جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 446569
۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
مرتضی نجفی قدسی

حوزه / یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که تاکنون در این چهل سال علی رغم تمام توطئه های گوناگون دشمنان خارجی و داخلی، توانسته است وحدت ملی را در سطح کشور حفظ کند و از یکپارچگی و تمامیت ارضی آن دفاع نماید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، انتشار یادداشتی با عنوان «کشوری به نام قم» به قلم حجت الاسلام والمسلمین زادهوش، با واکنش های سریع و متفاوت و فراگیر در فضای رسانه ای همراه شد و موافقان و مخالفانی را در پی داشت. علاوه بر بحثهای جدی در این موضوع، طنزپردازان نیز وارد گود شده و تولیدات مختلف رسانه ای را عرضه کردند و همچنان دایره بحث های جدی و غیرجدی در این باره مفتوح است.

حجت الاسلام زادهوش در این یادداشت نوشته بود: «زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوی مستقل تبدیل گردد. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی ، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش ، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعةالمصطفی ص و مدیریت حوزه های خواهران  است. استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل (مانند واتیکان) این امکان را فراهم می‌سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقا یابد.»

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با ارسال یادداشتی به خبرگزاری حوزه با این ایده به مخالفت پرداخت که حوزه نیوز با رعایت امانت، متن را منتشر و همچنین برای انتشار بقیه موضعگیریهای له یا علیه این موضوع، اعلام آمادگی می کند.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً (آیه 70 سوره احزاب)

ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید و سخن سنجیده بگویید!

علامه طباطبایی مفسر کبیر قران در تفسیر آیه در معنای «قول سدید» می فرماید؛ کلامی که مطابق با واقع بوده و لغو و بی فایده نباشد یا همچون سخن چینی و غیر آن فایده غیر مشروع نداشته باشد و در حقیقت معنای این آیه شریفه چنین است؛ که ای مومنان! از خدا بترسید و به اوامر و نواهیش پایبند باشید و سخن سنجیده و درست بگوئید که باعث فساد و شر نباشد!

در روزهای گذشته خبری در فضای مجازی به نقل از یکی از روحانیون منتشر شد که وی گفته است، زمان آن فرا رسیده که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد! کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص و قانون اساسی پذیرفته شده در مجامع بین المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف!

وی افزوده است: استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل مانند واتیکان این امکان را فراهم می سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقاء یابد.

گرچه طرح این سخنان در فضای مجازی بیشتر به جوک شبیه بود و موجب مضحکه بسیاری شده است، اما واقعا چرا باید چنین موضوعی مطرح شود!

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که تاکنون در این چهل سال علی رغم تمام توطئه های گوناگون دشمنان خارجی و داخلی، توانسته است وحدت ملی را در سطح کشور حفظ کند و از یکپارچگی و تمامیت ارضی آن دفاع نماید.

یادمان نمی رود که در اوایل انقلاب برخی گروه ها در فکر خود مختاری بعضی از استان های مرزی بودند و هوشیاری و بیداری حضرت امام و ملت ایران و شهید چمران نگذاشت تا آنها به اهدافشان برسند گرچه ممکن بود دولت موقت لیبرالی چنین امتیازاتی بدهد و عملا مقدمه جدایی این استان ها را از کشور فراهم کند.

در شرایطی  دیگر فتنه خلق عرب رخ داد و سعی داشتند استان حاصلخیز و نفت خیر خوزستان را جدا نمایند که با رشادت و بیداری مردم مسلمان خوزستان اعم از فارس و عرب این توطئه ها نقش بر آب شد.

در دیگر استان های مرزی هم گاهی دشمنان ایران و اسلام، اختلافات قومی، نژادی و مذهبی را بهانه کرده و در صدد اختلاف افکنی بوده و هستند و لیکن با رهبری های خردمندانه حضرت امام و  مقام معظم رهبری و با اعتقاد راسخ به وحدت شیعه و سنی و برابری همه آحاد مردم در برابر قانون، این حرکت های تفرقه افکنانه به جایی نرسیده است و تا جمهوری اسلامی هست به جایی هم نخواهد رسید.

ملت ایران باید همه بدانند هر ندای تفرقه افکنی و خودمختاری و یا استقلال از حاکمیت مرکزی به ضرر همه است، ملت هشتاد میلیونی ایران هم اکنون قدرت بزرگی در سطح منطقه و جهان هستند و پرداختن به این گونه حرف های تفرقه افکنانه که مخل وحدت ملی است،خیانت به خون شهیدانی است که جان های عزیزشان را فدای حفظ این نظام و کشور کرده اند.

شاید گوینده این سخن همانطوری که خود اشاره کرده است تصویری از حکومت واتیکان و اسقف ها و کشیشان مسیحی در ذهن داشته و تصور کرده که روحانیت شیعه هم مانند کلیسا می تواند برای خود حکومتی داشته باشد و حال آنکه این قیاس مع الفارق است و بین روحانیت شیعه و کلیسا تفاوتی ماهوی از زمین تا آسمان است!

البته شهر قم با حضور مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه گسترده، مرکز فعالیت های دینی کشور محسوب می شود و لیکن هیچ گاه نباید حیطه حضور آیات عظام و یا حوزه علمیه را محدود به قم دانست و بحمدالله حضور روحانیت معظم و حوزه ها در کل کشور و حتی جهان اسلام و در کنار آحاد مردم مسلمان محسوس است و قابل انفکاک نیست، سرتاسر کشور، جمهوری اسلامی است و قانون اساسی کشور را نیز همین بزرگان روحانیت و مراجع معظم نوشته اند، حال شما پس از چهل سال می خواهید برای قم قانون اساسی جدید بنویسید!

یعنی بحمد الله همه مشکلات کشور و نظام حل شد و ما از فرط بیکاری باید طرح چنین مباحثی را بکنیم و بهانه به کسانی که منتظر فرصت برای جدایی طلبی هستند، بدهیم!

ایجاد حکومتی برای کشیشان در واتیکان برای محدود کردن آنها بود که کاری به کل اروپا نداشته باشند و حیطه حاکمیت آنها همان محدوده کوچک واتیکان باشد! در جمهوری اسلامی هم گاهی کسانی که مخالف حاکمیت اسلام و ارزش ها هستند همواره برای محدود کردن حوزه نفوذ روحانیت و مراجع معظم چنین پیشنهادهایی را می دهند که آقا قم را به شما می دهیم، هر جوری خواستید زندگی کنید و کاری به بقیه کشور نداشته باشید! آیا یک نفر روحانی باید اینگونه بیندیشد که همین حرف ها را منتها با رنگ ولعاب بهتر بیان کند!

مسلماً قاطبه روحانیت معظم در حوزه های علمیه با چنین تفکراتی مخالفند و هیچگاه در صدد جایگاه حکومتی ویژه برای خود نبوده اند، علاوه بر اینها مگر مردم شریف قم رضایت می دهند که از کشور عزیز ایران جدا شوند! و آیا اصلا قم مگر می تواند مستقلاً زندگی کند در حالی که آب شربش را هم از استان های دیگر می آورند!

چرا یک حرفی می زنیم که مضحک شود! پس قول سدید یعنی چه؟! این سخنان موجب شر و فساد نیست؟! و چه خوب است از این حرف ها استغفار کنیم و مشکلی بر مشکلات نیفزائیم!

مرتضی نجفی قدسی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha