جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 449623
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
حجت الاسلام طیب حسینی

حوزه / همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب و روز بزرگداشت مرحوم شیخ کلینی، مرکز اسناد حوزه علمیه آغاز به کار کرد. حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی مسئولیت این مرکز را عهده دار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن طیب حسینی که از طرف مدیر حوزه های علمیه به عنوان مسئول مرکز، مامور به راه اندازی مرکز اسناد حوزه های علمیه شده است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: پیرو جلسات برنامه ریزی و تعیین اولویت های کاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال 1397 که با حضور و نظارت عالی مدیر محترم حوزه های علمیه برگزار شد و در آن بر راه اندازی مرکز اسناد حوزه های علمیه تاکید گردید، این مرکز در روز اسناد ملی و میراث مکتوب آغاز به کار کرد.

اهداف اصلی از راه اندازی مرکز اسناد

وی با قدردانی از حسن اعتماد مدیر محترم به خود برای واگذاری این مسئولیت حساس و سنگین، اضافه کرد: در ادامه طرح ها و برنامه های تحولی، جامع و کاربردی که در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه در حال برنامه ریزی و اجراست طرح راه اندازی مرکز اسناد حوزه های علمیه با اهدافی نظیر گردآوری، نگهداری، سازماندهی و ثبت اسناد و مدارک حوزه های علمیه و نیز  بررسی، تدوین و تبیین تاریخ اثرگذار حوزه ها کلید خورده است.

مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه همزمانی این آغاز را با روز اسناد ملی و میراث مکتوب و نیز روز بزرگداشت فقیه عالیقدر و محدث بزرگوار شیخ محمد کلینی که خود از بزرگانی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در حفظ و نگهداری میراث علمی اهلبیت(ع) و انتقال آن به اعصار و دوره های پس از خود داشته به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله بتوانیم به لطف خداوند متعال و حمایت های مدبرانه و حکیمانه مدیر محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی و سایر بزرگان، زمینه ای مناسب برای جمع آوری و حفظ میراث فاخر و ارزشمند حوزه های علمیه در سازمان واحد فراهم سازیم.

چه اسنادی در این مرکز ثبت می شود؟

حجت الاسلام طیب حسینی افزود: اسنادی که در این مرکز ثبت و نگهداری میشود شامل اجازات، وقف نامه ها، گزارشهای جلسات و تصمیمات مهم و تاثیرگذاری که در طول تاریخ حوزه علمیه خصوصا پس از انقلاب اسلامی تهیه شده و کلیه اسناد مکتوب، دیداری، شنیداری و تصویری  است که ارزش نگهداری و آرشیو سازی را داشته باشد.

وی در باره مراحلی که هر سند پس از تحویل به مرکز اسناد پشت سر میگذارد نیز توضیح داد که هر سند پس از تحویل به مرکز در کاربرگ اولیه با مشخصات کاملی نظیر عنوان و موضوع سند، تهیه کننده، کد بایگانی و شماره سند، طبقه بندی و .... ثبت شده و پس از استخراج کلید واژه ها و نیز چکیده آن جهت تدوین گزارشهای بعدی و آسان سازی جستجو در مجموعه اسناد، در محل مناسب نگهداری و آرشیو میگردد.

همکاری و همدلی بخش های مختلف حوزه

مسئول مرکز اسناد حوزه های علمیه ابراز داشت: همکاری و همدلی مراکز، واحدها و بخش های مختلف ستادی و صفی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و نیز در اختیار گزاردن تجربیات ارزشمند و نقطه نظرات کارگشا  از جمله خواسته های ما از همه کسانی است که دل در گرو پیشرفت و ارتقای روزافزون حوزه های علمیه دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha