پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه بر لزوم توجه به نگاه آسیب شناسانه در پژوهش های حدیثی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله ابوالقاسم علیدوست  عصر امروز در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شدگفت: معتقد هستیم که احادیث اهل بیت(ع)  از جمله شخص پیامبر(ص)، دارای مخاطبان فرادینی است.

وی افزود: اگر به صحیفه سجادیه ونهج البلاغه شریف و دعای کمیل و... را می توانیم به دست هر انسانی که به معبودی معتقد است عرضه کرد؛ معارف اهل بیت(ع) ترجمان قرآن کریم است و همان ظرفیتی که در قرآن وجود دارد، در روایات اهل بیت(ع) نبوت نیز وجود دارد.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه بیان کرد: بهترین و مهمترین ابزار حکومت مهدوی، پس از قرآن کریم، روایات اهل بیت نبوت است و در جای خود نیز ثابت شده است که بین روایات اهل بیت(ع) و قرآن کریم رابطه دوسویه است.

استادحوزه علمیه قم اظهارکرد: یعنی اینگونه نیست که تنها روایات مفسر قرآن باشند، بلکه در بخش های زیادی، قرآن مفسر روایات اهل بیت(ع) است؛ متفکران و محققان باید رابطه یک سویه را به دو سویه تغییر دید دهند.

وی گفت: این ظرفیت از همان روزهای آغازین رحلت پیامبر و کمی قبل از آن، دچار آسیب شد؛ از جمله این آسیب ها، اندیشه و توهم کافی انگاری قرآن بود؛ این شعار حسبنا کتاب الله نه فقط در زمان پیامبر(ص)، بلکه حتی در همین الان هم در برخی از تفکرات دیده می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد:آسیب دوم، ضعیف انگاشتن افراطی و ناموجه اخباری است که در اختیار داریم از حیث سند و یا راه های دست یابی به احادیث اهل بیت(ع)؛ منکر روایات ضعیف نیستیم، ولی اینکه بخش عظیمی از روایات به نام مجوسیات، مسیحیات و اسرائیلیات کنار گذاشته شود، آسیب دیگری بود که لطمه خود را تا جایی که کتب معتبری چون اصول کافی را می گویند ضعیف است وصل شد.

آیت الله علیدوست گفت: آسیب سوم نقطه مقابل بود که همان افراط ناموجه از اخذ اخبار در کنار عقل و قرآن و روایات است که در یک نظام هرمی در طول هم بود؛ اینکه اجتهاد در اخذ به اخبار کنار رفت و به خود سند اکتفا شد نیز از دیگر آسیب های این حوزه است.

استاد حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که ما ماموریم که روایات اهل بیت(ع) را در کنار عقلی که در روایات آمده است و قرآن و روایات قراردهیم، بیان کرد: آسیب چهارم آن بود که برخی از اخباری ها پنجه تعرض به صورت دیگران افکندند که اثرش را روی اخبار گذاشت و اثرهای گرانسنگ اخباریون بزرگ را نیز دچار خسارت کرده است.

وی گفت: اندیشه تخته بند کردن روایات به زمان و مکان خاص آسیب دیگری است که در این عرصه مطرح است؛ یعنی اینکه عنوان می شود که این روایات مشمول مرور زمان شده است؛ در اینجا باید فرازمان بودن و فرامکان بودن روایات اثبات شود.

عضو جامعه مدرسین اظهارکرد: آسیب ششم هم برخی از تصورات بی بنیان و نقل به معنا است؛ در روایات بیان شده است،  اصل مراقبت و کنترل روایات توسط تراث مکتوب شده نیز وجود دارد و این مطلب را از نقل به معنا خارج کرده و به نقل به الفاظ رسیده؛ برخی از تصورات بی بنیان باعث شد این توهم ایجاد شود.

وی اظهارکرد: نگاه های خاص به تراث اهل بیت(ع) آسیب دیگر در این عرصه است؛ از جمله انگیزه های سیاسی و اعتقادی و فرقه ای باعث می شد که برخی از روایات اهل بیت(ع) پررنگ و برخی دیگر نیز نادیده گرفته شود؛ متفکران باید با روشی که در فقه انجام می دهند در خدمت اخبار قرار گیرند و از اخبار نیز استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha