پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست تخصصی بررسی آثار آیت الله قاضی نورالله شوشتری

حوزه/ در حاشیه نشست تخصصی بررسی آثار قاضی سید نورالله شوشتری بر لزوم تدوین موسوعه سیره عملی و اخلاقی علمای خوزستان تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، در حاشیه برگزاری نشست تخصصی بررسی آثار قاضی سید نورالله شوشتری که در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، دکتر عبدالحسین طالعی پژوهشگر و کتاب شناس،  پیش از ایراد سخنرانی خود در ارتباط با اثری از علامه، با تأکید بر ضرورت شناسایی آثار علمای خوزستان گفت: در برخی استان‌ها مثل اصفهان آثاری با تمرکز بر علمای آن خطه تهیه شده اما در مورد خوزستان کاری در شأن بزرگان آن انجام نشده است.

احیا و معرفی آثار علمای خوزستان

وی گفت: بشارتی که در این ایام شادی آفرین می‌خواهم بدهم این است که موسسه‌ای اخیراً در قم برای احیای شخصیت‌های علمی خوزستان و آثارشان به مسئولیت و ریاست یکی از عالمان تاریخدان خوزستان؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت پناه برپا شده است.

طالعی اظهار کرد: مقدمات این کار که هدف آن احیا و معرفی آثار علمای خوزستان است، فراهم شده و نقشه راه خوبی برای این موسسه در نظر گرفته شده که در حال ثبت قانونی است. هر کس هر کمکی بتواند به این موسسه بکند فرصت مغتنمی است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: پروژه دیگری که هفته گذشته در خدمت آقای هدایت پناه کلید خورد، تدوین موسوعه ای از اجازات روایی علمای خوزستان است.

لزوم تدوین موسوعه سیره عملی و اخلاقی علمای خوزستان

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حیدری امام جمعه موقت اهواز نیز با شنیدن این سخنان گفت: از سال ۷۵ یا ۷۶ که دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز زیر نظر آیت الله موسوی جزایری و با کمک برخی فضلا راه‌اندازی شد، پروژه‌ای در زمینه خوزستان شناسی با موضوع شخصیت شناسی علما شروع شد که نیمه تمام ماند.

وی اظهار کرد: برای این کار حدود ۷۰۰ چهره علمی فقهی و شیعی در خوزستان که اغلب قبل از صفویه بودند، از ۱۰۰ منبع ترجمه و شناسایی شدند و یادداشت‌های زیادی نیز تهیه شد اما هنوز به رسته تحریر درنیامده است.

حیدری گفت: اگر این کتاب‌ها به رشته تحریر درآید حداقل یک موسوعه ده جلدی در معرفی شخصیت‌های علمی و شیعی خوزستان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha