شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری

حوزه/ همایش بزرگداشت آیت الله قاضی نورالله شوشتری، از علمای به نام استان خوزستان، با حضور شخصیت‌های مطرح حوزوی، فردا در اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، همایش بزرگداشت مقام علمی، اخلاقی و خدماتی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، از علمای به نام استان خوزستان، با حضور شخصیت‌های مطرح حوزوی، از فردا به مدت ۲ روز در اهواز و شوشتر، برگزار می‌شود.

در این همایش، آیات مقتدایی، دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور، حسینی بوشهری، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حضور داشته و در زمینه معرفی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی «آیت الله قاضی نورالله شوشتری»، سخنرانی خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، در روز نخست این همایش که نوبت صبح در مسجد اعظم و نوبت عصر در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی خوزستان برگزار می‌شود، نقش آیت الله قاضی نورالله شوشتري در مبارزه با استکبار و حضور در عرصه‌های اجتماعی و همچنین جایگاه علمی علامه شهید، بررسی می‌شود.

 در روز دوم این همایش، دکتر خواجه پیري، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور هند، حجت الاسلام والمسلمین متقی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و آقاي ناجی، معاونت پژوهش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوي و دبیر کمیته احیاء آثار همایش، سخنرانی خواهند کرد.

 آیت الله قاضی سید نورالله، یکی از بزرگان علمای عهد صفوی و معاصر شیخ بهایی در سال ۹۵۶ هجری قمری در شوشتر متولد گردید و در آن شهر به حد رشد رسید و به تحصیل علوم پرداخت.

قاضی سید نورالله تحصیلات خود را در شهر شوشتر شروع کرد و از افاضل آن شهر کسب فضل و دانش نمود. کتب اربعه، فقه، اصول و علم کلام را در محضر پدر بزرگوار خود سید میر شریف خواند. در ماه ربیع‌الثانی سال ۹۸۹ از شوشتر به عزم زیارت حضرت رضا(ع) و تحصیل علوم و تکمیل نفس به سوی مشهد مقدس رهسپار شد.

قاضی سید نورالله توفیق یافت دوازده سال را در آن سرزمین مقدس به تحقیقات علمی گذراند و از معارف الهی دل خویش را روشن ساخت.

حوادث دوران و فتنه‌های زمان، آن مرد الهی را از اقامت در آن تربت پاک بازداشته و به ترک آن دیار وادار نمود. قاضی در غره شوال سنه ۹۹۲ از مشهد مقدس خارج و به سمت هندوستان حرکت کرد.

او پس از سال‌ها تحصیل و خدمت به اسلام، سرانجام به دلیل امامیه بودن وی، به دستور اکبرشاه، سلطان هند، به شهادت رسید.

 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha