جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب نماز جمعه قم تصریح کرد: بدعهدی آمریکا برای ملت بزرگ ایران اتفاق تازه ای نیست، نزدیک به چهار دهه است که آمریکا و سیاست های خبیثانه آن را می شناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های امروز (21 اردیبهشت) نماز جمعه شهر مقدس قم اظهارداشت: همه خوب می دانیم که اروپائیها پشت سر آمریکا حرکت خواهند کرد و برای اینکه خلاف آن را ثابت کنند باید تضمین واقعی و محکم به ملت ایران بدهند.

امام جمعه قم افزود: از مسئولان و دست اندرکاران دیپلماسی کشور انتظار داریم که توصیه‌های رهبری را مورد توجه قرار دهند و با اعتماد، به اروپایی‌ها روی نیاورند چراکه اینها نیز پیمان‌شکنی را در ذات خود دارند؛ مسئولان عزت و کرامت ملت را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و بدون تضمین پای هیچ قرار دادی را امضا نکنند.

خطیب نماز جمعه قم به خروج آمریکا از برجام و وضعیت فعلی منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ما با پیمان‌شکنی آمریکا و قدرت‌های اروپایی از دیرباز آشناییم و از یک رژیم مستکبر که در قرن گذشته بیش از 100 جنگ ظالمانه برپا و ده‌ها کشور را اشغال کرده و به پیمان‌های بین‌المللی پایبند نیست انتظاری نداریم.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: از ابتدا در تبعیت از فرمایشات رهبری گفتیم هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم چراکه پرونده آن‌ها آمیخته با هزاران ظلم و ستم است و برای ما جای تعجب نیست که سندی که خودشان امضا کرده‌اند را اجرا نکنند؛ همانطور که ما باید به پیمان‌شکنی آمریکا اعتراض کنیم دنیا نیز باید در برابر پیمان‌شکنی‌های آنها اعتراض کند.

امام جمعه قم بیان داشت: از مسئولان انتظار داریم که توصیه‌های رهبری را مورد توجه قرار دهند و با اعتماد، به اروپایی‌ها روی نیاورند چراکه اینها نیز پیمان‌شکنی را در ذات خود دارند. مسؤولان عزت و کرامت ملت را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و بدون تضمین پای هیچ قرار دادی را امضا نکنند چراکه تضمین‌های قطعی این افراد هم اعتباری ندارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه افسارگسیختگی بازار ارز باید کنترل شود، عنوان کرد: برای مدیریت کشور نیازمند وضعیت مطلوب ارز، حمایت از تولید داخلی، تقویت ارتباط با بخش‌های مختلف جهان، اعتماد بر سرمایه کشور، تکیه بر روحیه جهادی و بسیجی هستیم.

آیت الله اعرافی سعودی‌ها را ذوق‌زده خواند و خطاب به آن‌ها گفت: آمریکا به درد شما نمی‌خورد و رژیم صهیونیستی نیز برای شما کاری نمی‌کند و شما به زودی شکست خواهید خورد.

وی با تاکید بر اینکه جبهه مقاومت رویاروی رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستاده و این کشورها از ترس دست و پا می‌زنند، تصریح کرد: جبهه مقاومت بر پای خود خواهد ایستاد و توطئه‌ها را از بین می‌برد و به فضل خداوند متعال در آینده نزدیک همه توطئه‌گران ناامید می‌شوند.

امام جمعه قم  با بیان اینکه مردم با وحدت و انسجام و در پرتو تبعیت از رهبری کشور را به سمت خیر و موفقیت هدایت می‌کنند، اظهار کرد: پیروزی حزب‌الله لبنان در انتخابات این کشور نیز نشان از قدرت مقاومت است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول نماز جمعه شهر مقدس قم در مصلی قدس با اشاره به اینکه بحث مهریه یکی از مسائل مهم بسیاری از زندانیان در بند می باشد، مهریه سنگین را نشان از شخصیت بالای همسر ندانست و گفت: در ارزیابی اسلام مهریه کمتر نشان از عظمت بیشتر زن است، زنی که دارای معرفت ایمانی و علمی است خود را وارد یک معامله اقتصادی نمی‌کند چراکه ازدواج یک پیوند آسمانی است که نباید به معامله اقتصادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نتیجه زیاده‌روی در مهریه، دشمنی خواهد بود، اضافه کرد: مسابقه در تعیین مهریه می‌تواند سدی در برابر ازدواج به موقع باشد؛ تعیین مبنای جهیزیه و مهریه توسط خانواده‌های سرمایه‌دار نباید به صورتی باشد که برای خانواده‌های نیازمند مشکل‌ساز شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: بر اساس حدیثی از پیامبر اسلام(ص) سنگینی مهریه شومی‌هایی را در زندگی انسان به دنبال خواهد داشت که موجب زندگی ناسالم می‌شود هر چند نباید نسبت به اصل تعیین مهریه به میزان معقول بی‌توجه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه غصب، منع و ناچیز بودن مهریه در آموزه‌های دینی اسلام نهی شده است، گفت: اکنون میلیون‌ها جوان در آستانه ازدواج داریم که باید برای ازدواج آن‌ها اهتمام لازم را داشته باشیم نه اینکه با ترویج مهریه سنگین مقابل شکل‌گیری خانواده‌ها سدسازی کنیم.

آیت الله اعرافی از فرارسیدن آخرین جمعه ماه شعبان یاد کرد و افزود: این جمعه بسیار خاص است چراکه اعمال و روایات مختلفی در مورد این جمعه بیان شده است و پیامبر خدا(ص) نیز بارها بر استفاده از آخرین فرصت‌های شعبان برای رسیدن به رمضان تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در مورد ماه مبارک رمضان ده‌ها وصف مطرح شده است، عنوان کرد: رمضان ماه تقوا و پارسایی است که خداوند متعال در این ماه برای روزه‌گرفتن ثواب و پاداش متفاوتی را درنظر گرفته است.

آیت الله اعرافی از ماه رمضان به عنوان یک مکتب و منظومه فکری و عبادی نام برد و اظهار کرد: ما باید خانه‌های خود را برای فصل جدیدی آماده کنیم؛ این ماه فصل کمک به نیازمندان است به همین علت موسسات خیریه باید حرکت جدی‌تری را دنبال کنند تا فقر ریشه‌کن شود؛ جامعه فقیر جامعه تراز انقلاب اسلامی نیست و در این راستا دولتمردان باید برنامه‌ریزی کنند و فرهنگ عمومی جامعه باید فرهنگ رسیدگی به فقرا باشد.

وی فرارسیدن هفته هلال احمر را به اعضای جمعیت هلال احمر کشور تبریک گفت و عنوان کرد: به‌تازگی از هفته معلم گذر کردیم که این مناسبت را به فرهنگیان تبریک می‌گوییم؛ در استان قم 250 هزار دانش‌آموز، 23 هزار معلم و هزار و 400 مدرسه و آموزشگاه وجود دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه راه آموزش و پرورش از مسیر سند تحول و مسیرهای تعالی اسلام عبور می‌کند، اضافه کرد: نباید به سمت مدارس سه شیفت برویم بلکه باید نهضت مدرسه‌سازی و کمک به آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha