جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خاطرات ماندگار

حوزه/ فروش بیش از یک میلیون نسخه ای کتاب «سلام بر ابراهیم» بار دیگر این حقیقت را نشان داد که مردم و نسل جوان همچنان مشتاق و شیفته شنیدن و خواندن خاطرات شهدا هستند و این راه و رسم بی گمان به هیچ وجه تکراری و خسته کننده نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، كتاب "سلام بر ابراهيم" که روایتی است از زندگي عارفانه شهيد ابراهيم هادي ، پس از سپری کردن چندین موج بالای فروش، در روزهای اخیر از مرز يك ميليون نسخه نیز عبور کرد و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یکی از مورد اقبال ترین آثار معرفی شد.

البته این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب ها در طرح تابستانه و نیز بهاره فروش کتاب در سراسر کشور بوده و خود این مساله نشان می دهد که مخاطب عام و خاص یار مهربان به ویژه از میان نسل جوان، شیفته و تشنه چنین آثاری هستند.

کتاب"سلام بر ابراهیم" در بردارنده حدود 70 خاطره از زندگينامه این شهید والامقام است که خود محصول بیش از 50 مصاحبه با اعضای خانواده، ياران و دوستان اوست.

جلد نخست این کتاب ، سال88 به همت گروه فرهنگي شهید ابراهيم هادي به زیور طبع آراسته شد و اندکی پس از انتشار نیز مورد استقبال گسترده‌اي واقع شد تا آن جا که تدوين‌كنندگان این کتاب را مجاب کرد تا کتاب "سلام بر ابراهيم2" را نيز آماده چاپ کنند

یکی از ویژگی های ارزشمند این کتاب و به طور کلی نوع فعالیت گروه شهید هادی این است که به ساده ترین شکل و نوع روایت، سعی در برقراری ارتباط با مخاطب می کند و از این رهگذر به مهم ترین شاخصه های رفتاری و اخلاقی شهید اشاره می کند.

در جلد دوم این کتاب به موفقيت‌هاي كتاب قبلي اشاره شده ، اما نقطه عطف این اثر، نقل قولی است از رهبر فرزانه انقلاب به عنوان یکی از حرفه ای ترین کتاب خوان های کشور که در خصوص خاطرات شهید ابراهیم هادی می فرمایند: «اخيراً كتابي درباره شهيد ابراهيم هادي را خوانده‌ام، با وجود اين كه مطالعه آن را به اتمام رسانده‌ام، اما هنوز كتاب را كنار نگذاشته‌ام.»

در ادامه ، سخنرانی معروفی از حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پناهیان درباره شهید هادی آورده می شود و آن گاه خاطرات جذاب و شنیدنی کتاب درباره این شهید والامقام به بیانی ساده اما شیوا و دلنشین شروع می شود.

نکته حایز اهمیت درباره جلد دوم این که برخلاف كتاب قبلي كه خاطراتي نسبتاً جسته و گريخته و از مقاطع گوناگون زندگي شهيد آورده شده در "سلام بر ابراهيم2" سعي بر این بوده که زندگينامه او از همان آغاز در آينه كلام و خاطرات خانواده و دوستان و همرزمانش بیان شود.

همچنین یکی دیگر از برجستگی های خاص این کتاب آن است که تیم نویسنده و تدوین کننده خاطرات کوشیده اند چگونگی و نحوه بازخورد مطالب كتاب روي خوانندگان را نيز در جلد دوم انعکاس دهند و از این روست که مشاهده می کنیم بخش های پایانی اثر، دربردارنده نمونه‌هايي از نامه‌هاي خوانندگان کتاب جلد اول است.

یکی از خوانندگان کتاب در عباراتی تاثیرگذار چنین نوشته است: «گذشته جالبي نداشتم. مثل خيلي افراد بي‌حجاب بودم و آرايش مي‌كردم. نسبت به مسائل ديني سهل‌انگار بودم. زندگي من در پوچي و دنيا‌پرستي مي‌گذشت. ولي هميشه دنبال يك راه بودم. راهي كه خودم را پيدا كنم... من در خلوت و تنهايي خودم كتاب را شروع كردم. هرچه زمان مي‌گذشت نمي‌توانستم از كتاب و شخصيت اصلي آن جدا شوم. ابراهيم، زندگي مرا شديداً تحت تأثير قرار داد. چهره نوراني و مظلومانه او همواره در مقابلم قرار داشت.»

گفتنی است: شهيد هادي اول ارديبهشت ماه سال 36 چشم به جهان گشود و پس از 27 سال زندگي پر فراز و نشيب، در عمليات والفجر مقدماتي در منطقه فكه، مقارن با بيست و دوم بهمن ماه سال 61 به درجه رفيع شهادت نائل آمد و همانطور كه از پروردگار خویش مي‌خواست، پيكر پاكش در كربلاي فكه گمنام ماند و دهه ها بعد از شهادت مظلومانه اش، به عنوان "پهلوان بی مزار" ، الگوی نسل جوان مومن و انقلابی لقب گرفت.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha