سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حمله به سوریه

حوزه/ حمله آمریکا و متحدانش به سوریه سبب ایجاد فضای تبلیغاتی جدیدی در عرصه بین المللی شد که تبیین زوایای مختلف این موضوع شناخت بهتری را به دست می دهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، پس از نزدیک به یک هفته خط و نشان آمریکا و چند کشور همپیمانش،چند روز قبل حمله موشکی و محدود آمریکا با همراهی انگلیس و فرانسه به اهدافی در سوریه صورت گرفت.

این حمله که حدود یکساعت به طول انجامید از این جهت که اولین بار است که امریکا مستقیما وارد جنگ با سوریه شده است و به این کشور حمله نظامی کرده است حائز اهمیت است.

برآوردهای میدانی از این واقعیت حکایت دارد که این حمله همانطور که کارشناسان و تحلیل‌گران پیش بینی کرده بودند، چیزی بیش از حرکتی نمایشی نبوده و دستاورد میدانی و عملیاتی روشنی برای آن قابل تصور نیست. کارشناسان پیش بینی کرده بودند ترامپ پس از تعلل یک هفته ای و تبلیغات فراوان، برای حفظ آبرو و وجهه بین المللی آمریکا، و همچنین ایجاد انحراف در پرونده‌های اخلاقی خود، این اقدام را انجام داده است.

اقدامی که بعد از تلاش های فراوانش در سازمان ملل برای اثبات ادعای دروغینش مبنی بر استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی با شکست مواجه شد و تصمیم به ایجاد این موج تبلیغاتی برای پوشاندن شکست هایش گرفت.

در همین زمینه نظرات تعدادی از حوزویان و روحانیون فعال در عرصه های فرهنگی و پژوهشی را جویا شدیم.

حجت الاسلام علیجان دلدار در گفت و گو با خبرنگار حوزه با اشاره به حمله اخیر آمریکا به سوریه، گفت: هدف آمریکا از این حمله توجه به ظرفیت های تولید سلاح های شیمیایی در سوریه بوده است.

وی با بیان اینکه آمریکا تصمیم گرفته بود که نیروهای خود را از سوریه خارج کند، افزود: حمله اخیر آمریکا در تناقض با سیاست های خارجی و داخلی آمریکاست و یک نشانه آشکار از شکست در سیاست های خارجه است.

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند در مورد شکست های پیاپی آمریکا در خاورمیانه مخصوصا در سوریه، یمن و لبنان داشت، یادآور شد: آمریکا با حمله به سوریه دوباره می خواست ابراز قدرت و ابراز وجود کند.

آمریکا به دنبال پوشش شکست های خود بود

حجت الاسلام دلدار ادامه داد: آمریکا با حمله به سوریه در واقع می خواست در صحنه بین المللی دوباره خودی نشان دهد و شکست های خود را پوش دهد.

وی افزود: آمریکا می خواست با حمله به سوریه برای عوامل داعش در منطقه دلگرمی ای باشد که اعلام کند ما خود مستقیما وارد عمل می شویم.

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به آیه "و مکروا و مکر الله والله خیرالماکرین"، گفت:  خداوند نقشه دشمن را نقش برآب می کند همانطور که با پرتاب تعدادی از موشک ها به سوریه در روحیه مردم این کشور خللی وارد نکرد بلکه در راستای اتحاد، وحدت و همدلی مردم کارساز بوده و به نفع مقاومت تمام می شود.

غیر از جنایت در پرونده آمریکا چیزی وجود ندارد

حجت الاسلام دلدار یادآور شد: غیر از جنایت در پرونده آمریکا چیزی وجود ندارد چرا که آمریکا همواره به دنبال تسلط منافع خود بر ملت ها بوده و هر کشوری که زیر بار آنها نرود با زورگویی اقدام می کند.

وی خاطرنشان کرد: شیطنت ها و زورگویی های آمریکا بسیار روشن است مثلا در ایران با تحریک صدام، گام هایی را برداشته و هم اکنون با مسلح کردن رژیم صهیونیستی جنایت هایی را انجام می دهد.

حجت الاسلام دلدار با بیان اینکه مردم از جنایات آمریکا با خبر گشته اند، تصریح کرد: مردم طاغوت و استکبار و همچنین حاکمان خود را شناخته اند ولی عده قلیلی هستند که در لایه های مختلف حکومت ها نفوذ کرده که مردم نمی توانند خواسته های خود را اعمال کنند.

وی افزود: معمولا در اکثر کشورها رهبری وجود ندارد که مردم را حمایت و راهنمایی کند.

کشورهای سلطنتی پایگاه مردمی ندارند

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه کشورهای سلطنتی معمولا به بقای خود فکر می کنند گفت: این کشورها معمولا پایگاه های مردمی ندارند که از آنها حمایت کنند و قدرت خود را از حمایت استکبار و کودتا می دانند.

حجت الاسلام دلدار یادآور شد: تعبیر عربستان به گاوه شیرده مایه تحقیر جامعه اسلامی است چرا که عربستان ام الغرای ممالک کشورهای اسلامی است و قلب تپنده جهان اسلام است که این حرف نشان از مصیبت بزرگی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور عربستان در راستای منافع آمریکا به آنها شیر می دهد گفت: این تعبیر زیرکانه در بیداری اسلامی نقش به سزایی دارد.

مخالفت رضاخان با روحانیت

حجت الاسلام احمد رضایی نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه گفت: وقتی تاریخ منطقه را ورق می زنیم در تمام دوران ها شاهد نفوذ استکبار در بین ملت ها بوده ایم و نشان از این دارد به دنبال کسب منافعی در منطقه بوده اند که هم منافع ملی و هم فرهنگ مردم را به یغما برده اند.

وی با بیان اینکه روحانیون تبیین گر فرهنگ اسلامی هستند، گفت: در دوران رضا خان، وی با روحانیت نیز مبارزه می کرد چرا که اعتقاد بر این بود که زمانی که دینی در جامعه ای حاکم باشد، آن جامعه سلطه پذیر نیست.

حجت الاسلام رضایی افزود: ایران امروز شاهد مخالفت های عاملان قدرت است و دشمنان برای نفوذ در فرهنگ مردم، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

وی متذکر شد: رژیم صهیونیستی تمام سرمایه ها و جایگاه های خود را در کشوری مانند ایران اسلامی از دست داده است.

رژیم صهیونیستی به دنبال ناامنی در ایران است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: رژیم صهیونیستی برای بازگشت به موقعیت خود در منطقه به دنبال ایجاد ناامنی در ایران است تا به منافع خود دست یابد.

حجت الاسلام رضایی حمله های ابرقدرت ها و مستکبرین را سنگین دانست و گفت: ولی ایران با اقتداری بیشتر و به برکت خون شهدا در مقابل اهداف دشمنان، مقاومت می کند.

وظیفه سنگین روحانیت

وی با اشاره به اینکه سرمایه و آرامش ما به برکت خون شهداست، گفت: وظیفه مسئولان و مخصوصا کسانی مانند روحانیون که تریبونی در اختیار دارند سنگین تر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل با ایجاد داعش و طالبان، نوکرانی را پرورش و تجهیز کردند و از آنها به عنوان یک ابزار در منطقه استفاده می کنند، اضافه کرد: در حمله اخیر آمریکا به سوریه، آمریکا به کمک داعش درصدد ایجاد ناامنی در سوریه است.

حجت الاسلام رضایی هدف حمله آمریکا به سوریه را ایجاد رعب و وحشت در بین مردم سوریه عنوان کرد و یادآور شد: آمریکا به بهانه اینکه حکومت سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده می کند، پایگا های نظامی را هدف حمله قرار داده است ولی در واقع اینگونه نیست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حقوق بشر واکنش درستی در مقابل حملات آمریکا از خود نشان نمی دهد و حتی مسئولان صعودی مستقیما از آنها رشوه می گیرند و این سازمان هم واکنش درستی در قابل آنها ندارد.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در همین رابطه به خبرنگار حوزه گفت: آمریکا چندی قبل مطرح کرده بود که ما از سوریه خارج می شویم چرا که سودی از جهت هزینه های خود ندارند اما اگر کشورهای عرب منطقه این هزینه ها را پرداخت کنند مشکلی نداریم.

حمله آمریکا سبب اتحاد و همبستگی بیشتر مردم سوریه شد

وی افزود: این حمله طبق اعترافی که خیلی ها مطرح کردند، یک حمله نظامی بوده که ضربه آنچنانی به کشور سوریه وارد نکرد بلکه سبب اتحاد و همبستگی بیشتر مردم سوریه شد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: این حمله در واقع به حیثیت آمریکا لطمه وارد کرد ولی در عمل آمریکا کاری نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha