جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوز های علمیه بر نقش تاریخی و عظیم حوزه های علمیه شیعه در عرصه توسعه علوم اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در مراسم افتتاحیه «کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» گفت: همیشه طرفدار یک گفتگوی آزاد اسلامی بین مذاهب اسلامی بوده ایم.

وی افزود:این نوع نشست ها و گفتگوهای علمی باید در مسیر یک رویکرد سازنده و تحلیلی و ارتقایی قرار گیرد؛ ممکن است گاهی به سمت گفت و گوهای تفرقه افکنانه نیز برود که متاسفانه نگاه های متعصبانه و تکفیری و تند، همیشه وجود داشته است و در همین مکان و شهر پایگاه علم و اجتهاد، این کنگره در مقابل این فکر برگزار شده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این حرکت بزرگ علمی باید بر این اساس برگزار شود که واقع گرایانه و حقیقت جویان و منصفانه و افق گشای آینده باشد.

وی گفت: حوزه های علمیه در دهه های اخیر یک دوره جدید از رشد و شکوفایی را آغاز کرد و امروز در چند بخش دارای میراث عظیم هستیم؛ در حوزه تفسیر و علوم پیرامونی آن دارای گستره علمی عظیم می باشیم؛ در حوزه علوم قرآنی علاوه بر مباحث سنتی پیشین به قلمروهای جدیدی در عرصه های تفسیر و مواجهه با مستشرقان و ... رسیدیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: در حوزه تفسیر نیز شاهد توسعه و انتشار کتب بزرگ تفسیر ترتیبی و موضوعی و رشته های مختلف در حوزه های قرآن و علم و شعوب تخصصی در قلمروهای جدید علمی و قرآنی و بشری هستیم؛ در این عرصه شاهد یک میراث نو در دوره معاصر می باشیم.

آیت الله اعرافی یادآور شد: در عرصه ترجمه نیز معجم ها، نرم افزارها و موسوعه های گسترده ای در حوزه های مختلف علوم حدیث و رجال و درایه تولید و عرضه شده است.

وی گفت: ارائه حدیث با رشته های نو در حوزه های علمیه شیعه مورد توجه واقع شده و گام های خوبی در تجمیع احادیث و رجال برداشته شده است و در کنار آنها ترجمه و رشته سازی های بزرگی انجام شده است.

امام جمعه قم ابراز کرد: در فقه و اصول نیز علاوه بر شیوه های بزرگ سنتی، شاهد هستیم که فقه ما در رشته های متخلف مستحدثه حضور پیدا کرده است و به سمت ابواب نو و پاسخگویی به نیازهای روز و مباحث گسترده تطبیقی و نظامات فقهی رفته است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در حوزه علوم عقلی،کلام،‌ منطق و فلسفه نیز شاهد گسترش قلمروهای علمی بوده ایم. در حوزه کلام جدید و الهیات تطبیقی و فسلفه دین و معرفت شناسی و حوزه های کلامی در عرصه هایی چون امامت و مهدویت و حرکت به سمت فلسفه های مضافه در عرصه قلمروهای دیگر است.

وی گفت: قلمروی دیگر نیز ورود در حوزه مطالعات تطبیقی در زمینه علوم اسلامی و انسانی و اجتماعی و رفتن به سمت مطالعات تطبیقی علوم  انسانی در عرصه های مختلف است؛ امروزه این علوم به گنجینه های عظیمی در مکتب شیعه است که درعرصه علوم اجتماعی و سیاسی و تربیتی و... کارهای زیادی انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت دقت در نقاط ضعف و قوت این حرکت علمی و تلاش در جهت رفع نقاط ضعف و تاکید روی نقاط قوت بیان کرد: امیدواریم این دستاوردها به زیبایی ارائه و نقاط ضعف و قوت حرکت جهان اسلام و تولید علوم اسلامی شناخته شود و امیدواریم که این کنگره ما را به راهبردهای اساسی نائل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha