جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب

حوزه/ «کل ایران ام‌القری جهان اسلام است و نیازی به یک واتیکان جداگانه ندارد» گفت: «قم خصوصیت و ویژگی‌‌ای ندارد که مشهد نداشته باشد یا مشهد هم خصوصیتی ندارد که ری نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به پیشنهاد رئیس جامعه‌المرتضی که خواستار جدایی قم و تشکیل کشوری جدید شده بود واکنش نشان داد و گفت: «این پیشنهاد یک ویژه‌خواری محسوب می‌شود که علما به شدت با آن مخالفند».

وی  با اظهار اینکه «کل ایران ام‌القری جهان اسلام است و نیازی به یک واتیکان جداگانه ندارد» گفت: «قم خصوصیت و ویژگی‌‌ای ندارد که مشهد نداشته باشد یا مشهد هم خصوصیتی ندارد که ری نداشته باشد. در تاریخ 14 قرن تشیع در ایران بسیاری از شهرهای کشور جایگاه و زادگاه تشیع بوده‌اند؛ اینطور نبوده که ما بخشی را جدا کنیم و بگوییم تمایزی دارد و مردم آن بخش اعتقاد و دلبستگی‌ای دارند که سایر مردم ایران ندارد.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با یادآوری اینکه «در طول تاریخ ما علمایی از شهرهای مختلف داشتیم که برای قم و مشهد نبودند بلکه از همه شهرهای کشور بودند، مثلاً شیخ انصاری برای دزفول بود» گفت: «آقایی که چنین پیشنهادی داده فکر می‌‌کند دیانت مردم دزفول از مردم قم کمتر است؟ نمی‌دانم ایشان چه خصوصیتی در قم دیده که گفته‌اند قم ام‌القری و واتیکان شود! آیا این پیشنهاد را به خاطر حضور تعدادی روحانی در قم داده است؟ اگر دلیل این است خوب زمانی حوزه علمیه اصفهان، حوزه برتر کشور بود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha