جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه کشور، داشتن ارتباط نزدیک با جامعه و مسأله شناسی دقیق و به روز را از شاخصه های شهید مطهری عنوان کرد و گفت: آیت الله مطهری فرزند زمانه بود و گویا در متن جامعه سیر می کرد. ایشان با نگاه عمیق مسائل جاری زندگی را در می یافتند که این موضوع در سخنان و آثارشان نمایان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور شامگاه امروز در دوازدهمین همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به این که شهید مطهری شاگرد امام راحل و علامه طباطبایی بود، گفت: شهید مطهری به سبب ارتباطات گسترده با اساتید، شخصیت جامعی داشت. به همین دلیل در مسیر حرکتی خود بسیار استوار بود و وقتی دیگران در مسیر انقلاب اسلامی ریزش کردند ایشان ریزش نکرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: علامه مطهری ضمن داشتن جامعیت، از اجتهاد نیز برخوردار بود. ایشان همچنین از علوم غربی همانند فلسفه اطلاعات کاملی داشت، به گونه ای که سبب تحیر اندیشمندان غربی شده بود. شهید مطهری یک روحانی جامع و صاحب نظری بود که به سبب حضور در فضای دانشگاه ها آبشخور جدید تمدن غرب را می شناخت.

آیت الله اعرافی، داشتن ارتباط نزدیک با جامعه و مسأله شناسی دقیق و به روز را از دیگر شاخصه های شهید مطهری عنوان کرد و اظهار داشت: آیت الله مطهری فرزند زمانه بود و گویا در متن جامعه سیر می کرد. ایشان با نگاه عمیق مسائل جاری زندگی را در می یافتند که این موضوع در سخنان و آثارشان نمایان است.

وی افزود: شاخص پنجم شهید مطهری، هنرمند به تمام معنا بودن است. بنده شاید تاکنون 100 استاد دیده باشم، ولی در مدت کوتاهی که ایشان را دیدم، تسلط عجیبی بر مسائل داشت و بسیار جذاب مطرح می کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: شهید مهری هنر تدریس و قلم داشت و به وسیله این هنر تمام ذخایر انباشته فکریشان را عرضه کردند. ایشان در ضمن این که قلم حکیمانه و دقیق داشت، بسیار فصیح بود و بر ادبیات فارسی تسلط کاملی داشت.

مدیر حوزه های علمیه  کشور با بیان این که مباحث شهید مطهری دارای روش شناختی و راهبرد خاصی بود، اضافه کرد: تمام مباحث شهید مطهری علاوه بر تحلیلی، تطبیقی است. تمام مباحث ایشان عمیق بوده و دارای رنگ و لعاب تطبیق با مسائل روز است به همین دلیل آثارشان زنده است.

وی ادامه داد:‌ شهید مطهری بنیانگذار بسیاری از مباحث تطبیق در حوزه است، هر چند علامه طباطبایی در این زمینه پیشقدم است، ولی استاد مطهری منحصر به فرد بود. ایشان همانند شهید صدر نگاه نظام وار و سیستمی به مباحث داشت و از پیشگامان نظام ساز در عصر حاضر هستند. بسیاری از متخصصان در زمینه فقه، فلسفه و... تألیفات زیادی نوشته اند، ولی کمتر کسی است که چنین مسائلی را به صورت نظام وار مطرح کرده باشد، البته هنوز فکر نظام ساز و نظام وار شهید مطهری و شهید صدر بدین شکل در حوزه مقبول رخ نداده و در این باره کاستی داریم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که شهید مطهری در علم و عمل نگاه راهبردی، اجتماعی و سیاسی به مسائل داشت، عنوان کرد: ایشان در عین حال حکمت، جرأت و جسارت را با این ها جمع کرده بود که جمع این ها  کار بسیار دشواری است. گاهی می گوییم انقلابی هستیم و جرأت و جسارت را نیز داریم، ولی انقلابی بودن در کنار این مسائل نیازمند حکمت و منطق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: شهید مطهری در صراط مستقیم ثابت قدم بود و همزمان در برابر دو اندیشه انحرافی تحجر و التقاط ایستادگی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha