پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی گفت: نظارت راهبردی به تناسب هر یک از مراحل فعالیت، می‌تواند ایفای نقش کند، گاه در بازنگری راهبرد، گاه در بازنگری خط ‌مشی‌های متخذ براساس راهبرد، گاه در کنترل فعالیت مدیرانی که مقرر است راهبردها را اجرا کنند، ولی اجرا نکرده‌اند یا بد اجرا کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در کنفرانسی که توسط  انستیتو قانون گذاری و حقوق شناسی تطبیقی روسیه برگزار شد گفت: نظارت راهبردی به تناسب هر یک از مراحل فعالیت، می‌تواند ایفای نقش کند، گاه در بازنگری راهبرد، گاه در بازنگری خط ‌مشی‌های متخذ براساس راهبرد، گاه در کنترل فعالیت مدیرانی که مقرر است راهبردها را اجرا کنند، ولی اجرا نکرده‌اند یا بد اجرا کرده‌اند.

نظارت تاکتیکی

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: نظارت تاکتیکی، نظارتی است که بین نظارت راهبردی و نظارت عملیاتی قرار دارد؛ یعنی نه چندان کلان و کلی است که به راهبردها نظر اندازد و محیط اجرا و تحقق راهبردها را رصد کند و چالش‌ها و فرصت‌ها و ارتباط عملیات مربوط به تحقق این راهبردها در مقایسه با چالش‌ها و فرصت‌ها را ببیند. نه آن‌چنان خُرد،  روزانه و دقیق و  جزئی است که همانند نظارت عملیاتی باشد.

نظارت عملیاتی

وی اظهار داشت: نظارت عملیاتی، در مقایسه با نظارت تاکتیکی، به صورت جزئی‌تر و روزانه‌تر انجام می‌گیرد؛ همان‌طور که نظارت تاکتیکی در قبال نظارت راهبردی، نگاه محدودتری به جوانب دارد.

وی بیان داشت: نظارت عملیاتی بر روند اجرائیات و عملیات، هزینه‌کردن بودجه، نتایج کار در هر روز ـ در صورت لزوم ـ، تهیه جدول‌هایی که بتواند هزینه‌ها، ارتباطات، عملیات و حُسن انجام کار را منعکس سازد، نظارت می‌کند.

حجت الاسلام مبلغی تاکید کرد: در عین حال نظارت عملیاتی می‌تواند با مقایسه عملکرد در چند ماه یا یک سال یا حتی فراتر از یک سال، به جمع‌بندی دقیق و تهیه آمار درست دست یابد و به طور طبیعی نظارت عملیاتی کمک بزرگی می‌کند تا زمینه نظارت تاکتیکی فراهم شود و این دو جهت تحقق نظارت راهبردی، می‌توانند داده‌های مؤثر و دستمایه‌های اطلاعاتی و معلوماتی قابل توجهی را فراهم آورند.

وی گفت: البته نظارت راهبردی به دلیل آنکه لازم است گاهی محیط را هم فراهم کند و فرصت‌ها یا تهدیدهای جدید را رصد کند، به معلوماتی فراتر از معلومات مربوط به عملیات نیاز دارد یا حتی معلوماتی که آن دستگاه نظارت بر تاکتیک‌ها فراهم می‌آورند.

سطوح نظارت در قبال فساد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تحقق سه نظارت راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی با هم برای کنترل و جلوگیری فساد بسیار ضروری است و به صورت طبیعی، این سه نوع نظارت ‌باید برخوردار از امکانات سه‌گانه حقوقی، فرهنگی و مدیریتی باشند.

حجت الاسلام مبلغی ادامه داد:اگر فضای حاکم بر نظارت، فضای فرهنگی متناسبی نباشد یا مدیریت دارای عزم کافی نباشد یا امکانات حقوقی و قانونی در اختیار دستگاه نظارت نباشد، نظارت با خلأ یا ‌درجازدگی یا انحراف مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: نقش نظارت راهبردی در مبارزه با فساد یا جلوگیری از آن، هنگامی رخ می‌دهد که در کشور یا یک مؤسسه راهبردهایی جهت کنترل فساد داشته باشیم. اگر چنین راهبردهایی در کار نباشد، طرح نظارت راهبردی در ارتباط با آن مؤسسه یا کشور بی‌معناست.

وی با اشاره به بررسی نقش و جایگاه نظارت تاکتیکی در قبال فساد گفت: در این مرحله بر عملیاتی که براساس راهبردها انجام می‌گیرد، نظارت می‌شود تا روشن شود از تاکتیک‌های لازم و تکنیک‌های متناسب در شرایط خاص استفاده می‌کند یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به بررسی نقش و جایگاه نظارت عملیاتی در قبال فساد خاطرنشان کرد: از آنجا که فساد به صورت مرموز و پیچیده در روند عملیات ایجاد می‌شود و لحظه‌ها آبستن شروع فساد هستند، در عملیات اجرایی و اداری و حوزه عملیات کاری، روزنه‌ها و زمینه‌های متکثر و متعددی برای فساد وجود دارد كه جز با تمرکز بر نظارت عملیاتی نمی توان فساد را مهار کرد.

گفتنی است این کنفرانس توسط انستیتو قانون گذاری و حقوق شناسی تطبیقی روسیه در حال برگزار است و در آن اندیشمندانی از داخل و خارج روسیه شرکت و سخنرانی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha