پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مولوی عبدالعلیم فاروقی دبیر کل جمعیت علماء هند

حوزه/ مولوی عبدالعلیم فاروقی درمورد مسجد بابری گفت: پروند مسجد بابری در دیوان عالی کشور درحال بررسی است و هر تصمیمی دیوان عالی بگیرد ما قبول می‌کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مولوی عبدالعلیم فاروقی دبیرکل جمعیت علماء هند در مورد مسجد بابری گفت: پرونده مسجد بابری در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و  اکنون هیچ راهی برای صلح باقی نمانده است و هر تصمیمی دیوان عالی بگیرد ما قبول می‌کنیم.

وی در مورد ممنوعیت کشتار گاو در هند گفت: از چندین سال در بحث ممنوعیت کشتار گاو  فساد زیادی ایجاد کرده است و مردم و بعضی از سیاستمداران به نام گاو سیاست کرده و میان مردم تفرقه ایجاد  می کنند، اما در هر صورت ما از قرار دادن گاو  به عنوان حیوان ملی حمایت می‌کنیم.

دبیر جمعیت علماء هند در مورد آزار جنسی زنان هم گفت: افزایش آزار جنسی بسیار نگران کنند است و دولت باید در این مورد پیگیری جدی انجام دهد، زیرا اگر مجرمان قبلی که در این جنایات دستگیر شدند را اعدام کند دیگر این جنایات تکرار نخواهد شد.

* آشنایی با مسجد بابری

مسجد بابری یک سازهٔ متعلق به سدهٔ شانزدهم میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتار پرادش هند بود که در ۶ دسامبر ۱۹۹۲/۱۵ آذر ۱۳۷۱ به دست گروهی از هندوهای افراطی ویران‌شد. اقدام برای تخریب مسجد بابری نسخت به صورت صف‌آرایی سیاسی انجام و سپس به خشونت کشیده‌ شد.

برپایهٔ اساطیر هندو شهری ایودیا زادگاه راماست. در سدهٔ شانزدهم میلادی و در زمان فرمانروایی ظهیرالدین محمد بابر، این مسجد به دست میرباقی اصفهانی سردار بابر در نقطه‌ای که هندوها زادگاه راما می‌دانستند بناشد.

از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سازمان ویشوه هندو پریشد شروع به ساخت معبدی برای راما در این مکان نمود و در این راه حزب بهاراتیا جاناتا از لحاظ سیاسی از آنها پشتیبانی نمود. هندوها دست به برپایی تجمعات و راهپیمایی‌های بسیاری برای ساخت معبد زدند. در ۶ دسامبر نیز سازمان ویشوه هندو پریشد و حزب بهاراتیا جاناتا یک تجمع صدوپنجاه هزار نفره را سازماندهی کردند ولی تجمع به خشونت کشیده‌شد و جمعیت نگهبانان را پراکنده ساختند و مسجد را ویران کردند.

پس از تحقیقات، ۶۸ تن از جمله شماری از رهبران دو سازمان یادشده مسئول این اتفاق دانسته شدند. همچنین این رویداد سبب مجموعه‌ای خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوها شد که در پی آن بیش از دو هزار تن کشته‌شدند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha