پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی ، امام جمعه دزفول

حوزه/امام جمعه دزفول با بیان اینکه یکی از سختی های دوران سید قاضی نور الله شوشتری، دشواری تقیه است، گفت: این عالم جلیل القدر در کتاب مجالس المومنین تعبیراتی دارند که نشان می دهد دوران تقیه بر ایشان بسیار سخت گذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول، عصر امروز در بخش دوم همایش بین المللی قاضی نور الله شوشتری، از برگزاری این همایش در خطه خوزستان، دروازه ورود تشیع به ایران تقدیر کرد و گفت: شخصیت هر کسی را می توان از آثار و تالیفات باقی مانده او مورد بررسی قرار داد. این اندک توصیف از شخصیت قاضی با مراجعه اجمالی به ۴ کتاب مهم ایشان ارائه می شود.

وی اظهار کرد: این کتب عبارتند از: مجالس المؤمنین که در شرح حال مشاهیر شیعه نوشت، دیگری احقاق الحق و ازهاق الباطل، مصائب النواصب و الصوارم المهرقه که در پاسخ به کتاب صواعق محرقه ابن حجر هی‍ثمی نوشت.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی، در ادامه به بیان اندیشه های علامه قاضی نور الله شوشتری در این کتب پرداخت و گفت: علامه در کتاب خود به نام مصائب النواصب می نویسد بحث با مخالف جهاد است، و این استراتژی سید را در مقابل خصم نشان می دهد.

امام جمعه دزفول اظهار کرد: باید به شرایط دشواری که سید در آن روزگار می گذراند هم توجه داشته باشیم. روش مخالفان در آن زمان برای ابطال عقیده شیعه، مغالطه و تمسک به احادیث ساختگی و پس از آن سب و شتم شیعه است. سید قاضی نور الله شوشتری در این جبهه به خوبی این روش سخیف غیرعقلایی را جواب می دهد.

وی به بیان نمونه ای از پاسخ علامه قاضی شوشتری به شبهات ابن حجر هیثمی پرداخت و گفت: به اعتقاد علامه قاضی شوشتری مخالفین هم از جهت روش و هم از جهت محتوا به غلط می روند و خلاصه پاسخ علامه این است که روایات ما درباره حقانیت تشیع از کتب خودتان است و روش صحیح بحث همین است.

این محقق حوزوی افزود: سید قاضی نورالله شوشتری در مباحث کلامی از پدر خود میرشریف‌الدین متأثر بود، از جمله در همین روش که دشمنان را با استفاده از روشهای خود ملزم می کرد.

امام جمعه دزفول با اشاره به شرایط دشوار شیعیان در دوره علامه قاضی شوشتری اظهار کرد: در طول تاریخ سراغ نداریم که یک شیعه، سنی را به خاطر عقیده کشته باشد، اما در بین مخالفان چه قدر فتاوای قتل شیعه داده شده است و شهادت قاضی نور الله از همین قبیل است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی ادامه داد: یکی از سختی های دوران سید قاضی نور الله شوشتری، دشواری تقیه است. ایشان در کتاب مجالس المومنین تعبیراتی دارند که نشان می دهد دوران تقیه بر ایشان بسیار سخت گذشته است و مجبور بودند با اغیار مدارا کنند و از بی صبری و به تعبیر علامه در اثر جوشش بی اختیار دست به تالیف این کتاب می زند.

بر اساس این گزارش، بخش اول همایش بین المللی قاضی نور الله شوشتری صبح امروز با حضورآیت الله حسینی بوشهری نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  و شخصیت های برجسته حوزوی کشوری و استانی برگزار شد.

در این برنامه سخنرانی هایی با موضوع تبیین نقش آﺛﺎر ﻗﺎﺿﯽ ﻧﻮراﷲ ﺷﻮﺷﺘﺮي در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺸﯿﻊ در ﺷﺒﻪ ﻗﺎره ﻫﻨﺪ توسط دﮐﺘﺮ ﺧﻮاﺟﻪ ﭘﯿﺮي، رﺋﯿﺲ ﻣﺮﮐﺰ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠلی میکروفیلم نور هند، ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ توسط حجت الاسلام و المسلمین متقی ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﻟﻤﺼﻄﻔﯽ ارائه شد.

ناجی نصرآبادی معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و حجت الاسلام و المسلمین احتشام زیدی استاد فقه مقارن از دیگر سخنرانان این همایش علمی بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha