شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عباس کدخدایی

حوزه/ سخنگوی شورای نگهبان در نشستی با مسئولان سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بر لزوم فرهنگ‌سازی مطالعه از سنین کودکی در خانواده‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر عباسعلی کدخدایی، ظهر یکشنبه 16 اردیبهشت با حضور در نمایشگاه کتاب، در نشستی با مسئولان نمایشگاه، با اشاره به ‌اینکه کتاب در جامعه اسلامی ‌ما بخصوص پس از انقلاب وضعیت خوبی پیدا کرده است، گفت: نمایشگاه‌های سالانه‌ای که در تهران برای کتاب برگزار می‌شود و همچنین نمایشگاه‌های استانی کتاب حاکی از این است که شرایط خوبی در این حوزه داریم، اما واقعیت این است که ما هنوز با وضعیت مطلوب فرهنگ کتابخوانی فاصله داریم و باید تلاش کنیم به جایگاه مناسب خود برسیم.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن تقدیر از مسئولان وزارت ارشاد برای برگزاری مناسب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال از سال پیش بهتر است. کتاب به عنوان «یار مهربان» همیشه باید با ما باشد و وظیفه‌ داریم در جهت توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی گام برداریم.

کدخدایی با اشاره به شعار سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که «نه به کتاب نخواندن» است، بیان کرد: ما باید از پایین‌ترین سنین کتاب خواندن را در خانواده و جامعه شروع کنیم و یکی از موارد موثر در این زمینه توزیع مناسب کتاب است.

دلیل جابجایی مکان نمایشگاه کتاب

در ادامه‌ ‌این نشست، محسن جوادی رئیس سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تغییر مکان نمایشگاه کتاب گفت: فضای باز شهر آفتاب بسیار زیاد بود و از برخی لحاظ امتیازاتی داشت، اما به هر حال مسافت تهران تا این فضای نمایشگاهی زیاد بود و دلایلی از این دست سبب شد نمایشگاه کتاب به مصلا بازگردد.

وی همچنین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز به لحاظ زمانی فاصله‌ی چندانی با برگزاری نمایشگاه کتاب نداشت، اظهار کرد: این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است. کتاب‌های خارجی به طور کلی گران‌قیمت هستند و افزایش و عدم ثبات نرخ ارز نیز مزید بر علت شده است.

عدم ثبات نرخ ارز آسیب‌هایی را ایجاد کرده است

قائم مقام سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز اظهار داشت: یکی از موفقیت‌های ما در نمایشگاه امسال بخش بین‌الملل است. در بخش بین‌الملل، نمایشگاه کشور صربستان به عنوان مهمان ویژه حضور دارد و هیئت خوبی به همراه وزیر فرهنگ این کشور آن را مدیریت می‌کنند. همچنین یکی از شهرهای کشور تونس به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه شرکت کرده است. به طور کلی هیات‌های متعدد و مختلفی از کشورهای خارجی به نمایشگاه آمده‌اند و از این لحاظ دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

امیرمسعود شهرام‌نیا ادامه داد: با وجود موفقیت‌های بخش بین‌الملل در نمایشگاه، عدم ثبات نرخ ارز آسیب‌هایی را ایجاد کرده است.

حمایت بسیار حداقلی از طلاب و دانشجویان

همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به بسته‌های حمایتی نمایشگاه از دانشجویان، طلاب و سایر اقشار گفت: ما تقریبا 5 میلیون طلبه و دانشجو داریم که تنها توانسته‌ایم از 152 هزار نفر حمایت به عمل آوریم. علت آن هم کمبود بودجه است.

وی افزود: امسال 29 نمایشگاه کتاب در استان‌ها برگزار کرده‌ایم و نزدیک 11 میلیون نفر در کل کشور از نمایشگاه‌های استانی استقبال کرده‌اند. همچنین آمار فروش نزدیک 50 میلیارد تومان بوده است. به طور کلی نمایشگاه‌های استانی دستاوردهای خوبی داشته است.

افزایش 35 درصدی بازدیدکنندگان

یحیی دهقانی، معاون اجرایی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: ما امسال به دلیل تعطیلی‌ها در روزهای اول نمایشگاه با 35 درصد افزایش بازدیدکنندگان نسبت به سال پیش مواجه بودیم.

وی ادامه داد: امسال برای ناشران 30 درصد تخفیف را در نظر گرفته‌ایم اما آنان برای اینکه تعداد فروش خود را بالا ببرند گاهی درصد تخفیف را افزایش می‌دهند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha