جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمله سوریه با اسرائیل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبری بایدِ محرمانه ترامپ برای اعراب را افشا کرد

یک روزنامه آمریکایی نوشته رئیس‌جمهور این کشور دو نامه خصوصی درباره ایران به سران چهار کشور عربی نوشته است. امام خامنه‌ای در بیانات چند روز پیش به محتوای یکی از این نامه‌ها اشاره فرمودند.منابع آگاه در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه خصوصی به متحدان این کشور در منطقه غرب آسیا گلایه کرده که ایالات متحده پول‌های زیادی در منطقه هزینه کرده و آنها باید مسئولیت بیشتری برای مقابله با ایران به عهده بگیرند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با ارسال دو نامه به همپیمانان عرب خود در خاورمیانه به آنان فشار می آورد تا در اقدامات تقابلی با ایران نقش سیاسی و سهم مالی بیشتری داشته باشند. نیویورک‌تایمز با اشاره به بیانات حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای‌، رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه نوشته رهبر ایران برای اولین بار به نامه اول ترامپ به سران کشورهای عربی اشاره کردند.در همین حال واشنگتن‌پست در گزارشی تحت عنوان «رهبر معظم ایران نامه محرمانه ترامپ به سران عربی را افشا کرد» نیز اشاره کرد.امام خامنه‌ای روز چهارشنبه فرمودند: «چند روز پیش ترامپ نامه ای به رؤسای کشورهای خلیج فارس نوشته که ما به آن دست یافتیم. چنین می‌گوید که من 7 تریلیون دلار برای شما خرج کردم و شما باید این کار را بکنید.خرج کردی که به عراق سوریه مسلط شوی؛ خب نتوانستی، به درک!»

 

سِیل تل آویو پشت بلندی های جولان فروکش کرد

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به تبادل آتش بامدادی بین سوریه و اسرائیل، ادعا کرد: «اگر ایران ما را با باران هدف قرار دهد، ما آن‌ها را با سیل هدف می‌گیریم».لیبرمن طی سخنرانی در همایش امنیتی سالانه هرتزلیا در تل‌آویو با تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه تهران، گفت: «ایران تلاش می‌کند تروریسم خود را در هر جایی از دنیا صادر و مستقر کند... بر عکس ایران، اما ما تمایلی به کشورگشایی و تصرف مناطق جدید نداریم».به نوشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، وی درباره حملات موشکی به اهدافی در سوریه و پاسخ متقابل ارتش این کشور، مدعی شد: «شب گذشته ایران تلاش کرد به سرزمین اسرائیل حمله کند، اما شکست خورد. ما تمام اهداف ایرانی (که شناسایی کرده بودیم) در سوریه هدف قرار دادیم».وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان اینکه هیچ شهروند یا ساختمانی در فلسطین اشغالی هدف قرار داده نشد، ادعا کرد: «تمام راکت‌های آن‌ها یا در سوریه سقوط کرد یا با گنبد آهنین ساقط شد. ما تقریبا تمام زیرساخت‌های ایران در سوریه را نابود کردیم».

 

دمشق اولین انتقام را از محرمانه‌ترین یگان اسرائیل گرفت

یگان ۹۹۰۰ که هدف حملات دیشب در منطقه جولان قرار گرفت، یکی از محرمانه‌ترین یگان‌های جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی است.حمله موشکی که از سرزمین سوریه به اهداف حساس سرزمین‌های اشغالی در جولان انجام شد، آسیب زیادی به آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی در ابعاد اطلاعاتی در منطقه شمالی وارد کرد. بیشتر اهدافی که در این حمله هدف اصابت قرار گرفت، اهداف بسیار حساسی بود که نقش مؤثری در ایجاد موقعیت و برتری اطلاعاتی فوری و مستمر برای تصمیم‌گیری‌های نظامی و امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی داشت.یگان ۹۹۰۰ که یکی از مراکزی بود که در نتیجه عملیات موشکی تلافی‌جویانه محور مقاومت در شب گذشته هدف قرار گرفت، از مهمترین یگان‌های نظامی و فنی ارتش رژیم صهیونیستی است. کارشناسان مسایل نظامی رژیم صهیونیستی با افتخار از این یگان صحبت کرده و در مورد آن مبالغه‌های زیادی انجام می‌دهند. این یگان یک یگان محرمانه است که با اطلاعات حساس دارای ماهیت استراتژیک کار می‌کند و به‌علت اهمیتی که دارد از یگان ۸۲۰۰ که یکی از مهمترین یگان‌های موجود در عرصه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است، جدا شده است.

 

تلگراف فوری تسلیم صهیونیست ها به تهران ابلاغ شد

سعد الله زارعی،کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: نخست وزیر رژیم خونخوار صهیونیستی سه شنبه سفری به مسکو داشت با اصرار زیاد از رییس جمهور روسیه خواست از روابط خود با رهبران ایران استفاده کند و مانع اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران شود.وی عنوان کرد: همچنین اسرائیلی ها تماس های مکرری با مقامات آمریکایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی برقرار کردند و درخواست عاجزانه نتانیاهو این بود که ایران عملیاتی علیه آن ها انجام ندهد، بر همین اساس وزیر دفاع آمریکا در نامه ای برای مقامات ایرانی بر این مسأله که ایران باید خویشتن دار باشد تأکید کرد، مقامات کشورهای اروپایی نیز برای این که عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی انجام نشود دست به کار شدند.زارعی خاطرنشان کرد: نیروهای مقاومت در سوریه موقعیتی دارند که رژیم صهیونیستی با وجود حملات گسترده و مداومی که در طول این یک سال اخیر انجام دادند می دانند که قادر به شناسایی این اقدامات و امکانات نیستند  از این رو اسرائیل با تلاش سیاسی نخست وزیرش با استفاده از جبهه بین المللی سعی می کند که عملیاتی علیه آن ها صورت نگیرد که خود این مسأله عجز رژیم صهیونیستی را نشان می دهد، وقتی با وجود درخواست های عاجزانه این عملیات با شدت تمام اتفاق می افتد شکست بزرگ دیگر سیاسی برای رژیم صهیونیستی است.وی اضافه کرد: جنبه دیگر عملیات مربوط به مسائل اطلاعاتی می شود، اسرائیلی ها مدعی هستند که از امکانات ویژه اطلاعاتی برخوردار هستند و سالانه مبالغ بسیار زیادی از درآمدهای این رژیم صرف سیستم اطلاعاتی آن می شود اما توانایی مقابله نداشتند.

 

ترامپ روبان قرمز را در اورشلیم قیچی کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در جمع طرفداران خود در ایالت ایندیانا سخن می گفت، تاکید کرد: ما قصد نداریم وارد توافقی با ایران شویم که در آن، جان کری به عنوان مذاکره کننده حاضر نمی شود که مذاکره را ترک کند. چه توافقی ؟! چه توافقی!رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: هفته آینده سفارت مان را در اورشلیم (قدس اشغالی) افتتاح می کنیم .وی با اشاره به وعده های انتخاباتی خود گفت: هفته آینده بعد از وعده های دولت ها و روسای جمهور فراوان که هرگز آن را انجام ندادند تبلیغ کردند وعده دادند اما هرگز این کار را نکردند ما هفته آینده در نهایت سفارت امریکا را در اورشلیم (قدس اشغالی) باز می کنیم.

 

وحشت از انزوا خواب را از واشنگتن گرفت

ژنرال مارتین دمپسی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در انتقاد از خروج کاخ سفید از برجام گفت: این مسئله باعث شده که ایالات متحده «تنها» بماند این فرمانده سابق ارتش آمریکا در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور با اشاره به خروج واشنگتن از برجام در توییتر خود نوشت : از متحدانمان دور شده و از توافق هسته ای با ایران خارج شدیم. این در حالی است که از منظر راهبردی ما باید در [حل] مشکلات پیچیده همکاری می کردیم.وی در مورد تبعات این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام گفت که این اقدام موجب شده تا آمریکا اینک شرکای کمتری داشته باشد.دمپسی افزود: شرکای کمتر یعنی گزینه های کمتر. ما اکنون در یک مسیر پرخطرتر تنها شده و گزینه های کمتری داریم.رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته و با وجود مخالفت های جهانی با هر گونه تصمیم یکجانبه، از توافق هسته ای ایران و 1+5 خارج شد. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در 10 گزارش اعلام کرده که ایران به برجام پایبند است.به دنبال این اقدام یکجانبه و غیر قانونی ترامپ، مقامات و دیپلمات های شرکای برجام دور تازه ای از رایزنی ها برای حفظ این توافق را آغاز کرده اند.آلمان، فرانسه و انگلیس گفته اند که متعهد هستند که به توافق هسته ای پایبند باشند.

 

تهران به OIC هشدار داد

بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه ضد ایرانی اخیر یوسف بن احمد العثیمه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی که در حمایت آشکار از اقدام سخیف دولت آمریکا در خروج از برجام صادر شد ، آن را محکوم کرد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: بیانیه‌ غیرمسئولانه و ناشیانه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی کاملاً خارج از شرح وظایف نامبرده، ناقض اصل بی‌طرفی دبیرخانه و هماهنگ با سیاست ضد اسلامی دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی صادر شده است و گامی دیگر در تضعیف اعتبار و جایگاه این سازمان است.قاسمی خاطرنشان کرد:'العثیمه' پیش از این نیز با عدم درک صحیح اوضاع حساس منطقه و جهان اسلام و بویژه جایگاه موثر و تعیین کننده سازمان همکاری اسلامی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، موضع‌گیری‌های جانبدارانه و غیرسازنده‌ای نسبت به تحولات منطقه داشته است و به ایشان توصیه می کنیم بیش از این به موضع گیری های جانبدارانه به نفع استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی ادامه ندهد.در پی اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت که توافق هسته‌ای ایران در تحقق امنیت و صلح در منطقه تاثیرگذار نبوده است.

 

حال بیمار منطقه ای رو به وخامت رفت

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد که با خروج آمریکا از برجام و تداخل مساله هسته ای ایران و سوریه، خاورمیانه در بدترین شرایط قرار گرفته است.لودریان در گفت و گو با تلویزیون «بی اف ام» فرانسه تصریح کرد: شرایط خاورمیانه با جنگ و درگیری سوریه بسیار بی ثبات بود، و خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران بی ثباتی در این منطقه را تشدید کرده است.رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه که بیم آن می رفت، در حال وقوع است و تداخل مساله ایران و سوریه منجر به تشدید تنش ها در خاورمیانه شده است.لودریان پیشتر و در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته بود، این توافق از بین نرفته و همچنان پابرجاست.وزیر امورخارجه فرانسه گفته بود که پاریس، درک کرده است که موارد دیگری برای گفت و گو با تهران وجود دارد و کشورش آمادگی دارد برای دستیابی به یک توافق وسیع تر گفتگو کند.این در حالی است که «حسن روحانی» رئیس جمهوری در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی اش با بیان اینکه اروپا فرصت محدودی برای حفظ برجام و اعلام موضع قاطع نسبت به تعهدات خود دارد، گفت: منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود.«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اتهام های واهی خود و توهین به ایران اعلام کرد که واشنگتن از برجام خارج می شود، اقدامی که با مخالفت گسترده جهان از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا گرفته تا چین و روسیه و حتی رجال سیاسی معقول داخل آمریکا روبرو شد.

 

رئیس فراکسیون امید از سهم خواهی ها نا امید شد

رئیس فراکسیون امید بیان داشت که نباید اعضای شوراها دنبال سهم خواهی باشند زیرا سهم خواهی تجربه ضربه به گفتمان اصلاحات را تکرار می‌کند. وی با انتقاد از برخی از وزرای کابینه گفت: جای تعجب است که برخی وزرای کابینه نمی‌توانند با هم گفت‌وگو کنند و در تریبون‌ها با هم صحبت می‌کنند.رئیس فراکسیون امید اختلافات کارشناسی را برکت دانست و در عین حال تاکید کرد که باید در در مسایل کلیدی و مهم یک صدا از کشور شنیده شود.عارف با بیان اینکه ما دو جریان اصیل در کشور داریم که فرض می‌کنیم دغدغه  مسائل داخل خانواده اصلاحات را در تریبون‌ها در بوق و کرنا کرد.وی با بیان اینکه معلمان در گفت‌وگوی بین نخبگان و جریانات سیاسی کشور نقش مهمی دارند به مساله حصر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر گفت‌وگوی ملی است و باید روی مشترکات صحبت کنیم. ما روی بحران‌ها اختلاف نداریم. مسئله حصر مسئله گفت‌وگوی دو جریان نیست، حصر را جریان اصلاحات پیگیری می‌کند و انشالله این موضوع حل و فصل خواهد شد.

 

پیام برجامی رهبری  از قلب ایران به کاخ سفید مخابره شد

نمازگزاران تهرانی در واکنش به عهدشکنی آمریکایی‌ها دست نوشته‌هایی با مضمون «ترامپ! غلط میکنی» در دست داشتند.تهرانی‌ها پس از اقامه نماز جمعه در تظاهراتی عهدشکنی آمریکایی‌ها را محکوم کردند.تظاهرکنندگان تهرانی دست‌نوشته‌هایی به دست گرفته بودند که بر روی آن نوشته شده بود «آقای ترامپ غلط می‌کنید».همچنین تهرانی‌ها شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر ترامپ» را سر دادند.

 

دیوار برجام دوطرفه فرو ریخت

لاریجانی بیان داشت: در معاهده برجام، آمریکا خودش موضوع بند‌های مهمی مانند اختصاص بند‌های ۲۲ تا ۲۶ مخصوص این کشور است که این بند‌ها مشخصا به تعهدات آمریکا بر می‌گردد، تعهدات آمریکا، تعهدات مهمی است و مربوط به اعمال تحریم‌های ثانویه است که تمام عملیات تجاری ما با دنیا و حتی تعهدات سایر کشور‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد مثلا فروش هواپیما، لوازم یدکی، مسائل انرژی و مسائل بانکی شامل این موارد است، حالا یک بخش مهمی از آن تعهدات حذف شده و این یعنی یک دیوار مهمش فرو ریخت.دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: پس از این ۵+۱ که یکی از آن‌ها رفته و حالا شده ۴+۱ یا هر تعبیر دیگری که باشد، اعضایی که مانده اند حق اقاله دارند.لاریجانی تشریح کرد: اما سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که تحت این شرایط وضعیت خواسته‌های ما چطور خواهد بود؟ پاسخ این است: هیچ کدام از خواسته‌های ما در حال حاضر قابل تحقق نیست، یعنی مواردی که مربوط به امور بانکی، تجاری و مسائل دیگر که در معرض سنگ اندازی و تهاجم آمریکا بوده مجدداً در معرض قرار گرفته است که نشان می‌دهد در این قسمت دریافت‌های ما همه فرو ریختند.وی با بیان اینکه هیچ یک از تعهدات این قرارداد پابرجا نیست تاکید کرد: این دیگر معنا ندارد، چون دیوار‌های آن همگی فرو ریخته است.

 

دومینوی تظاهرات غزه به جمعه هشدار رسید

هفتمین جمعه از راهپیمایی های بازگشت در مرزهای غزه و درمناطق مختلف کرانه باختری است که جمعه هشدار نام گرفته است.تظاهرات بازگشت این هفته به علت نزدیک بودن به موعد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس از اهمیت بسیاری برخوردار است و این رویداد توانسته تأثیر خود را بر حضور گسترده فلسطینیان بگذارد.راهپیمایی های بازگشت سی ام ماه مارس گذشته شروع شد و در روز نکبت (اشغال سرزمین فلسطین) مصادف با پانزدهم ماه جاری به اوج خود می رسد.براساس بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در روز چهارشنبه گذشته ، درگیری های میان فلسطینی ها و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نوار مرزی بین باریکه غزه و سرزمین های اشغالی تا کنون به کشته شدن 47 فلسطینی و زخمی شدن 8 هزار و 536 نفر منجر شده است.این خبر در حال تکمیل است...

 

قلب آژانس بین المللی انرژی اتمی ناگهان ایست کرد

رئیس بخش بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون ارائه هیچ دلیلی و آنهم در زمان حساس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، استفعا داد.واریوراناتا رئیس بخشی از آژانس است که در گزارش‌های فصلی، پایبندی ایران به معاهده منع اشاعه و عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام را بارها تایید کرده است.سخنگوی آژانس اتمی با اعلام این خبر گفت که «ماسیمو آپارو» سرپرست فعلی دفتر راستی‌آزمایی ایران، به عنوان سرپرست موقت این بخش انتخاب شده است.ترامپ طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

ناجا تلگرام را در بزرگترین سرقت مجازی ناکام گذاشت

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: فردی که اطلاعات یک هزار و ۶۰ شهروند را با استفاده از یک ربات تلگرام جعلی سرقت و بیش از ۷۰۰ میلیون ریال از حساب آنان برداشت کرده بود، در تحقیقات تخصصی کارشناسان پلیس فتای استان دستگیر شد.سرگرد " احسان آنقی" در تشریح این خبر، گفت: درپی شکایت فردی مبنی بر برداشت ۳ میلیون ریال از حساب بانکی اش توسط فردی ناشناس، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.وی افزود: در تحقیقات کارشناسان پلیس، مشخص شد متهم چندی پیش از ربات تلگرامی که با عناوینی، چون رفع ریپورت اکانت تلگرام، ربات ماهواره جیبی و ... فعالیت دارد، استفاده کرده و مدتی بعد از وارد کردن اطلاعات حساب بانکی اش در این ربات، متوجه می‌شود که مبلغ ۳ میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حسابش برداشت شده است.وی با اشاره به تکمیل تحقیقات از متهم و ارجاع پرونده تشکیلی برای برخورد قانونی به مرجع قضائی، یادآورشد: در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی ، درگاه پرداخت بانکی وجود ندارد و تبلیغات با عناوین فروش محصولات و شارژ با قیمت پایین و این قبیل موضوعات تبلیغاتی دروغین و بستری برای کلاهبرداری و سرقت اطلاعات حساب‌های شهروندان است.

 

تیر مسموم لندن به سمت تهران پرتاب شد

«مایکل داون پورت» سفیر انگلیس در کویت با «یوسف خالد المرزوق» سردبیر روزنامه «الانباء» کویت به گفتگو نشست و به برخی سوالات درباره مسایل منطقه‌ای پاسخ داد.وی درباره ایران گفت: منطقه نیاز به ثبات دارد و توافق با ایران همین هدف را بعلاوه ارائه تصویری واضح از مسایل هسته‌ای ایران به جامعه بین‌المللی دنبال می‌کرد به همین دلیل بریتانیا معتقد به ضرورت ادامه این توافق است.داون‌پورت تصریح کرد: توافق مذکور همه مشکلات مربوط به ایران را حل نمی‌کند، اما مهم است که آن را حفظ کنیم و آن را با امور دیگر تقویت کنیم، با وجود آنکه، این کار راحت نیست، اما بدون توافق، امور، بهتر نخواهد بود.سفیر انگلیس درباره عراق اعلام کرد: امور پس از انتخابات ۱۲ ماه جاری (می) مشخص خواهد شد.دونالد ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

 

مسکو  از اس 300 انصراف داد

"ولادیمیر کوژین" دستیار رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری های فنی-نظامی در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت که هیچ مذاکره ای برای تحویل تسلیحات پدافند هوایی اس300 به سوریه برگزار نمی شود.وی ادامه داد: هم اکنون موضوع تحویل سیستم های پیشرفته پدافند هوایی به سوریه مطرح نیست چرا که نیروهای مسلح سوریه هر آنچه که لازم باشد، در اختیار دارند.در همین حال "دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در گفت و گو با خبرنگاران امکان ارتباط انصراف مسکو از تحویل اس-300 به سوریه با سفر اخیر نتانیاهو به روسیه را رد کرد.وی گفت: ارتباط دادن این موضوع (سخنان کوژین درباره اس-300) با دیدار نتانیاهو کاملا نادرست است زیرا مصاحبه کوژین پیش از دیدار نتانیاهو از روسیه انجام شده است.پسکوف همچنین خاطرنشان کرد که روسیه هیچگاه تحویل این تسلیحات به سوریه را اعلام نکرده و فقط در رابطه با حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه اعلام کرده بود که حق انجام اقدامات لازم در این خصوص را دارد.

 

ظریف کلید برجام 4+1 را چرخاند

قاسمی بیان داشت: وزیر امور خارجه بعد از پکن راهی مسکو می شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می کند.این دور از گفتگوها در اصل آغاز مذاکرات مهم و فشرده است که می تواند سرنوشت توافق هسته ای را مشخص کند. در حالی که آمریکا با نقض برجام، از این توافق خارج شده است، اکنون همه چشم به این دوخته اند که آیا ایران و اروچا بعلاوه روسیه و چین می توانند به توافقی برای ادامه اجرای توافق برسند یا نه. تهران ادامه اجرای این قرارداد را به دریافت تضمین از اروپا برای برآورده شدن انتظارات و منافع اقتصادی از برجام منوط کرده است.آمریکا سه شنبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد. ایران، که پایبندی آن به مفاد توافق طی 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، آمریکا را به بدعهدی متهم می کند و اعلام کرده است که اگر این توافق یکطرفه باشد و مناقع اقتصادی ایران در آن تامین نشود، تهران تصمیمات خود در این زمینه را اتخاذ و عملی خواهد کرد.

 

اولین نقض اروپایی برجام را اِنی به نام خود ثبت کرد

مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب‌های معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.کلودیو دسکالزی این اظهارات را پس از آن بیان کرده که واشنگتن تصمیم گرفته ضمن خروج از برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌اجرا بگذارد.دسکالزی افزود، تنها فعالیت باقی‌مانده انی در ایران خرید ماهانه 2 میلیون بشکه نفت از این کشور در قالب قراردادی است که در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.مدیر شرکت انی همچنین گفت، برقراری هرگونه تحریم جدید علیه ایران 6 ماه طول خواهد کشید. به‌گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به‌جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.

 

ابوظبی برای ترامپ خود شیرینی سیاسی کرد

پس از آنکه آمریکا ۹ فرد و شرکت ایرانی را تحریم کرد، امارات متحده عربی نیز با تقلید از آمریکا با صدور بیانیه‌ای این ۹ فرد و شرکت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.در همین راستا، خبرگزاری رسمی امارات، گزارش کرد که تحریم شش شخص و سه نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا با همکاری ابوظبی انجام شده است.خبرگزاری رسمی امارات همچنین مدعی شد: اشخاص و نهادهایی که اخیرا مشمول تحریم های آمریکا شده اند واسطه خرید کالا و انتقال میلیون ها دلار ارز برای سپاه قدس ایران بودند.نام افرادی که تحت تحریم های جدید قرار گرفته اند عبارتند از: مقداد امینی؛ محمد حسن خدایی؛ سعید نجف پور؛ مسعود نیکبخت؛ فواد صالحی؛ محمدرضا خدمتی.شرکت جهان ارس کیش، تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا و صرافی راشد شرکت های تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا هستند.

 

آیت الله علم‌الهدی از لایحه پالرمو رمز گشایی کرد

علم الهدی بیان کرد: عزیزان ما در مجلس چشمشان را باز کنند چه چیزی را تصویب می‌کنند، آمریکا با موشک ما و نفوذ منطقه‌ای ما مشکل دارد و اگر ما خودمان به این کنوانسیون وصل شدیم یعنی خودمان قبول کردیم تمام ارتباطات مالی ما و تمام حمایت و پشتیبانی ما از جریان مقاومت در منطقه قطع شود و اگر این گونه شد، یعنی با دست خودمان از این نفوذ سیاسی مقتدرانه در منطقه که آمریکا و اسرائیل را به خاک مذلت رسانده خودمان دست بکشیم. نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این لایحه پالرمو است که ابتدا عوضی آن را ترجمه کرده‌اند تا نمایندگان مجلس متوجه نشوند و شورای نگهبان متوجه آن شد کسانی که مسئول و کارگزار هستند، باید این گونه برخورد کنند؟ این یک خطر است. اتاق جنگ ما خزانه‌داری آمریکا است و این دو لایحه مربوط به خزانه‌داری آمریکا است، FATF تحت نظارت کامل خزانه‌داری آمریکا است. به چنین کنوانسیونی با تصویب نمایندگان خودمان متصل شویم؟

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha