جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناطق نوری

حوزه/ ظاهرا برنامه ریزی کرده بودند که مراسم استقبال از امام(ره) به دست مجاهدین خلق باشد، وقتی استاد مطهری مطلع شدند، گفتند با حاج احمد آقا تماس بگیرید. ایشان تلفن را گرفت و با عصبانیت (علامت عصبانیت مرحوم مطهری حرکت زیاد سر ایشان بود) به حاج احمد آقا گفت «این جمله‌ای را که من می گویم به امام بگو» ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، در مراسم تجلیل از طلاب و اساتید برتر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) که در محل سالن آمفی تئاتر این مدرسه برگزار شد، با اشاره به مفهوم انتظار در روایات ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، اظهار داشت: در روایات اسلامی مفهوم انتظار را متوجه اعمال فرد می‌کند نه صرف اعتقاد داشتن. یعنی صرف اعتقاد قلبی داشتن به انتظار برای فرد خیلی سخت و هزینه بر نیست.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در باره انتظار می فرماید «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» یعنی انتظار به معنای واقعی آن از همه عبادات افضل تر است. اما چه عاملی باعث شده تا «انتظار» این قدر مهم باشد؟ بنا بر این قطعاً منظور صرف اعتقاد داشتن صرف نیست.

تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) تهران عنوان داشت: انتظار جنبه عملیاتی دارد، یعنی انتظار آن است که به همراه عمل باشد. استاد ما آیت الله مجتهدی(ره) در این باره می فرمود «اگر امام زمان(عج) الان ظهور کند و بخواهد منزل یکی از ما بیاید آیا ما با توجه به اعمال و رفتاری که هم اکنون داریم، آمادگی پذیرایی از ایشان را در بین خود و خانواده‌مان خواهیم داشت؟»

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری بیان داشت: منظور از «افضل اعمال امتی» یعنی انسان در همه عبادات اعم از نماز، روزه، رعایت حق الناس، کسب روزی حلال، پرداخت خمس و زکات بر طبق دستور شرع مقدس اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) عمل کرده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیا ما طلبه ها توانسته ایم خود را همانطور که حضرت ولیعصر(عج) انتظار دارند بسازیم؟ آیا توانسته ایم در همه اعمال و رفتارمان طوری عمل کنیم که موجبات رضایت و خشنودی ایشان را فراهم کنیم؟ معنی انتظار یعنی امام زمان(عج) وقتی آمدند ما را قبول کنند، جواب سلام ما را بدهند و از اعمال، رفتار و گفتار ما راضی و خشنود باشند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) تهران در ادامه با اشاره به ایام شهادت استاد مطهری، به بیان ویژگی‌های بارز ایشان پرداخت و اظهار داشت: بنده موفقیت های خودم را مرهون دو انسان بزرگ و مبارز استاد مطهری و آیت الله بهشتی هستم و در حقیقت نجات خودم را درک حضور ایشان می دانم. و در مسائل فکری، اعتقادی و ایدئولوژی تحت تاثیر استاد مطهری بودم.

وی با بیان خاطراتی از استاد مطهری، بینش توحیدی، عمق فکری و نگاه دقیق ایشان به مسائل را مورد تاکید قرار داد و افزود: روزی در منزل نشسته بودیم و پیرامون دو موضوع بحث می کردیم. یکی راجع به مقاله دکتر شریعتی که در یکی از روزنامه‌ها چاپ شده بود و استاد مطهری بعد از مطالعه آن مقاله گفت «آقای [ناطق] نوری این علمای ما نمی‌دانند که این مقاله‌ها با اسلام چه می‌کند.»

تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) تهران ادامه داد: خاطره بعدی درباره مجاهدین بود که ابتدا من به استاد مطهری گفتم «البته اولی‌های آنها بد نبودند» ایشان گفت «چه کسانی؟» گفتم «حنیف‌نژاد و بدیع‌زادگان، بچه‌های بدی نبودند» ایشان یک دفعه چنان نهیب به من زدند که متوجه ناراحتی ایشان شدم و سپس رو به من گفتند «آقای نوری! چه می‌گویید همان‌ها خبیث بودند که اینها این‌طور شدند. از اول منحرف بودند و این آقایان متوجه نشدند» این بیان استاد حسابی رویم اثر گذاشت و این نشان از بینش عمیق ایشان به مسائل داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه استاد مطهری در بین علما و اندیشمندان، عنوان داشت: او از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی بود و تنها فردی بود که امام او را پاره تن خود می‌دانست و گفتارها و نوشته‌های ایشان را به طور مطلق تایید فرمودند و مطالعه آثار ایشان را برای همه توصیه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، شجاعت و صراحت استاد مطهری را یادآور شد و گفت: قاطعیت استاد برای جلوگیری از اداره مراسم استقبال توسط مجاهدین نمونه‌ای از شجاعت ایشان بود و نشان می داد او با هیچ کس حتی حضرت امام(ره) نیز تعارف نداشت.

وی افزود: ظاهرا برنامه ریزی کرده بودند که مراسم استقبال از امام(ره) به دست مجاهدین خلق باشد، وقتی استاد مطهری مطلع شدند گفتند با حاج احمد آقا تماس بگیرید، ایشان تلفن را گرفت و با عصبانیت (علامت عصبانیت مرحوم مطهری حرکت زیاد سر ایشان بود) به حاج احمد آقا گفت «این جمله‌ای را که من می گویم به امام بگو». احمدآقا گفت «چیست؟» گفت «به امام بگو مطهری می‌گوید اگر فردا شما بیایید و تریبون بهشت زهرا دست مجاهدین خلق باشد، من دیگر با شما کاری نخواهم داشت»! تا این جملات را شهید مطهری گفت، حاج احمدآقا جا خورد و خطاب به مرحوم مطهری گفت «آقا هر کاری شما کردید، قبول است، فردا تریبون را خود شما اداره کنید». 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha