چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر منوچهر صدوقی سها

حوزه/ حوزه طهران در سال ۱۲۳۷ قمری تاسیس شده است و وارد قرن سوم می شود؛ اما متأسفانه در حال انقراض است، ولی لازم است فکری برای حوزه طهران کرد تا این چراغ همچنانان به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر منوچهر صدوقی سها پیش ازظهر امروز در اختتامیه همایش ملی حکیم طهران( مرحوم آقاعلی مدرس ذنوذی) که در سالن اجتماعات مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد با بیان اینکه هر علمی با تاریخ فلسفه آمیخته است، گفت: متأسفانه هیچ توجهی به تاریخ فلسفه نمی شود و اساسا  بین تاریخ فلسفه وخود فلسفه تفکیک نمی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شخصیت علمی مرحوم ذنوزی افزود: مرحوم آقاعلی از حکمای اربعه ناصری و حکمای تهران است و اساسا مکتبی واحدی درتهران نیست، بلکه دانش آموخته حوزه تهران است و مرحوم آقا علی در این حوزه زندگی می کرد.

وی با بیان اینکه برای درک موقعیت مرحوم آقا علی درتاریخ فلسفه، لازم است دوران حکمای اربعه را بشناسیم گفت: این دوران به زمان ترجمه، فارابی و فطرت، مقدمات صدر المتالهین، صدرا، دوران مجهول، دوران و نوری و حوزه طهران قابل تقسیم است.

صدوقی سها با بیان اینکه مرحوم آقا علی، رکن حوزه طهران است اظهار داشت: منظور از حکمت متعالیه، که ما از آن سخن می گویم، عنوان ارزشی تنها نیست؛ بلکه حقیقتا در مباحث نفس و حکمت، حکیم بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایران، بستر فلسفه اسلامی است، گفت: باید تلاش کرد تا نسل به نسل به فارابی تا به آنتن برسانم و این افتخاری برای حوزه عملیه است.

صدوقی سها گفت: حوزه طهران در سال 1237 قمری تاسیس شده است و وارد قرن سوم می شود؛ اما متأسفانه در حال انقراض است، ولی لازم است فکری برای حوزه طهران کرد تا این چراغ همچنانان به حیات خود ادامه دهد.

313/40

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha