سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این یکی از سنت های شایسته دقت معقول در متون است، گفت: به عقیده من باید ضمن احیای این سنت، متون آموزشی حوزه، فاضل حوزوی را با تراث گذشتگان مرتبط کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد با اشاره به لزوم احیای سنت های حوزوی، گفت: حوزه های علمیه سنت های کارآمدی داشتند که امروز برخی از آنان درگیر مهجوریت شده و باید این سنت ها را احیا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در کنار احیای سنت ها باید خلق روش های مفید و تاسیس روش های ارزشمند نوین صورت بگیرد، تصریح کرد: احیای سنت های حوزه فقط منوط به رویکردهای آموزشی نیست، اما در عین حال باید آموزش را به صورت یک طرح کلی و جامع دید که تحصیل، سنجش، امتحانات و تقریر و پژوهش را نیز شامل می شود.

وی با بیان این که مدیران و مسؤولان حوزه باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند که سنت های گذشته احیا شود، اظهار کرد: در حال حاضر باید گفتمان اصیل حوزوی برقرار شود و طلاب و مدیران در احیای این سنن نقش چشمگیری دارند.

آیت الله علیدوست با اشاره به اینکه وقتی زندگی گذشتگان را مطالعه می کنید به مصادیقی می رسید که برخی از آنها برای طلاب امروز باید الگو باشد، خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از حوزه های علمیه مملو از هزاران طلبه بود که با همه کوشش درس می خواندند و این سنت ها هنوز باید در حوزه های علمیه بیش از سایر مراکز علمی وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این یکی از سنت های شایسته دقت معقول در متون است، افزود: شما با نظام های آموزشی دنیا آشنایید و در نظام آموزشی سنتی حوزه، طلاب را با متون سخت آشنا می کردند و به عقیده من نیز باید ضمن احیای این سنت، متون آموزشی به گونه ای باشد که فاضل حوزوی را با متون و تراث گذشتگان مرتبط کند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با تاکید بر تقویت ارتباط طلاب با تراث گذشته، گفت: همه برنامه ها باید مثل گذشته به گونه ای باشد که طلبه با تراث گذشتگان مرتبط باشد.

 استاد حوزه علمیه قم، خاطر نشان کرد: اگر طلبه کفایه را خوب بخواند می تواند «کشف لسان» را مشاهده کند، اما اگر فقط بخواهد مطلبی را بگیرد بدون آنکه در متون دخالت کند قدرت ارتباط با تراث را نخواهد داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه، سنت ارتباط بین استاد و شاگرد را از دیگر سنت های کارآمد حوزه عنوان و ابراز کرد: تدریس در کنار تحصیل باید رواج داشته باشد و همان گونه که در گذشته طلبه وقتی درس می خواند، به صورت همزمان تدریس می کرد، می بایست امروز در نظام جدید حوزه های علمیه زمینه تدریس طلاب متناسب با استعداد آنان به وجود بیاید.

وی در ادامه سنت های تقریرات، پژوهش، مباحثه و پیش مطالعه را از جمله دیگر سنت های کارآمد حوزه عنوان و تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این موضوع است که مهارت های دانش هایی که حکم ابزار را داشتند، آموزش داده نمی شد، در صورتی که نگاه کردن به دانش های ابزاری و نادیده گرفتن جنبه های مهارت آموزی باید اصلاح شود.

آیت الله علیدوست در پایان ضمن اشاره به سنت اصلح گزینی در حوزه های علمیه، از برنامه ریزان و مدیران حوزه های علمیه خواست طوری برای طلاب برنامه ریزی کنند که آنان توان پیش فکر و پیش مطالعه را داشته باشند.

گفتنی است، این همایش در دو نوبت صبح و عصر به ترتیب در مجتمع آفتاب ولایت و مدرسه علمیه سلمیانیه مشهد با سخنرانی اساتید حوزه برگزار شد.

انتهای پیام/313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha