شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اصول کافی

حوزه/ متأسفانه شیخ کلینی و کتاب کافی درمیان حوزویان مظلوم، ناشناخته و غریب مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید طباطبایی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شیخ کلینی و فهم کتاب کافی که در نماز خانه مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد،با بیان اینکه کتاب کافی از مهمترین کتاب روایی شیعه است؛ ولی متأسفانه شیخ کلینی و کتاب کافی درمیان حوزویان مظلوم، ناشناخته و غریب مانده است، گفت:علمای سنی به کتابهای روایی خود مانند صحیحح بخاری اهمیت زیادی می دهند.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم بابیان اینکه این غربت و مظلومیت درمیان اساتید حوزه هم به وفور دیده می شود، افزود: وقتی کسی از مهمترین کتاب روایی شیعه چندان آشنایی نداشته باشد، چگونه می توانند ادعای کند می تواند مبلغ دین باشد.

این استاد حدیث حوزه اظهار داشت: این عدم آشنایی به مهمترین میراث مکتوب روایی شیعه، ضعف به شمار می رود و باید سعی کرد در رفع این نقیصه تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی بابیان اینکه خواندن با درک و فهم کتاب کافی بسیار متفاوت است گفت: مبلغ دین کسی است از علوم پایه دین مانند کتاب کافی اطلاع و آشنایی داشته باشد و در مرحله بعد بفهمد.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث بابیان اینکه شیوه کار علمای اهل سنت در مطالعه کتاب صحیح بخاری با دانشگاه هاروارد برابری می کند، اظهار داشت: حوزه شیعه تا احساس نیاز به حدیث و روایت خوانی پیدا نکند، قطعا نمی تواند قدم چندانی در فهم و مطالعه و آشنایی با کتاب مهم روایی شیعه یعنی کافی بردارد.

این استاد حوزه بابیان اینکه بعضی افراد تنها ازکتاب کافی، حدیثی نقل می کنند و از پیش خود شروع به تفسیر می کنند، گفت: متأسفانه این نوع ارائه و بیان حدیث نشان دهنده این است که جو عمومی حوزه، دلبستگی چندانی به کتاب کافی ندارد و از خود نشان نمی دهد؛ چون احساسی نیازی به این کتاب مهم روایی ندارد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha