پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه شیعیان استانبول

حوزه/ امام جمعه شیعیان استانبول بر نقش تاریخی امام راحل در زمینه حل مسایل بزرگ و مساله دار عصر حاضر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، صلاح الدین اوزگوندوز امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم گفت: خلیفه دوم بیان می کند که اگر علی(ع) نبود عمر نیز هلاک می شد؛ هرگاه که دو خلیفه اول و دوم امام علی(ع) را برای مشورت و یا امر دیگری می خواستند با سرعت می شتافتند تا امور مسلمین بر زمین نماند.

وی افزود: ائمه فقهی اهل سنت، از جمله امام مالک که فقیه مدینه و از بزرگترین فقهای اسلامی است، می گوید هیچ مادری عالمی چون جعفر صادق(ع) را به دنیا نیاورده است؛ ابوحنیفه نیز می گوید که اگر این دوسال استفاده از محضر امام صادق(ع) نبود، هلاک می شدم.

وی اظهارکرد: چند ماه پیش یکی از علمای ترکیه اهل سنت که با  مورد اعتراض علما و رئیس جمهوری نیز مواجه شد گفت؛ مرد می تواند با دختر 6 ساله ازدواج کند، ولی پس از 9 سال می تواند عروسی بگیرد؛ اعتراض روی این مساله نیست که در فقه اسلامی غلط است، بلکه این اعتراض به دلیل بهانه ای بود که بدست غیر مسلمانان داد.

امام جمعه شیعیان استانبول بیان کرد: این که بیان می کنند، پیامبر اکرم(ص) با عایشه در سن 6 سالگی نامزد شدند و در سن 9 سالگی نیزازدواج کردند؛ این مساله واقعیت ندارد؛ عایشه 10 سال از خواهر بزرگش، اسمابنت ابوبکر کوچکتر است؛ ایشان حین مبعث 17 سال داشته و در زمان عروسی 22 تا 24 سال سن داشته است.

وی گفت: این مسایل باید در بین علمای اسلامی حل شود؛ باید مسایل وجدانی و روحی امروز در مسایل فقهی در بین علمای اسلامی حل شود؛ به عنوان مثال برای حلال کردن خاویار 14 قرن لازم بود که عالمی مثل امام خمینی(ره) بیان کند که این غذا حلال است؟ شطرنج که یک تمرین ذهنی است، باید توسط یک عالم پس از انقلابی عظیم توسط امام مشخص شود که اگر شرطی نباشد حلال است؟ در اینجاست که جایگاه علمای بزرگی چون امام راحل مشخص می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha