جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ اميدواريم قم به عنوان مركز اسلامي و شيعي هميشه آبرومند براي تمام جهان اسلام بماند نه يك كشور مستقل مانند واتيكان.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به سخنانی در مورد کشور شدن قم، گفتند: در دوران طاغوت زمانی که بحث‌های انقلابی اوج گرفت، از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که قم به عنوان کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع گذاشته شود و آن را به رسمیت بشناسند تا برای خود مجلس قانونگذاری داشته باشد و با پول مستقل نماینده به تمام کشورهای جهان بفرستد؛ هدف آنها این بود که مرجعیت و حوزه را به کلی منزوی کنند، بنابراین این پیشنهاد به شدت از سوی علما رد شد.

این مرجع تقلید عنوان کردند: اگر مردم قم می‌خواستند به تهران، ‌اصفهان و مشهد بروند، باید گذرنامه دریافت می‌کردند و مردم قم نمی‌توانستند از آب، برق و گاز سراسری استفاده کنند، زیرا یک کشور بیگانه هستند بنابراین پیشنهاد خطرناکی بود.

معظم له با بیان این که متأسفانه زمزمه این سخن از سوی برخی افراد شنیده شده، گفتند: هرگز حمل بر سوء نیت نمی‌کنیم، بلکه تنها آن را ناآگاهی می‌دانیم، ولی در فضای مجازی به آن دامن زدند، اميدواريم قم به عنوان مركز اسلامي و شيعي هميشه آبرومند براي تمام جهان اسلام بماند، نه يك كشور مستقل مانند واتيكان.

ایشان تاکید کردند: اگر چنین مسئله‌ای صورت می‌گرفت، به این مفهوم بود که علما و مراجع حق ندارند درباره ایران نظری بدهند، زیرا دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: از دیگر نتایج می‌توان اشاره کرد که آنها نمی‌توانند از افراد حوزه علمیه کسی را به مجلس بفرستند یا علمای قم در مجلس خبرگان و شورای نگهبان دخالت کنند؛ زیرا یک کشور دیگر دارند. ائمه جمعه و مسئولان سیاسی، عقیدتی، قضات و اساتید دانشگاه هیچکدام نمی‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، زیرا از کشور ایران نبودند و کشور مستقلی برای خود بودند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بر خلاف اینگونه سخنان می‌گوییم مرجعیت به تمام جهان اسلام و شیعه تعلق دارد و می‌تواند مصالح، منافع و خطرات آنها را گوشزد کند.

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha