پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام راحل با انقلاب اسلامی قرآن را به متن بشریت آورد؛ در سال ۵۶ شمسی، ۱۱ نفر حافظ قرآن یافتیم و در مسجد النبی قرآن می خواندند و اعراب نیز تعجب می کردند، ولی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه بیان می کرد که در استان قم ۳هزار حافظ قرآن داریم که اگر آمار استان های دیگر را نیز اضافه کنیم واقعا مایه افتخار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی عصر امروز در آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفتند: وجود رسول خدا، برهان است. در منطق بیان می شود که برهان دارای شرایط و دلایل است، ولی آن برهان، برهان علمی است؛ ولی رسول الله برهان تکوینی است؛ وجود ایشان برهانی است که از سوی خداوند آمده است.

معظم له اظهارکردند: ایشان به تمام معنا، امی است و درس نخوانده است و در میان جامعه امی رشد یافتند، ولی این نهضت و تمدن عظیم را ایجاد کردند.

حضرت آیت الله سبحانی یادآورشدند: در برهان صدیقین بیان می شود که مساله نیازمند دور تسلسل نیست؛ بلکه خود مساله برهانی برای وجود خدا است؛ این برهان نیازی به مقدمات ندارد و حتی شیخ الرئیس نیز در اشارات آن را بیان کرده است، رسول خداوند نیز از این نظر همچون برهان صدیقین است.

ایشان گفتند: درس نخوانده، نمی توان جایی که مرکز شرک است را به مرکز توحید مبدل کرده و یک تنه در مقابله مشکلات بایستد و کوچکترین تزلزلی در رفتار و گفتارش نباشد و قرآنی را به بشر معرفی کند که تا امروز تفسیر آن ادامه دارد.

ایشان افزودند: نور حسی دارای ویژگی های است که از جمله آنها می توان به سرعت سیر اشاره کرد که در هر ثانیه 300 هزار کیلومتر سیر می کند؛ همچنین حیات جانداران به نور حسی بستگی دارد.

معظم له اظهارکردند: اثر سوم نور حسی آن است که موجودات مضر و میکروب را از بین می برد تا جهان را برای انسان ها آماده سازد؛ همچنین نور حسی راه را به ما نشان می دهد و اگر نور حسی نباشد بشر در ظلمت زندگی می کند.

حضرت آیت الله سبحانی یادآورشدند: نور معنوی که همان قرآن است، دارای هرچهار ویژگی است؛ سرعت سیر قرآن و تاثیر آن در جهان همچون نور حسی است؛ قرآن توانست تمدن شرک را از بین برده و جای آن را به مدنیت الهی عوض کند؛ قرآن توانست در آن واحد دو امپراتوری را نابود کند.

ایشان گفتند: نور حسی، عامل حیات است و اگر نور حسی نباشد زندگی از بین می رود؛ نور معنوی و نور قرآن نیز مایه حیات است و با جهل مبارزه می کند زیرا حیات انسان با توحید است؛ اگر نور توحید را از بین ببریم امنیت از بین می رود.

ایشان افزودند: نور حسی موجودات مضر را از بین می برد و در این زمینه قرآن نیز جهل را از بین می برد؛ قرآن با تمام مفاسد اخلاقی مبارزه می کند؛ این مفاسد جهان وزندگی را تهدید می کنند.

معظم له اظهارکردند: اگر نور حسی نباشد راه به جایی نمی بریم؛ قرآن نیز همچنین است که راه را به بندگان نشان می دهد؛ قرآن صراط مستقیم را نشان می دهد که اگر بشر در این صراط مستقیم حرکت کند به مقصد می رسد ولی بشر امروز از قرآن و دیانت دور است و به دنبال ترویج تمدن مادی است که در آن عمل صالح و ایمان جایی ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی یادآورشدند: خدمتی که قرآن کریم به جهان بشریت کرده، هیچ کتابی انجام نداده است؛ برای فهم قرآن 24 علم تاسیس شده است؛ این ادبیاتی که امروزه در زبان عرب است برای فهم قرآن است؛ در حقیقت قرآن توانسته است معارف و فرهنگی را ایجاد کند که اگر نبود این فرهنگ از بین می رود.

ایشان گفتند: امام راحل با این انقلاب اسلامی قرآن را به متن بشریت آورد؛ در سال 56 شمسی، 11 نفر حافظ قرآن یافتیم و در مسجد النبی قرآن می خواندند و اعراب نیز تعجب می کردند، ولی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه بیان می کرد که در استان قم 3هزار حافظ قرآن داریم که اگر آمار استان های دیگر را نیز اضافه کنیم واقعا مایه افتخار است.

معظم له افزودند: قرائت و حفظ باید مقدمه فهم مفاهیم باشد و قرآن را باید به انواع مختلف از جمله ترتیبی و موضوعی تفسیر کرد؛ امیدواریم در این عرصه شاهد رویکرد بهتر و بیشتر جوانان و طلاب باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha