پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج)

حوزه/ حجت الاسلام کاظمی مهر با بیان اینکه انتظار واقعی با آگاهی و معرفت حاصل می شود، گفت: ظهور مهدی موعود(عج) زمینه شکوفایی عقول فطری را فراهم می کند. زیرا کامل شدن عقول یکی از بزرگترین نعماتی است که در زمان ظهور حضرت(ع) همه مردم از آن بهرمند خواهند شد.

حجت الاسلام مرتضی کاظمی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ایام ولادت حضرت مهدی(عج) به تبیین مفهوم انتظار و جامعه منتظر پرداخت و اظهار داشت: انتظار واقعی اگر برای کسی واقع شود مصداق روایت «الانتظار اشد من الموت» خواهد بود. گاهی اوقات آدم با یک شخصی قرار می‌گذارد و خیلی هم در نزد او قدر و منزلتی ندارد و فقط می خواهند با هم جایی بروند، گاهی آن شخص اگر چند دقیقه دیر بیاید و قرار هم تا حدودی مهم باشد، آن فردی که منتظر او است دائما آیفون منزل و در و پنجره را نگاه می کند و احیاناً یک پیامی هم برای او ارسال می کند و به آن شخص می گوید شما کجایید؟ کی میرسید؟ دیر شده؟ اگر لازم است مقداری از راه را من بیام جلوتر و زودتر به شما برسم! خب، معنای واقعی انتظار، همین است.

وی ادامه داد: بنا بر این اگر کسی منتظر واقعی باشد نمی تواند با خیال آسوده و بدون دل مشغولی امورات زندگی اش را بگذراند. و اگر ما و جامعه اسلامی یک جامعه منتظر باشیم، باید یک سری اقدامات و فعالیت هایی را انجام بدهیم تا نتیجه آن منجر به ظهور حضرت ولیعصر(عج) گردد. کما اینکه در روایت هم بیان شده است که اگر مردم به اندازه عطش آب طالب ظهور حضرت بودند، فرج آقا زودتر محقق می‌شد.

حجت‌الاسلام کاظمی مهر عنوان داشت: با توجه به اوضاع و شرایط فعلی جامعه، به نظر می رسد ما منتظر واقعی نیستیم. نقل است که فردی به استادش می‌گوید «استاد، چکار کنم که خواب امام زمان (عج) را ببینم؟ یک دستورالعملی به ما بگویید» استاد به او گفت «شب یکم نمک بخور. آب نخور و بخواب. ببین چه خوابی می‌بینی». شاگرد دستور استاد را اجرا کرد و برگشت و به استادش گفت «استاد دائم خواب آب می‌دیدم» استاد به او گفت «تشنه آب بودی خواب آب دیدی‏! اگر عطش دیدار امام زمان(عج) را داشتی، نتیجه‌ای برایت حاصل می‌‌شد پس معلوم است عطش واقعی نداری».

وی با اشاره به نقش علما و بزرگان دین در تبیین فرهنگ انتظار در جامعه، افزود: علما و اندیشمندان اسلامی باید اشتیاق و انگیزه مردم را برای طلب ظهور امام زمان(عج) فراهم کنند و مردم را از نعمات زمان ظهور آگاه سازند. کما اینکه خداوند متعال در قرآن مجید برای هدایت افراد هم از نعمات بهشت برای مردم می گوید و هم از عذاب جهنم.

معاون تهذیب حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) ادامه داد: نعمت عقل و کامل شدن عقول یکی از بزرگترین نعماتی است که در زمان ظهور حضرت(ع) همه مردم از آن بهرمند خواهند شد. در روایت است که حضرت جبرئیل(ع) بر حضرت آدم(ع) نازل شد و گفت «اى آدم من مأمور شده‏ام که ترا در انتخاب یکى از سه چیز مخیر سازم». آدم گفت «آن سه چیز چیست؟» جبرئیل گفت «عقل و حیاء و دین». آدم گفت «عقل را برگزیدم». جبرئیل به حیاء و دین گفت شما باز گردید و او را واگذارید، آن دو گفتند اى جبرئیل ما مأموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم.

حجت‌الاسلام کاظمی مهر در پایان با تاکید بر رسیدن به معرفت واقعی انتظار و پرهیز از ظاهرگرایی، گفت: اگر انسان به این معرفت برسد که عاقلانه زندگی کند خیلی از مشکلات مردم به راحتی قابل حل است و در زمان ظهور حضرت و کامل شدن عقول این مسئله به خوبی قابل درک بوده و مردم از این نعمت بزرگ الهی بهرمند و خرسند خواهند بود.

وی افزود: در روایت است که اگر مردم دنیا عاقل بودند دنیا خراب می‌شد یعنی این دنیای غیرعاقلانه که در آن به غیرضروریات و چیزهایی که خلاف شئون انسانی است می پردازیم، خراب می‌شود و دنیایی آکنده از عقل و عدالت و محبت و هم نوع دوستی جایگزین آن می‌شود. 313/42

                                                   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha