جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کاویانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تبعیت از سبک زندگی دینی را لازمه اصلاح رفتارهای غلط اجتماعی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد كاوياني در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که سبک زندگی شیوه نسبتاً ثابتی است که فرد به کمک آن به حل مسایل زندگی اش پرداخته و به این وسیله به اهداف مورد نظر دست می یابد، اظهار داشت: البته باید توجه داشت در نگاه کلان ، سبک زندگی در عرصه های مختلف علوم انسانی همچون جامعه شناسی ، مدیریت ، علوم پزشکی و حتی با نگاهی خاص در علوم سیاسی نیز قابل طرح است و رد پای این موضوع را در این شاخه های علمی به وضوح می توان جستجو کرد.

وی با بیان این که سبک زندگی بخش قابل توجهی مردم ما انطباق کامل با سبک زندگی اسلامی ندارد، گفت: در حال حاضر در بین نسل جوان و میانسال جامعه تلقی غالبی که وجود دارد این است که زندگی هر چقدر مصرفی تر و پر زرق و برق تر باشد ، زندگی مطلوب تری است و حال آن که در گذشته این گونه نبود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که اساساً سبک زندگی دارای مولفه هایی چون مسایل اجتماعی ، عبادی، اعتقادی، اخلاقی ، مالی ، خانواده ، تفکر و علم ، سلامت و بهداشت، امنیت ، زمان شناسی و ... است، افزود: ما برای داشتن سبک زندگی اسلامی مثلا باید ببینیم وضعیت اجتماعی ما از سویی چقدر با آیات و روایات مطابقت دارد و از سوی دیگر تا چه میزان این وضعیت با اقتضائات زندگی عصر  حاضر هماهنگ است ، ضمن آن که به هر حال از این مساله هم نباید غافل شویم که ما در یک حکومت دینی زندگی می کنیم و باید اقتضائات و شرایط آن را بپذیریم و به آن باور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که در حکومت دینی تنها تکالیف فردی مطرح نیست بلکه نهادهای اجتماعی هم مطرح هستد و به عنوان مثال ما باید ببینیم در یک حکومت دینی عدالت و مواسات چگونه با سبک زندگی ما تحقق پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین  كاوياني افزود: از سویی باید توجه داشت که در تحقق سبک زندگی مورد نظر همه نهادها و ارگان های حکومتی و دولتی نقش مهمی دارند، چنان که در بخش آموزشی نهادهایی چون مهد کودک ها، خانواده ، آموزش و پرورش ، حوزه و دانشگاه و رسانه های جمعی و نیز ادارات دولتی تصمیم گیر و یا تصمیم ساز به سهم خود نقش دارند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha