جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان کرمان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، ایجاد بستر مناسب برای پرورش مجتهد در رشته‎های تخصصی را از برنامه معاونت آموزش حوزه اعلام کرد و گفت: یکی از مطالب مهم، پیگیری و ایجاد بستر مناسب برای تحقق طرق مختلف در مسیر اجتهاد است. اکنون در مسیر اجتهاد تک بعدی عمل می‎کنیم و فقط در مسیر فقه و اصول پیش می‎رویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، امروز در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان کرمان، در رابطه با جایگاه و عملکرد حوزه در طول تاریخ، گفت: حوزه علمیه مهد پرورش علمای ربانی بوده و است. افرادی که هم در علم و هم در تقوا و دیانت سرآمد هستند و از این دست نمونه در تاریخ حوزه زیاد دارد. حوزه‌ با چنین تاریخی، پدید آورنده انقلاب بود و انقلاب به دست این حوزویان به وجود آمد، اما بعد از انقلاب این حوزه‌ها هستند که از انقلاب تاثیر گرفته‌اند و شرایط حوزه‎ امروز با حوزه قبل از انقلاب متفاوت شده است.

وی به دلایل تغییر شرایط حوزه قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل آن نیازهای جدیدی است که انقلاب ایجاد کرده است. دلیل دیگر آن این است که دشمنان بعد از انقلاب متوجه شدند که چه ظرفیتی در روحانیت و حوزه‎ها وجود دارد که می‌تواند این‌گونه بر جامعه و مردم تاثیر گذار باشد. دشمن حوزه را به عنوان کانون انقلاب مورد هدف قرار داده و حملات را شدیدی بر آن داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد افزود: نیازها آنقدر زیاد شده است‌ که حوزه تنها برای خود نیست و امروز باید به همه مشکلات اجتماعی پاسخگو باشد. توقعی که امروزه از حوزه می‎رود ده‎ها برابر بیشتر از قبل است.

وی ادامه داد: سؤال این است که امروز ما در حد حوزه بعد از انقلاب هستیم یا خیر؟ یا خدای ناکرده از حوزه قبل از انقلاب تنزل کرده‎ایم؟ وضعیت امروز ما این‎گونه است که دشمن متوجه ماست و دوست هم از ما توقع دارد. بایستی بررسی کنیم که مسیر امروز حوزه پاسخگو‌ با نقش و جایگاه حوزه است یا خیر؟

معاون آموزش حوزه‎های علمیه به تفاوت نوع فعالیت مدارس علمیه پیش از انقلاب و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: مدارس حوزوی قبل از انقلاب حول یک محور و یک عالم شکل می‎گرفتند و همه مسائل از تدریس و مدیریت و... ختم به همان عالم می‎شد. و همین علما هسته‎های اصلی انقلاب را شکل داده‎اند. اما بعد از انقلاب این موضوع به شکل مدیریتی کنونی در آمد که به صورت متمرکز و‌در قم تمامی مدارس سطح کشور مدیریت می‎شوند.

وی به دومین تفاوت در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: دومین تفاوت بحث استقلال مدارس است که در زمان قدیم مدارس مستقل بودند و هر مدرسه با توجه به نیاز طلاب خود تصمیم گیری مناسب را انجام می‎داد. اما همه مدارس با شرایط متفاوت از یک قانون پیروی می‎کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد افزود: در دوره‎های مختلف مدیریتی حوزه از بعد انقلاب راهکارهای متفاوتی برای رشد حوزه‎ها دیده شد و کارهای زیادی انجام شد. در این دوره بحثی که بسیار جدی است بحث عدم تمرکز زدایی است و برگرداندن استقلال به مدارس است که البته این موضوع وظیفه اساتید و مدیران را بیشتز می‎کند.

وی در رابطه با نوع مدیریت کنونی مدارس علمیه تصریح کرد: مدیریت امروز مدارس یک مدیریت اجرایی است، نه مدیریتی علمی و تربیتی. امروزه کادر اجرایی مدارس تنها کار اجرایی می‎کنند و اساتید تنها به تدریس مشغول هستند. این موضوع باید برطرف گردد و باید به سمتی پیش رویم تا مدرسه را به یک پیکره تبدیل کنیم و مدیریت علمی تربیتی را در مدارس اجرایی کنیم. مدیر باید قبل از مدیریت، استاد باشد و اساتید بایستی به مسائل مدیریتی اهتمام ورزند. به دنبال همین سیاست گروه‎های علمی را راه اندازی کردیم که به دنبال آن جریان مدیریت علمی تربیتی  شکل خواهد گرفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه، ایجاد بستر مناسب برای پرورش مجتهد در رشته‎های تخصصی را از برنامه های معاونت آموزش حوزه اعلام کرد و گفت: یکی از مطالب مهم، پیگیری و ایجاد بستر مناسب برای تحقق طرق مختلف در مسیر اجتهاد است. اکنون در مسیر اجتهاد تک بعدی عمل می‎کنیم و فقط در مسیر فقه و اصول پیش می‎رویم. رشته‎های تخصصی وارد حوزه شده‎اند اما فضایی برای اجتهادی کار کردن طلاب در این رشته‎ها دیده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ادامه داد: در نظام فعلی حوزه طلبه‎ای که وارد رشته تخصصی می‎شود بایستی همان فقه و اصول را بخواند که نتیجه آن این می‎شود که طلبه نه فقیه می‎شود و نه در رشته خود به جایی می‎رسد. راه را باید از ریشه درست کرد. طلبه‎ای که وارد رشته‎ای می‎شود باید فضایی داشته باشد تا بتواند در رشته خود به اجتهاد برسد.

وی، طراحی درختواره مطالعاتی علوم حوزوی را جمله برنامه های معاونت آموزش حوزه برشمرد و افزود: درختواره مطالعاتی علوم و رشته‎های حوزه درحال شکل گیری است که ان شاءالله با تکمیل آن، گامی مهم در مسایل آموزشی حوزه برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، توجه به تنوع سلایق و علایق مقتضایت مناطق را از اولویت‎های معاونت آموزش اعلام کرد و اظهار داشت: در راستای توجه به علایق مختلف و مقتضیات هر منطقه برنامه‎ریزی‎های مختلفی صورت گرفته است که آزادی در انتخاب برنامه جدید و ‌جاری برای مدارس یک نمونه از آن است. ما برای مدارس در انتخاب نظام جدید یا نظام قدیم‌ آزادی عمل قرار دادیم و حتی تصویب کردیم مدارسی که بخواهند طبق نظام جاری عمل کنند نیز اجازه دارند در صورت نیاز از کتب نظام جدید استفاده نمایند.

وی افزود: نمونه دیگر این طرح، معرفی کتاب‎های جایگزین در سطح یک‌ می‎باشد. یعنی درکنار کتاب اصلی، سه کتاب دیگر نیز به اساتید معرفی شده است تا استاد با انتخاب خود یکی از متون را برای تدریس انتخاب کند و بعد از هماهنگی با مدیریت مدرسه و استان آن را تدریس کند. واسپاری تمام امتحانات کتبی به مدارس و اساتید در تمام پایه‎ها غیر از نیم سال دوم پایه‏های سوم، ششم، نهم و دهم نیز جزو این برنامه می‎باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: واسپاری امتحانات شفاهی سطح یک به مدیریت استان‎ها، انعطاف در زمان امتحانات، احیای دروس خارج استان‎ها، امکان برگزاری رشته‎های تخصصی در صورت وجود ظرفیت لازم و امکان تحصیل غیر حضوری ‌دروس خارج در مناطقی که درس خارج ‌رسمی وجود ندارد نیز از برنامه‎های معاونت آموزش است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دیگر برنامه مهم و جدی معاونت آموزش رشدعلمی اساتید است. اساتید حوزه نباید در همان سطحی که هستند، بمانند و بایستی رشد علمی داشته باشند که این موضوع در برنامه‎های ما موجود است و به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha