جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مصطفایی

حوزه/ رئیس سازمان بسیج طلاب وروحانیون استان قزوین گفت: در امر به معروف و نهی از منکر باید به پیشگیری بیش از درمان اهمیت داده شود. نگذاریم منکری به وجود بیاید و بعد با آن مقابله کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام ابوالفضل مصطفایی عصر امروز در جلسه هم اندیشی فریضه امر به معروف ونهی از منکر و در جمع خواهران مبلغه، گفت: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر تنها نباید به منکرات به ظاهر کوچک و عینی جامعه توجه کرد بلکه گاهی منکرات بزرگی در جامعه اتفاق می افتد که نیاز به توجه بیشتر ناهیان از منکر و آمران به معروف دارد.

وی اظهار کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید به پیشگیری بیش از درمان اهمیت داده شود. نگذاریم منکری به وجود بیاید و بعد با آن مقابله کنیم و دیگر اینکه با ریشه یابی، زمینه ایجاد منکر را از بین ببریم و برای جلوگیری از منکر نیز فقط اتکایمان به اقدام مستقیم نباشد و از روش های غیر مستقیم هم بهره ببریم چه بسا روش غیر مستقیم امر به معروف و نهی از منکر اثرات بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج طلاب وروحانیون استان قزوین گفت: انسان ها مجموعه ای از رفتارها هستند و رفتار و منش ما باید مصادیق امر به معروف و نهی از منکر باشد،چرا که هر انسانی در ذات خود می تواند محل معروف و یا منکر باشد.

حجت الاسلام مصطفایی تصریح کرد: اولین نکته ای که در ارتباط با این مساله قابل توجه است، واجب بودن این فریضه الهی است. در نتیجه پیاده سازی آن در زندگی اهمیت فراوانی داشته و ترکش جایز نیست.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد  آغاز برخورد ما با این واجب الهی باید فهم این مساله باشد که امر به معروف و نهی از منکر اساسا چیست و ناظر بر چه مواردی می شود؟ اگر بخواهیم به سبک زندگی توجه کنیم و سبک خوبی را برای زندگی خود تعیین کنیم اولین نکته توجه به این مساله است که چه چیزهایی را باید انجام بدهیم و چه چیزهایی را باید ترک کنیم.

امر به معروف و نهی از منکر جنبه پیشگیری از جرائم را دارد

خانم مریم رحیمی، از اساتید حوزه خواهران نیز در این نشست با اشاره به کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: باید در عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از همدیگر سبقت گرفته و نگذاریم این فریضه در جامعه فراموش یا کمرنگ شود.

وی اظهار کرد: قرآن کریم مجموعه ای از امر به معروف و نهی از منکر است؛ زمانی که شخص امر به معروف و نهی از منکر می کند باید عمل هم به آن اضافه شود و همچنین باید فضا و محیط هم به کمک آن بیاید.

رحیمی حاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو قاعده مهم برای تذکر به افرادی است که به وظایف خود عمل نمی‌کنند و نمی‌خواهند برای حقوق سایر افراد جامعه احترام قائل شوند و باید گفت امر به معروف شیوه رواج خوبی در جامعه است .

وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر جنبه پیشگیری از جرائم را دارد و اگر این فریضه به نحو صحیح پیاده سازی شود و به یک عرف و فرهنگ در بین و دید مردم تداعی شود از وقوع جرائم پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha