدرت ایمان شهدا به خود باوری و بعد خداباوری و فعالیتهای جهادی بود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بابیان اینکه چرا در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی عقب هستیم و دراینجا که عرصه اصلی است کاری نکردیم عنوان کرد: اساسا شأن اول برای کسی که علوم غربی را نفی کند تا الان این مسئله ثابت نشده است.

وی بابیان اینکه مبنا و راهبرد غرب برای جامعه اسلامی غلط است و با محتوای غربی نمی توان، جامعه اسلامی را اداره کرد و این این واقعیت است گفت: با این وجود چرا خودمان اهل اندیشه و تفکر نباشیم. هر تحولی با تفکر شروع می شود ولی تاکنون اهل تفکر نبودیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: در بعضی رشته ها، تفکر کردیم مانند مسائل هسته ای، موشکی ونظامی، تحول هم ایجاد شد، اما چرا نباید در علوم انسانی و جامعه شناسی  تفکر نکنیم.

این استاد حوزه بابیان اینکه برای جنبش نرم افزاری باید مدل تغییر کند و نباید وابسته به مدل غربی شویم و مدل غربی باعث عقب ماندگی می شود گفت: در بحث علوم انسانی گام اول، نفی وابستگی است. وقتی نفی وابستگی شد، باید به فکر تولید بود نه اینکه مدل سازی کرد.

این محقق حوزه با بیان اینکه تفصیل و پیچیده بودن دو مسئله ای بود که در حوزه علوم انسانی وابسته به غرب شدیم اظهار داشت: اما کوتاه ترین و گویا بودن دو مبنایی بود که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه بیان کرده و جامعه اسلامی از این دو مسئله مهم غفلت کرده و سبب عقب ماندگی در علوم انسانی، روانشناسی و تربیتی شده ایم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بابیان اینکه ما می توانیم گام اول بود، در مراحل بعدی باید بگویم «همه تکیه مان، خدای متعال است و ما چرا نباید سیره شهدای را احیاء کنیم، افزود: شهدا معتقد بودند یا چیزی در دنیا است باید بدست بیاوریم و اگر ندادند، می سازیم. این منطق شهداء را باید درعلوم انسانی محقق کنیم تا بتوانیم صاحب تحول شویم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بابیان اینکه براساس روایات و آیات، برکت آسمان و زمین برای کسی است که ایمان و تقوا داشته باشد» گفت:  ایمان و تقوا، سرمایه های بدون جایگزینی است که چون به آن نگاه تحقیر آمیز داشتیم برخوردار نشدیم، به دست بیگانه هم نگاه کردیم، به ما ندادند و باعث عقب ماندگی شدند و این شد که الان در آن هستیم و قرار داریم.

وی بابیان اینکه رهبر انقلاب تعبیر به گاو شیرده می کند، این همه باج به غرب دادند، به کجارسیدند؟ گفت:  در دوره ای که خودباختگی صددرصد داشتیم، ایمان اصلا، جایی در میان جامعه نداشت و به عقب ماندگی خود اعتراف کردیم. اما امروز با خود باوری به جایگاه بزرگی در عرصه فن آوری رسیدیم و الان برکات آن را می بینیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع عنوان کرد: اما  آفت انقلابی ها این است در این گام بمانند «که می توانیم» بمانیم، اما باید بگویم نه، ما تا اینجا توانستیم و حالا بایداز این گام رد شویم و به خدا تکیه و اعتماد کنیم تا با داشته های خود سبب سقوط خود را فراهم نکنیم.

این استادحوزه گفت: اگر خدا باوری ضعیف شد، همه چیز از بین خواهد رفت. برای رسیدن به قله های بلند و افق های تازه به انسانهای با ایمان نیاز است و این تلاش تنها از ساختار حوزه انقلابی میسر است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بابیان اینکه دانشگاه منتظر تولید مبانی است تا تبدیل به علم کند. اما این مبانی که باعث رشد انقلاب شود، وجود ندارد افزود: گام اول تولید مبانی، تربیت نسلی است که در حوزه های علمیه ای که در تراز خودباوری خوب ورز خورده باشند، تا در مقابل خدا تواضع کنند و این ناله و ضجه مجاهدت ها برای فهمیدن است  و راه های نو و تازه می خواهد. حوزه نیازمند این نوع از نسل است. اگر وارد این مسئله نشویم، خدا افراد دیگر را جانشین خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در معارف الهی، نقطه کانونی، حداقلِ متناسب با این نقطه از تاریخ حکومت اسلامی است یعنی عطف توجه همه باید  فهم، حفظ و تقویت و توجیه حکومت اسلامی باشد. یکبار بیشتر این فرصت گیر جامعه اسلامی نیافتد و آن هم زمان حضرت علی(ع) بود که جامعه قدر آن را ندانست و از آنها گرفته شد.

وی افزود: برپایی حکومت یکبار به دست امت افتاد ولی مردم نفهمیدند و خدا برپایی حکومت اسلامی را از آنها گرفت تابه این زمان فعلی رسیده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: خدا به همه گفته بود  اگر می خواهید دین و لایت مداری تداوم یابید و اوج بگیرد، زیر پرچم نفس پیامبر(ص) بروید ولی خیلی از دوستان نفهیمدند، گفتند چه فرقی می کند ولیّ و سرپرست چه کسی باشد در حالی که دشمن فهمید.

این استاد حوزه گفت: و خیلی فکر کردند منظور از غدیر، ولایت و سرپرستی است، بلکه منظور از مسئله غدیر، فهم حکومت است. اگر حکومت در دست اهلش افتاد همه چیز محقق می شود، ولی دشمن فهمید و کاری کرد بین پیامبر(ص) و فهم از ولایت واهل بیت(ع) فاصله بیفتد و همین طور شد و بعد ذائقه مردم عوض شد. 25سال حضرت  علی(ع) خانه نشین شدند.

این استاد حوزه افزود: بعد از 25سال که پیش حضرت آمدند، حضرت می دانستند که این آدمها، انسانهای قبلی نیستند و نمی توانند حکومت پیامبر(ص) را تحمل کنند، چون گفتمان عوض شده، معیشت و لذت جای آرمان گرایی را گرفته. حضرت می خواستند نپذیرند، ولی حجت برایشان تمام شد، و می دانستند چه بلایی سرایشان می آورند.

این استاد حوزه با بیان اینکه حکومت امام علی(ع) دارای مقبولیت، مشروعیت و رهبری شخص حضرت بود و این شاخصه های حکومت  مانند علم، تقوا و سیاست عدالت بی نظیر بود گفت: احدی مانند حضرت علی(ع) در حکومت دارای این شاخصه ها نبود. اما امت نشان دادند، اگر مانند جامعه رهبری مانند حضرت علی(ع) داشته باشند تا وقتی اندیشه و گفتمان نباشد، آن دوره را به پست ترین دوره تبدیل می کنند.

وی افزود: اما امام با عمل وایمان می خواستند به دوستان بفهمانند که معیار در هر دورانی، حکومت است.

وی بابیان اینکه اما امروز از پیچیدگی های دوره ما این است که حکومت تشکیل دادیم، اما افرادی معتقدند که دین و فقه نمی تواند حکومت کند اظهار داشت: الان این مشکلی است که در جامعه وجود دارد. بنابراین اگر قرار باشد، خیزی صورت گیرد، باید نسبت به مسئله فهم حکومت باشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بابیان اینکه اول باید این فهم درست شود که هیچ چیزی بالاتر از فهم حکومت نیست بعد مسائل دیگر درست شود، افزود: در دوران حضرت علی(ع) بحث خلیفه و آمدن مردم به درب منزل ایشان پیش آمد و فرمودند« محور حکومت من عدالت است»  و آن خلیفه به قتل رسید، معاویه متعدد به حضرت علی(ع) نامه نوشت، قاتل خلیفه  را محاکمه کن چون حاکم شما هستی و شعار حکومت شما، عدالت است و با ظلم هم مخالفی. حتی همه یاران فشار آوردند.

وی ادامه داد: ولی حضرت علی(ع) مجبور شدند مقابل یاران بایستند و فرمودند« معاویه عاشق دین و اسلام نیست و او می خواهد اسلام و حکومت از بین برود». حضرت فرمودند« نامه های یاران اساس حکومت را زیر سؤال می برد» و همین طور هم شد. دقیقا همین اتفاق الان در حال ایجاد شدن است و نامه های متعدد به رهبر انقلاب می نویسند.

وی اظهار داشت: بنابراین امروز روز خدا باوری است و خدا باوری با نگاه به حکومت اسلامی میسر است و از جمله آن اقامه نماز، زکات و اقامه امر به معروف ونهی از منکر است. این شرط محقق شده را  باید تدوام داد تا به نقطه اوج برسیم.

40/313

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha