جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
  آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی، حجم فعالیت های علمی و آموزشی المصطفی در سطح بین المللی را کم نظیر توصیف کرد و گفت: المصطفی با بیش از ۵۰ دانشگاه جهان توافق نامه همکاری به امضا رسانده است و در اتحادیه های مختلف دانشگاهی جهان عضویت دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، در جامعه المصطفی- واحد تهران، ضمن خوش آمدگویی به نجیب الله خواجه عمری و هیئت همراه، به معرفی سیستم آموزشی دانشگاهی و حوزوی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و ابراز داشت: در ایران حدود دو هزار مرکز علمی دینی و حوزوی وجود دارد که 500 مرکز آن به اهل سنت تعلق دارد. 

وی، جامعه المصطفی را نهادی پیشرو در ارائه معارف دینی و علوم انسانی و اجتماعی در قالبی جدید خواند و با اشاره به دانش آموختگی بیش از 45 هزار دانش پژوه از 130 ملیت در المصطفی، خاطرنشان کرد: هم اکنون نزدیک به 35 هزار نفر در مراکز داخل و خارج از کشور جامعه المصطفی مشغول به تحصیل هستند و المصطفی با بیش از صد مرکز علمی و دانشگاهی در جهان در ارتباط است.

رئیس جامعه المصطفی با اذعان بر تعریف 400 رشته و گرایش در زمینه های مختلف علوم فقهی، فلسفی، قرآن و حدیث، ادیان و مذاهب، زبان و فرهنگ، علوم اجتماعی و... در طرح آموزشی جدید المصطفی، یادآور شد: دانش آموختگان المصطفی در زمینه راه اندازی مدارس و واحدهای دانشگاهی اقدامات خوبی داشته اند و در کشور افغانستان نیز تعداد زیادی از مدارس و واحدهای علمی توسط دانش آموختگان افغانستانی تاسیس شده است.

آیت الله اعرافی، حجم فعالیت های علمی و آموزشی المصطفی در سطح بین المللی را کم نظیر توصیف کرد و گفت: المصطفی با بیش از 50 دانشگاه جهان، توافق نامه همکاری به امضا رسانده و در اتحادیه های مختلف دانشگاهی جهان عضویت دارد.

وی، تاکید بر نگاه مقارن و تطبیقی با سایر مذاهب در ارائه رشته ها را از رویکردهای مهم المصطفی برشمرد و افزود: المصطفی تنها مرکز علمی در جهان اسلام است که رشته های خود را به صورت همزمان مطابق با مذاهب مختلف اسلامی ارائه می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم اکنون تعدادی از واحدهای المصطفی به اهل سنت اختصاص دارند و در تعدادی از واحدهای ما نیز طلاب شیعه و سنی در کنار یکدیگر مشغول به تحصیل هستند که بیانگر اهتمام المصطفی به حفظ وحدت و همگرایی در جهان اسلام است.

آیت الله اعرافی، طلاب افغانستانی را از ملیت های ممتاز شاغل به تحصیل در المصطفی خواند و تاکید کرد: طلاب افغانستان در تمامی فعالیت های علمی و پژوهشی المصطفی، حائر رتبه های برتر بوده و دانش آموختگان افغانستانی نیز در عرصه های مختلف علمی، آموزشی و اجتماعی کشور خود، مشارکت فعال و موثر دارند.

وی، محصولات علمی طلاب افغانستانی جامعه المصطفی را قابل توجه دانست و ابراز داشت: دانش آموختگان المصطفی سرمایه بزرگی برای دولت و ملت افغانستان به شمار می آیند و المصطفی آمادگی دارد تا در جهت توسعه فعالیت های علمی در این کشور، به ویژه در زمینه برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی و تاسیس شعبه های جدید، با همکاری وزارت علوم عالی افغانستان اقدامات جدیدی را آغاز نماید.

رئیس جامعه المصطفی در پایان، حضور وزیر تحصیلات عالی افغانستان را فرصت مناسبی برای ارتقای همکاری های علمی و دانشگاهی میان ایران و افغانستان دانست و خاطرنشان کرد: توسعه روابط علمی و دانشگاهی می تواند زمینه ساز ارتقای روابط در سایر حوزه های اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha