جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد حسن مهدوی مهر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر گسترش تعاملات علمی و فرهنگی با کشور چین را از اولویت های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: تقویت روابط علمی و فرهنگی دو کشور ایران و چین تأثیرات سازنده ای بر روابط سیاسی و اقتصادی دو ملت ایران و چین ایجاد خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین رئیس جامعه المصطفی، امروز در دیدار شوگوی شیانگ، رئیس هیئت تبادلات فرهنگی منطقه سین کیانگ جمهوری خلق چین و هیئت همراه، ضمن ابراز خوش آمدگویی به میهمانان، گزارشی از فعالیت های جامعه المصطفی العالمیه ارائه نمود و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی به عنوان مجموعه ای بین المللی در 60 کشور جهان نمایندگی های فعالی را تاسیس نموده است؛ نمایندگی کشور چین یکی از فعال ترین این نمایندگی هاست.

وی در ادامه با بیان این که جامعه المصطفی با پشتوانه ای هزار ساله، از حدود 40 سال پیش فعالیت خود را در قالب کنونی آغاز نموده است، اظهار داشت: ترسیم 400 رشته و گرایش مختلف در حوزه علوم اسلامی و انسانی بسترهای ارزشمندی را برای تحصیل علوم اسلامی و عقلی ایجاد نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با تأکید بر این که جامعه المصطفی از 130 کشور جهان، پذیرش دانشجو دارد، خاطرنشان کرد: همه دانشجویان المصطفی در انتخاب رشته و گرایش که مورد قبول و پذیرش نهادهای آموزشی کشورهای مختلف است، آزاد هستند.

وی آشنایی و تسلط به زبان فارسی و عربی را از اولویت های آموزشی جامعه المصطفی دانست و یادآور شد: تمام طلاب و دانش پژوهان المصطفی پیش از ورود به مباحث علمی، دوره های مختلف آموزش زبان و ادبیات فارسی و عربی را می گذرانند.

المصطفی مقوم بنیه های تعاملی دانش پژوهان برای مواجهه با فرهنگ های

جانشین رئیس جامعه المصطفی با اشاره به فراهم سازی بستر تربیت طلاب و دانشجویان در نظام منطقی و معتدل در المصطفی ابراز داشت: جامعه المصطفی ضمن ارائه آموزش های رسمی و اکادمیک، بنیه های تعاملی طلاب و دانش پژوهان را برای مواجهه با فرهنگ های مختلف تقویت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر احترام به قوانین، آداب و رسوم کشورها، وحدت ملی و حمایت از دولت ها را از تأکیدات تربیتی جامعه المصطفی برشمرد و اذعان داشت: علی رغم احاطه جریانات تند و افراط گرایانه بر منطقه غرب آسیا، طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی همواره از رفتارهای تند و افراط گرایانه دور بودند.

وی با بیان این که گفتمان اسلامی که جامعه المصطفی آن را ارائه می کند، با همه مذاهب درون اسلامی و ادیان برون اسلامی ارتباط خوب و تنگاتنگی دارد، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی ضمن ترسیم همکاری های گسترده با پیروان مذاهب اسلامی، با ادیان مختلف از جمله مسیحیت تعاملات و گفتگوهای سازنده ای را رقم زده است.

جانشین رئیس جامعه المصطفی پذیرش دانشجو از مذاهب مختلف را یکی از ارزشمند ترین دستاوردهای جامعه المصطفی دانست و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت علمی 13 برابری نسبت به میانگین رشد علمی جهان را رقم زده و ارتباطات علمی و آکادمیک گسترده ای را با مجموعه های برون مرزی ایجاد نموده است.

وی به ترسیم تفاهم نامه های مختلف همکاری با دانشگاه های بین المللی به ویژه دانشگاه یون نن چین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تقویت روابط و دوستی میان مجموعه های علمی و فرهنگی، محبت بین کشورها و همپیمانی ایشان را برای حل معضلات بین المللی افزایش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر گسترش تعاملات علمی و فرهنگی با کشور چین را از اولویت های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: تقویت روابط علمی و فرهنگی دو کشور ایران و چین تأثیرات سازنده ای بر روابط سیاسی و اقتصادی دو ملت ایران و چین ایجاد خواهد نمود.

وی به سابقه های تمدنی ایران و چین و تاریخ معملات اقتصادی دو ملت اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به ارتباط و تعاملات نزدیک جامعه المصطفی با سفارت چین، دانشجویانی که از این کشور در جمهوری اسلامی ایران و جامعه المصطفی درس می خوانند؛ در آینده تأثیرات عمیق و پایداری را در حوزه ارتباطات علمی و فرهنگی دو ملت ایران و چین خواهند داشت.

المصطفی به دنبال گسترش روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه های چین

جانشین رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که دانشجویان چینی، جزء دانشجویان موفق جامعه المصطفی به شمار می روند، خاطرنشان کرد: گسترش روابط علمی و فرهنگی با مجموعه های دانشگاهی و فرهنگی جمهوری خلق چین، یکی از الویت های برنامه ای جامعه المصطفی العالمیه به شمار می رود.

وی ارتباط صمیمانه و عادلانه با کشورهای جهان را از تأکیدات گفتمانی انقلاب اسلامی به ویژه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: گسترش تعاملات علمی و فرهنگی دو ملت ایران و چین مایه مباهات و خرسندی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در بخش دیگری از سخنان خود کشور چین را یکی از سرزمین های مهم جهان عنوان کرد و ابراز داشت: کشور چین از تمدنی تاریخی و دانشی پیش تاز برخوردار بوده، می توان از آن به عنوان الگویی تمدنی برای جهانیان یاد کرد.

آزادی عقیده از زیبایی های سرزمین پهناور چین

وی ابعاد فرهنگی، آموزشی و هنرمندی مردمان کشور چین و خلق آثار ارزشمند اسلامی توسط مسلمانان این سرزمین را یکی از افتخارات جامعه بشری دانست و تصریح کرد: آزادی عقیده در سرزمین پهناور چین، یکی از زیبایی ها و و معیارهای ارزشمندی این کشور است.

جانشین رئیس جامعه المصطفی با بیان این که چین کشوری است که فرهنگ ها، ادیان و اقوام مختلف را در خود جای داده است، اظهار داشت: سرزمین مجمع الادیان چین، متعلق به تمام  اقوام چینی است، که در کنار هم کشور متحد و مقتدر چین را تشکل داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با بیان این که هیچ یک از اقوام و پیروان ادیان کشورها در آن سرزمین بیگانه نیستند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، همه پیروان ادیان و مذاهب با اقوام متعدد و زبان و گویش های مختلف، همه در کنار هم ایرانی هستند و ایران را می سازند.

تأکید بر آزادی دینی و مذهبی، راهکار مقابله با افراط گری

وی ضمن تأکید بر اهمیت تشخیص ریشه های افراط گری مذهبی، خاطرنشان کرد: توجه و تأکید بر آزادی دینی و مذهبی از مهمترین راهکارهای مقابله با افراط گری مذهبی است؛ چرا که آزادی عقیده توأم با احترام به دیگری، مانعی بزرگ پیش روی تفکرات انحرافی و افراطی است.

جانشین رئیس جامعه المصطفی در ادامه به حدیثی از امیر المومنین علی(علیه السلام) اشاره نمود و اذعان داشت: محبت و دوستی نسبت به مردم و احترام به ایشان، از تأکیدات مهم اسلامی است؛ چرا که عده ای برادران دینی و برخی دیگر نیز در انسانیت با آدمی مشترک هستند.

وی هجمه و تعدی به پیروان ادیان را از منهیات آموزه های اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دینی را در مکانی محصور و مذهبی را تحت فشار قرار دهیم، افراط گرایی مذهبی سر برآورده، درگیری های مذهبی به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر افراط گرایی مذهبی را عنصری تحمیلی به جهان اسلام دانست و یادآور شد: نگاه های افراطی مربوط به درون جهان اسلام نیست؛ چرا که همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی و مذاهب مختلف اسلامی، از تاکیدات آموزه های دینی است.

افراط گرایی مذهبی ارمغان کشورهای غربی به جهانیان

وی بستن راه های نفوذ دشمن و پایگاه های نشر تفکرات انحرافی و افراطی در جهان اسلام را راهکار مقابله با افراط گرایی مذهبی دانست و یادآور شد: تندروی و افراط گرایی مذهبی ارمغانی است که کشورهای غربی به جهان اسلام تحمیل نموده اند؛ عدم کنترل افراط گرایی دینی و مذهبی، یک سرزمین را به آشوب و در نهایت به نابودی خواهد کشاند.

جانشین رئیس جامعه المصطفی در پایان جهل را ستون و پایه افراط گرایی عنوان کرد و افزود: انسان نادان و جاهل همواره یا در حال افراط و یا در مسیر تفریط است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در پایان با تأکید بر این که هر کس در میان مسلمانان اختلاف افکنی کند، مسلمان نیست، تصریح کرد: تبیین اندیشه های ناب اسلامی یا همان اسلام حنیف از رسالت های جامعه المصطفی العالمیه به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha