سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کربلا

دو تن از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، سالروز ولادت سیدالشهدا(ع) را بهترین زمان برای تبیین شاخصه های مهم سبک زندگی حسینی برای مردم جامعه برشمردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سومین روز از ماه شعبان چهارمین سال هجرت مصادف است با سالروز ولادت دومین فرزند علی(ع) و فاطمه (س) که نه فقط شیعیان و مسلمانان که همه آزادی خواهان و حق طلبان جهان به او و قیام و نهضتش فخر و مباهات می کنند.

نقل است که وقتی خبر ولادت به رسول الله (ص) رسید،به خانه امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) آمد و به اسماء فرمود تا کودک را بیاورند. اسماء نوزاد را در پارچه ای پاکیزه و سفید پیچید و خدمت پیامبر (ص) آورد.

حضرت به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت . برخی گفته اند که در همان روز اول و برخی گفته و نوشته اند که در هفتمین روز ولادت، جبرئیل به خدمت پیامبر(ص) آمد و فرمود: "سلام خداوند بر تو باد ای رسول خدا،این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون «شبیر» که به عربی «حسین »خوانده می شود،نام بگذار، چون علی (ع) برای تو بسان هارون برای موسی بن عمران(ع) است جز آنکه تو خاتم پیغمبران هستی."

آری، این گونه بود که در سوم شعبان عطر دل انگیز گل های بهشتی از مدینه منوره به مشام جان های عاشق رسید و عطر فردوس هم آغوش نسیم صبا شد به این خاطر که مظهر پنج تن آل عبا و زینت دوش نبی مکرم(ص) دیده به جهان گشود.

روز ولادت سیدالشهدا(ع) آن قدر مهم و عزیز و دارای فضیلت بسیار است که امام حسن عسکری(ع) در آن ، روزه می گرفت و دعایی ویژه می خواند.

فرمایش معروف پیامبر اکرم(ص) نیز که دیگر نقل همه محافل است که فرمود: "حسین از من است و من از حسینم. خدا دوست دارد کسی که حسین را دوست دارد."

مولودی که از روز ازل الگوی بشریت بوده است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک فرارسیدن سوم ماه شعبان، سالروز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نیز تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: مشیت خدای متعال بر این تعلق گرفته که حسین بن علی(ع) الگو و سرمشق بشر باشد؛ در همین باره روایتی را ابن قولویه در کامل الزیارات نقل کرده که امیرالمومنین(ع) خطاب به فرزند دلبندشان امام حسین(ع) فرمودند: "یا اباعبدالله تو از ازل الگو بوده ای"

وی با بیان این که سیدالشهدا(ع) مظهر شرافت ، شجاعت ، حریت و فضیلت است، افزود: شاید برای شما جالب باشد که بدانید سال ها و قرن ها پیش از ولادت امام حسین(ع) بسیاری از انبیای الهی در سبک زندگی و مبارزه با طاغوت و دفاع از ارزش های الهی ، حسین بن علی (ع) را سرمشق خود قرار می داده اند و این حقیقت نشان می دهد که نام امام حسین (ع) ، فرهنگ و مکتب حسینی و محرم و عاشورا و کربلای ایشانیک فرصت آسمانی است برای همه آزادی خواهان و حق طلبان جهان و کلیه کسانی که به دنبال تحقق عدالت هستند و ازظلم و ستم متجاوزان و زیاده خواهان به ستوه آمده اند.

اوج کرامت و عزت انسانی در سبک زندگی و سیره حسینی

عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به این که ما اوج عزت و کرامت انسانی را در سبک زندگی حسینی مشاهده می کنیم، ابراز داشت: اگر می بینیم کهملت و کشور و نظام اسلامی ما در این دنیای ستم زده که قدرت های سلطه گر به دنبال به بردگی گرفتن بشر هستند به لطف الهی به موفقیت ها و پیشرفت های بزرگ دست یافته و در حدود چهار دهه پیش توانست طاغوتی را سرنگون و یک نظام اسلامی را برپا کند این ها همه اش به برکت تاسی به سیره و نام و یاد امام حسین(ع) بوده است.

وی افزود: اگر امروز ملت بزرگ و رشید ایران منادی حق طلبی در همه دنیا شده و عامل اصلی بیداری مستضعفین جهان شده است، همه این موفقیت ها و پیشرفت و عزت ها در سایه الهام گرفتن از فرهنگ و مکتب امام حسین(ع) است و ما تا زمانی که فرهنگ و مکتب ایشان را داریم پیروز هستیم و در برابر همه دشمنان به پیروزی خواهیم رسید.

اخلاق مداری حسینی؛ درسی برای همه حق طلبان عالم

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در کنار آزادگی و حریت و شجاعت و حق طلبی ، اخلاق مداری حضرت حتی در برخورد با دشمنان خود نمونه بارز توجه امام حسین(ع) به لزوم حفظ کرامت و عزت انسانی است؛ کرامتی که البته باید در مسیر بندگی خدای متعال قرار گیرد تا منشا سعادت و هدایت بشریت باشد و گرنه صرف یک شعار می شود که این روزها برخی به ظاهر طرفداران حقوق بشر آن را سر می دهند اما در عمل چیزی از حقیقت عزت و کرامت انسانی مشاهده نمی کنیم.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که سیره و سبک زندگی حسینی و به ویژه قیام عاشورای ایشان در بردارنده تمام ارزش‌های انسانی است و کسانی که حقیقتاً دلبسته و شیفته دست یابی به سعادت و کمال حقیقی هستند باید از این راه و مرام پیروی کرده و در این مسیر نورانی و مقدس ، بیش و پیش از هر چیز ثبات قدم داشته باشند.

ماه شعبان؛ موسم شادمانی محبان اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی ، دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تبریک سالروز میلاد اباالاحرار حضرت سیدالشهدا(ع) بر همه شیعیان و محبان ائمه اطهار(ع) گفت: ماه شعبان از آن جا که موعد ولادت های پر خیر و برکت اهل بیت(ع) است و در آن ما روز شهادت حضرات معصومین(ع) رو نداریم، فرصتی است که شیعیان و محبین در آن به شادی و سرور مشغول شوند؛ به خصوص در نیمه ماه شعبان که سالروز میلاد قطب عالم امکان حضرت حجت بن الحسن(ع) است.

وی اضافه کرد: البته این شادی ها و شادکامی ها نباید به گونه ای باشد که خدای ناکرده موجبات نارضایتی اهل بیت(ع) و به خصوص امام زمان(عج) را فراهم کرده و در آن شاهد گناه و معصیت باشیم.

لزوم تبیین فرهنگ و مکتب حسینی در محافل و جشن های مذهبی

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) همچنین بیان داشت: در کنار اهتمام به برگزاری محافل شادی و جشن های مذهبی، از یک نکته بسیار مهم و کلیدی نیز نباید غفلت کرد و آن هم این که مهم تر این است که ما به تبیین و تشریح فرهنگ و مکتب حسینی و قیام اباعبدالله (ع)برای عموم مردم خاصه نسل جوان اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی افزود: البته بی شک در این باره باید با زبان روز و متناسب با اقتضائات زمانه سخن گفت و چقدر لازم است که در عصر کنونی به ویژه از ابزار رسانه از جمله فضای مجازی به درستی استفاده کرد تا سبک زندگی حسینی و سیره نورانی حضرت ثارالله برای عموم جامعه تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی گفت: همان طور که حضرت نیز به صراحتاً فرمودند از جمله مهم ترین اهداف قیام ایشان، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده که امروز هم از جمله ضروری ترین مسایل جامعه ما محسوب می شود به طوری که جامعه ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد به تصریح روایات ما یک جامعه مُرده است.

تاسی به فرهنگ ناب حسینی؛ راز و رمز مقاومت ما در برابر دشمنان

وی با بیان این که بر اساس فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری، یکی از رموز مهم توفیق ملت انقلابی و مسلمان ما در مقابل دشمنان، تاسی به فرهنگ ناب حسینی است، می افزاید: امروز چنانچه ما می خواهیم در برابر دشمنان دین و مکتب و انقلاب بایستیم راهش این است که در مسیر بصیرت و آگاهی بخشی به مردم و جوانان بکوشیم و در این خصوص از مولفه ها و شاخصه های نهضت حسینی بهره بگیریم.

وی در خاتمه با اشاره به این نکته که ترس و واهمه امروز دشمنان انقلاب و اسلام از وجود فرهنگ و تفکر عاشورایی در کشور ماست، اظهار داشت: مناسبت هایی مثل سوم شعبان یا ماه محرم و صفر ، فرصت ارزشمندی است برای همه ما که بیشتر و بهتر درباره سیره و سبک زندگی امام حسین(ع) و اهداف و برنامه های قیام و نهضت ایشان بیندیشیم و از آن ره توشه بگیریم برای این که در دنیای امروز ، زندگی خوب و باشرافتمندانه ای در سایه عبودیت پروردگار داشته باشیم.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha