جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه چهاردهمین همایش دکترین مهدویت در قم

حوزه/ در بیانیه اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تاکید شد: همگان بر این عقیده بودند که آموزه گرانسنگ مهدویت، اندیشه‌ای اصیل و خاستگاه آن قرآن و روایات معتبر و متواتر پیامبر و اهل‌بیت: است و ضروری است که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌سنت، ابعاد مختلف این اندیشه به ویژه با رویکرد تطبیقی تدریس شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، متن بیانیه اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت که امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و با حضور شخصیت های مختلف از کشورهای اسلامی با مذاهب گوناگون در قم برگزار شد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه: 33)
السلام علی المهدی الذی وعدالله عزوجل به الامم و یملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً
با استعانت از خداوند و دعای خیر حضرت مهدی4، دوازدهمین امام و خاتم‌الاوصیاء، چهاردهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی» به مدت دو روز در شهر مقدس قم، شهر علم و اجتهاد، خون و قیام برگزار شد. در این همایش باشکوه که با استقبال کم‌نظیری مواجه بود، قریب به یکصد نفر از علما و شخصیت‌های برجسته مذاهب اسلامی از شیعه و سنی در فضایی صمیمی و سرشار از محبت و برادری از داخل و 16 کشور خارجی حضور داشتند.
در فرصت دو روز برگزاری این همایش بین‌المللی که با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همکاری 20 مرکز حوزوی و دانشگاهی همراه بود، در دبیرخانه دائمی همایش 126 مقاله مورد پذیرش و توسط پژوهشگران داخلی و خارجی در چهار کمیسیون ارائه و مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت و تنی چند از علمای برجسته اهل‌سنت نیز در کمیسیون‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند.
در تمامی این مقالات و سخنرانی‌ها، مهدویت به عنوان محور مشترک مذاهب اسلامی مورد تأکید و مقرر شد دانش‌وران و اندیش‌ورزان مذاهب اسلامی، بر ظرفیت‌ها و کارکردها و نقش بی‌بدیل این آموزه بالنده و افق چشم‌انداز امت اسلامی اهتمام بیشتری بورزند. همگان بر این عقیده بودند که آموزه گرانسنگ مهدویت، اندیشه‌ای اصیل و خاستگاه آن قرآن و روایات معتبر و متواتر پیامبر و اهل‌بیت: است و ضروری است که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌سنت، ابعاد مختلف این اندیشه به ویژه با رویکرد تطبیقی تدریس شود و در طول سال نیز نشست‌های علمی توسط فریقین برگزار گردد.
در این همایش باشکوه علما و شخصیت‌های برجسته شیعه و سنی از سراسر جهان و داخل کشور، بر طرح صحیح، عالمانه و خردمندانه این اندیشه تأکید و مسکوت و مغفول گذاشتن آن را گناهی نابخشودنی و مطلوب حاکمان جور و علماء سوء و دنیاطلب و درباری دانستند.
هم‌چنین تأکید شد، این اندیشه به عنوان آرمان مشترک و به مثابه افق چشم‌انداز امت اسلامی می‌تواند موجب تحولی در نگرش انسان، به جهان و تاریخ شود و سبب اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی و ایجاد انقلاب و حرکت‌های سیاسی شود.
راه برون‌رفت جوامع اسلامی از تنگناهای موجود و دست یافتن به قله‌های وحدت و عزت و شکوه و به خاک مالیدن بینی مستکبران، طرح بیشتر این اندیشه در میان توده‌های مردم، توسط علمای وارسته فریقین است.
در پایان ضمن تقدیر و تشکر مجدد از همه حضار و شرکت‌کنندگان به‌ویژه میهمانان و علما و شخصیت حاضر در مجلس اعلام می‌شود موضوع همایش پانزدهم در سال آینده «مهدویت و چالش‌ها» با دو محور؛ چالش‌های فکری ـ فرهنگی و چالش‌های اجتماعی ـ سیاسی است. فراخوان اجمالی و تفصیلی این همایش در سایت همایش قرار داده شده و امید است همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی و فرهیختگان جامعه همچون سال‌های گذشته ما را در این امر مهم یاری دهند.
والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha