جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 نگاهی به شکل‌گیری دانشنامه آنلاین اسلامی در دانشگاه بامبرگ آلمان

حوزه/ دانشنامه آنلاین اسلامی به ابتکار پروفسور پاتریک فرانک در دانشگاه بامبرگ و به منظور بالا بردن سطح اطلاعات آلمانی‌زبانان در زمینه اسلام شکل گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، دانشنامه آنلاین اسلامی به ابتکار پروفسور پاتریک فرانک در دانشگاه بامبرگ و به منظور بالا بردن سطح اطلاعات آلمانی‌زبانان در زمینه اسلام شکل گرفته است.

هدف از این طرح، ایجاد یک مرجع جامع اسلامی به زبان آلمانی است که از یک سو کیفیت یک دانشنامه تخصصی را داشته باشد و از سوی دیگر، از قابلیت‌های فنی و منحصر به فرد دانشنامه آنلاین و محبوب ویکی‌پدیا استفاده کند.

 گزینه های پیوند خارجی ویکی‌پدیا به طور عمده برای ادغام منابع دیجیتالی استفاده می‌شود. به این ترتیب یک پلت‌فرم رسانه‌ای جامع و جالب ایجاد خواهد شد که دسترسی سریع به منابع دیجیتالی (متون، تصاویر، فایل‌های صوتی و فیلم‌ها)، مطالعات و پایگاه داده‌ها در موضوعات مختلف اسلامی را از یک مکان مرکزی امکان‌پذیر می‌کند.

 مقالات در دانشنامه اسلامی بامبرگ به ترتیب حروف الفبا سازمان یافته‌اند و مرتب به روز می‌شوند. این مقالات کاملا علمی هستند و برای استفاده از آنها، حتما باید مرجع ذکر شود.

پروفسور فرانک از سال 2013 در ویکی‌پدیا فعال بوده است. او مرتب در دانشنامه آنلاین، مقالات جدیدی در زمینه اسلام می‌گذارد، مقالات موجود را گسترش می‌دهد و اطلاعات مربوط به اسلام را به مقالات عمومی اضافه می‌کند. به این ترتیب او دانش علمی در حوزه اسلام را در ویکی‌پدیا مرتب به روز می‌کند و به سایر افراد فعال در حوزه دانشنامه آنلاین نیز توصیه می‌کند که مقالات مربوط به حوزه اسلامی را به این بخش اضافه کنند.

او در بخشی از بیانیه ماموریتِ ایجاد این دانشنامه آنلاین نوشته است:«تسلط بین‌المللی بر زبان انگلیسی به این معنی است که در بسیاری از تحقیقات علمی مانند مطالعات اسلامی، مرجع جامع در زبان آلمانی وجود ندارد. در مقابل، دانشمندان آلمانی‌زبان، به طور جامع در شکل‌گیری دانشنامه انگلیسی زبان شرکت می‌کنند، اما از طریق مشارکت در ویکی‌پدیا، یک مرجع جامع معتبر در حوزه اسلام به زبان آلمانی در دسترس خواهد بود که به طور آزادانه برای عموم قابل استفاده است. از سوی دیگر بسیاری از مسائل مرتبط با اسلام، باعث ایجاد بحث‌های احساسی در جامعه می‌شود. تامین اطلاعات عمومی در این موارد می‌تواند در ایجاد عینی‌سازی این بحث‌ها کمک کند.»

ایجاد دانشنامه آنلاین اسلامی بامبرگ انگیزه پژوهشگران دیگر برای شرکت در این پروژه را افزایش داده است. از آنجا که این دانشنامه، فضای مشخصی برای نویسندگان در ویکی‌پدیا دارد و محدودیت جغرافیایی و تاریخی برای آنان ایجاد نمی‌کند، به محققان کمک می‌کند تا مقالات خود را در حوزه اسلامی و به زبان آلمانی در معرض دید عموم مردم قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha