پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کنگره نقش شیعه

حوزه/ عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم تلاش هرچه بیشتر برای شناسایی و استحصال منابع و میراث علمی اهل بیت(ع) در آفریقا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیخ مرتضی مرتضی، امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم با اشاره به صدمات و بلایی که بر میراث اهل بیت(ع) در طول دوران گذشته بار شده است گفت: این بلایا  و صدمات باعث شده است که بخش عظیمی از این میراث را از دست بدهیم.

وی افزود: البته جای امیدواری باقی است، آنچه که اکنون در دست خود ما وجود دارد هم کم نیست؛ با گشت و گذاری در مراکز و کتابخانه های بزرگ کشورهای مختلف دنیا به این میراث پی می بریم.

این عالم آفریقایی با ذکر این مطلب که آفریقا امروز مظلوم واقع شده است تصریح کرد: از زمان مهاجرت به حبشه در زمان پیامبر و تا زمان فرار سادات علوی از دست خلفای بنی امیه و عباسی که در مناطق مختلف آفریقا سکنی گزیدند، شاهد حضور بزرگان در این منطقه بوده ایم.

عضو هیئت رئیس مجمع تقریب مذاهب با ذکر این مطلب که مسلمانان و علوی ها با سایر آحاد مردم آفریقا علاقات و ارتباطات گسترده ای پیدا کردند یادآورشد: این مساله نشانگر عمق مناسبات موجود بین سادات و علوی ها با مردم آفریقا است.

شیخ مرتضی یادآورشد: مسلمانان باقی مانده در آفریقا که در حال کاهش روزمره هستند بسیاری از آداب و رسوم خود را مطابق با احکام فقه و منتسب به اهل بیت(ع) انجام می دهند.

وی افزود: قاره آفریقا دارای میراث بسیاری زیادی است که برای بسیاری از ما مجهول است؛ هزاران کتاب و نوشته خطی در این قاره وجود دارد ولی متاسفانه استعمار نوین فرانسوی و انگلیسی برای نابود کردن این میراث تلاش های عظیمی ایجاد کردند.

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که استعمارگران مناطق مختلف را می گشتند و هر نسخه خطی که پیدا می کردند را می خریدند و به کشور خود می بردند بیان کرد: آنها از ابتدا سعی کردند که زبان های آفریقایی را مسخ کنند تا این زبان از حروف عربی به حروف لاتینی تغییر کند و از این رهگذر میراث های گذشت این ملت را از بین بردند.

وی گفت:این کار باعث شد که نسخ خطی از بین برود و با هزینه ناچیز به غربی ها فروخته شد ولی همچنان این میراث را در جای جای آفریقا شاهد هستیم و باید تلاشی به عمل بیاید که این میراث را زنده کنیم؛ آفریقا بر گردن ما حق دارد زیرا قاره ای است که مروج اسلام بوده و علی رغم همه جنایات وهابی تا به امروز نتوانسته اند به شکل گسترده بر ذهنیت مسلمانان آفریقا اثرگذار باشند.

شیخ مرتضی اظهارکرد: اگر کاری برای نجات این مستندات نکنیم شاید در آینده فرصتی برای حل این مشکل و رسیدن به این نسخ خطی نداشته باشیم؛ انقلاب اسلامی به دنیای اسلام این توان را داد که بتواند این میراث کهن گرانبها را در پیدا کنیم؛ امیدواریم که نتایج مثبتی از این گام ها برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha