جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش اصالت میراث حدیثی شیعه

حوزه/ رئیس موسسه کتابشناسی شیعه از تلاش این مجموعه برای انتشار موسوعه ۲۰جلدی در زمینه اجازات حدیثی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری عصر امروز در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  قم برگزار شد، گفت: طریق اجازه یکی از اصول روایت است؛ کتب حدیث را نزد مولفین و مشایخ قرائت می کردند تا ضعف و... آن مشخص شود و پس  ازآن مشایخ اجازه صادر می کردند.

وی افزود: از این جهت بسیاری از کتب حدیثی ما نزد مشایخ خوانده شده و در آن نیز تصریح شده این مطالب نزد ما قرائت شد.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه بیان کرد: شیخ صدوق یکی از شاگران فقیه اش را  فراخواندند که کتاب را طبق نسخه نزد ایشان قرائت کند و این مساله را نیز قید فرمود که این کتاب توسط فلان شخص قرائت شد و فلان قسمت کتاب نیز تصحیح شد.

وی گفت: میرزای نوری نسخه ای از «کتاب کافی» را نیز بیان می کند که این کتاب نیز بر شهید ثانی قرائت شده که این نسخه کافی در دسترس است و در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی موجود است و قسمتی از عبارات شهید نیز وجود دارد.

وی اظهارکرد: مهمتر از آن، نسخه ای از تهذیب شیخ طوسی است؛ نسخه تهذیب از خط خود شیخ است و این نسخه نزد شهید بوده است؛ شهید ثانی با شاگردش شیخ حسین بن عبدالصمد پدر شهید بهایی مقابله کتاب را با نسخه دیگر انجام دادند و عین همان مطالب را راجع به تهذیب نوشته است؛ یعنی پدر شیخ بهایی تهذیب را استنساخ کرده است و با شهید ثانی این نسخه را با خط شیخ طوسی مقابله کرده اند و این نسخه امروز موجود است و در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی وجوددارد.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه گفت: اهتمام علمای شیعه نسبت به دقت در ضبط درست و شکل حدیث وجود دارد از همین جهت بزرگان به ما دستور داده اند که یکی از کارهای بسیار مهم بحث اجازات شیعه است و به لطف الهی در موسسه کتابشناسی شیعه به جمع همه اجازات شیعه اهتمام کردیم و این مجموعه در یک موسوعه 20 جلدی اجازات شیعه منتشر می شود.

وی اظهارکرد: محدث نوری بیان کرده است که عنایت علما به این فن به حدی بود که نهج البلاغه را از اول تا آخر می خوانند و در الفاظ و دقت و اختلاف نسخ و معانی آن را انجام می دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha