جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست کمیته  بررسی و هماهنگی اعزام نمایندگان ایران اسلامی به پارلمان جهانی ادیان

حوزه/نشست کمیته بررسی و هماهنگی اعزام نمایندگان ایران اسلامی به پارلمان جهانی ادیان با حضور نمایندگان و مدیران مجموعه‌ها و نهادهای مختلف حوزوی، علمی و بین‌المللی در سالن جلسات ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در نشست بررسی و هماهنگی اعزام نمایندگان ایران اسلامی به پارلمان جهانی ادیان، با اشاره به اینکه پارلمان جهانی ادیان با حضور جمع قابل توجهی از نمایندگان ادیان مختلف هر چند سال یک‌بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: این پارلمان امسال با حضور 10 الی 15 هزار نفر از دهم تا 18 آبان‌ماه در تورنتو کانادا برگزار می‌شود.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه، از برگزاری نشست این پارلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی در حوزه ادیان یاد کرد و افزود:‌ تعهد پذیرفتن همه ادیان و قدرت عشق شعار اصلی نشست امسال خواهد بود و پیرامون اهداف این پارلمان امسال، یکی از نویسندگان و پژوهشگران مطرح انگلیسی، کاردینال کانادایی، اسقف اعظم تورنتو، رهبر تشکل تغییرات اقلیمی و یکی از فعالان حقوق بشر سخنرانی خواهند کرد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار نفر برای شرکت در پارلمان جهانی ادیان ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: تاکنون حضور مسلمانان بسیار ضعیف و شیعیان نیز حضور قابل توجهی نداشتند هر چند در برخی از موارد گروه‌هایی اعزام شده‌اند؛ اما نتوانسته به نتایج مورد نظر برسند درحالی‌که امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت مجموعه‌های مختلف حرکت تاثیرگذاری را رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند پارلمان ادیان است، اما فقط موضوع‌های این پارلمان به مباحث دین محدود نمی‌شود با این وجود بستر گفت‌و گو و فرصتی برای مطرح کردن نام اسلام و مذهب شیعه در این پارلمان وجود دارد.

بدون لابی‌گری در معاهدات بین‌المللی امکان رسیدن به مقصد وجود ندارد

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه تفکیک میان احکام بین‌المللی و داخلی کار ساده‌ای نیست، اظهار کرد: باید افرادی تعیین شوند که بتوانند این تفکیک را انجام دهند و به شیوه مطلوب در این پارلمان اثربخش باشند.

وی با بیان اینکه مستندسازی مباحث بر اساس منابع وحیانی برای محققان و پژوهشگران اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: این اقدام موجب می‌شود کمتر به تنش‌های نادرست کشیده شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی‌آملی اظهار کرد: متأسفانه تاکنون اجازه پیدا نکرده که امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز برای گفتمان‌سازی را در داخل کشور ایجاد کنیم به همین علت تجربه لازم را نداریم و نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی به نتایج مورد نظر برسیم به همین علت باید در اولویت نخست به دنبال گفتمان‌سازی ملی باشیم و در این راستا نیز باید هم‌گرایی و هم‌فکری را میان نهادهای مختلف بیشتر کنیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: هر چند از نظر امکاناتی جمعی ضعیف هستیم، اما اندیشه‌های قابل توجهی داشتیم که با تکیه با آن‌ها می‌توانیم در راستای اهداف نظام اسلامی حرکت کنیم؛ اگر معاهدات بین‌المللی بدون رایزنی‌ها و لابی‌گری‌ها دنبال شود امکان رسیدن به مقصد وجود ندارد اما باید از درون و برون به صمیمت و وحدت برسیم تا بتوانیم قدرت گفتمان‌سازی خود را بیشتر کنیم.

*لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی برای بهره‌برداری مطلوب از پارلمان جهانی ادیان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین طاهری رئیس دانشگاه مجازی مؤسسه امام خمینی(ره)، طی سخنانی با اشاره به اهمیت فعالیت حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: هر چند برخی از چهره‌های حوزوی سابقه طولانی در عرصه بین‌الملل دارند، اما باید از این نگاه که نهاد حوزه به دنبال فعالیت‌های تاثیرگذار در سطح جهانی است، تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه امکان انجام برنامه‌ریزی‌های مختلف برای هدایت پارلمان جهانی به سمت اهداف خاص وجود دارد، عنوان کرد: با این وجود نباید خود را کنار بکشیم، چراکه ما نیز قدرت تعامل و منطق اهل‌بیت(ع) را در اختیار داریم و می‌توانیم از این عناصر استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه مجازی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: چگونگی شرکت در پارلمان جهانی ادیان باید مورد توجه مجموعه‌های مختلف قرار گیرد و در این راستا باید دبیرخانه یا کمیته دائمی تشکیل شود تا در سال‌های آینده بتوانیم حضور تاثیرگذارتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه افراد اعزامی باید بر اساس نیازهای مورد نظر تعیین شوند، تصریح کرد: در این دوره که موضوع پذیرفتن قدرت محبت و عشق است باید اهتمام جدی‌تر نسبت به ترویج و بیان آموزه‌های متفاوت دین اسلام پیرامون عشق و محبت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با بیان اینکه در پارلمان جهانی ادیان نیازی به سخنرانی‌های عمومی نداریم، مطرح کرد: اگر امسال هم نتوانستیم در این پارلمان حضور یابیم یا به اثرگذاری مورد نظر برسیم باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی نفی افراطی‌گری و اهل گفت‌وگو بودن را از ویژه‌های مورد نیاز هیئت اعزامی به پارلمان جهانی ادیان برشمرد و گفت: امیدواریم در این سفر شاهد مشارکت مجموعه‌های مختلف علمی و فرهنگی باشیم.

*شرکت در پارلمان جهانی ادیان قطعی است

مرتضی صبوری معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌های کشور در حوزه گفت‌وگوی ادیان با محوریت این مرکز دنبال می‌شود، اظهار کرد: اصل حضور در پارلمان جهانی ادیان قطعی است، اما مصوبات این نشست در شورای سیاست‌گذاری مرکز گفت‌وگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح و بررسی‌های لازم برای اجرایی کردن پیشنهاد‌ها انجام می‌شود.

وی از برگزاری نشست رهبران ادیان جهان در قزاقستان در ماه‌های آینده یاد کرد و ادامه داد: در این نشست نیز هیئتی از جمهوری اسلامی ایران حضور می‌یابد تا اهداف مورد نظر را دنبال کند.

*مسلمانان در پارلمان جهانی ادیان نیازمند یک نماد واحد هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه در اصل موضوع شرکت در پارلمان جهانی ادیان تردیدی وجود ندارد، با بیان اینکه هدف‌گذاری برای حضور دین مبین اسلام در عرصه جهانی باید صورت گیرد، عنوان کرد: غیب در یک صحنه بین‌المللی برای دینی جهانی قابل قبول نیست؛ در برخی از عرصه‌ها اعتقاداتی داریم که باید با یک شیوه بیان مشترک برای مطرح کردن آن‌ها تلاش کنیم.

این پژوهشگر حوزوی شرکت در این پارلمان را نیازمند داشتن یک نماد و شعار واحد دانست و مطرح کرد: اگر در کنار شعار این نشست پارلمان یک شعار متفاوتی برای نمایندگان دین مبین اسلام درنظر گرفته شود می‌توان یک حرکت واحد را با مشارکت گروه‌های مختلف به نتیجه رساند.

وی با تاکید بر اینکه در هیئت اعزامی باید برخی از افراد برای پیگیری‌های مختلف از جمله ثبت‌نام در سخنرانی‌ها و گروه‌ها درنظر گرفته شوند، تصریح کرد: مطالب سخنرانی‌ها باید کارشناسی شود و در این راستا مطالب باید با استفاده از کتابچه‌ای به اشتراک گذاشته شود و در صورت نیاز میان برخی از مهمانان نشست پارلمان نیز توزیع شود.

*تربیت زبان‌دانان و انجام پروژه‌های مشترک تقریبی در دستور کار قرار گیرد

حسن عبدی‌‌پور کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری این جلسه در کمتر از چند ماه مانده به برگزاری پارلمان جهانی ادیان انتقاد کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ما مراکز حوزوی همانند همیشه در شرایط انفعالی قرار داریم و آماده حضور در عرصه بین‌المللی نیستیم.

وی با بیان اینکه اکنون برای شرکت در پارلمان جهانی ادیان با مباحث پراکنده‌ای روبرو خواهیم بود، اضافه کرد: باید بر اساس اولویت‌های حوز‌ه‌های علمیه و مراکز دین‌پژوهی اولویت نخست را تعیین کنیم؛ ما در حوزه گفت‌وگوی میان مسلمانان تجربیات کوچک و تاثیرگذاری داریم اما باید این تجربیات را تقویت کنیم.

این نویسنده یادآور شد: با توجه به فرصت باقیمانده نمی‌توانیم حضور تاثیرگذاری در این نشست پارلمان داشته باشیم، اما برای موفقیت در نشست‌های آینده باید به دنبال اهل مناظره و سخنران‌های بین‌المللی باشیم و تربیت اندیشمندان و شخصیت‌های تاثیرگذار زبان‌دان و انجام پروژه‌های مشترک تقریبی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه حضور ضعیف در این پارلمان فایده‌ای ندارد، ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید آخرین تحولات میدانی از وضعیت این پارلمان را اعلام کند تا بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را دنبال کنیم.

 همچنین، مهدی صالحی مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه باید امکان برپایی نمایشگاه در حاشیه نشست پارلمان جهانی ادیان را مورد بررسی قرار دهیم، اظهار کرد: بعد از برگزاری نشست این پارلمان بزرگ‌ترین تجمع دین‌پژوهان با حضور اساتید و شخصیت‌های علمی برجسته در آمریکا برگزار می‌شود که امیدواریم در صورت امکان برای شرکت در این نشست نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

*عربستان برای نشست امسال پارلمان برنامه‌ریزی ویژه کرده است

شهریار شجاعی‌پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه نیز از پارلمان جهانی ادیان به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع بین‌المللی ادیان یاد کرد و گفت: امسال عربستان سعودی برای حضور در این پارلمان برنامه‌ریزی ویژه کرده است به همین علت نمی‌توانیم در این عرصه نقش‌آفرینی لازم را نداشته و صحنه را برای کشورها و ادیان دیگر خالی کنیم.

وی با اشاره به حضور خود در نشست‌های قبلی این پارلمان عنوان کرد: در گروه‌های تخصصی این پارلمان می‌توان بدون هیچ مشکلی به سخنرانی و ارائه مقاله پرداخت، چراکه این پارلمان بیشتر جنبه مردمی دارد و خود را به‌ظاهر وابسته به هیچ دولتی نمی‌داند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بستر آشنایی نمایندگان ادیان مختلف با دین اسلام در پارلمان جهانی ادیان وجود دارد، مطرح کرد: نمایشگاهی در حاشیه این پارلمان برگزار می‌شود که می‌توانیم از فرصت این نمایشگاه نیز برای معرفی دین اسلام استفاده کنیم.

وی داشتن توانایی در رفع شبهات و آشنایی با مباحث روز بین‌الملل را ازجمله دیگر ویژگی‌های مورد نیاز هیئت اعزامی دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال شرکت در پارلمان جهانی ادیان هستند، باید نسبت به زبان انگلیسی آشنایی لازم را داشته باشند چراکه در نشست این پارلمان سخنرانی‌ها ترجمه هم‌زمان نمی‌شود و افراد فقط با زبان انگلیسی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

*بازخوانی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی در نشست پارلمان جهانی ادیان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن حقانی مدیر امور بین‌الملل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به‌عنوان دیگر میهمان این نشست گفت: در  نشست‌های بین‌المللی به نمایندگان کشورهای اسلامی اجازه سخنرانی در محافل عمومی داده نمی‌شود و در گروه‌ها نیز سنگ‌اندازی می‌کنند تا مسلمانان به‌ویژه شیعیان سخنرانی نکنند اما در حد توان باید تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم با دیگر ادیان به تعامل لازم برسیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه در نشست پارلمان جهانی ادیان مباحث مشترک در حوزه ادیان دنبال می‌شود، تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای انعکاس نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی استمرار نیافته است درحالی‌که می‌توانیم با مشارکت مجموعه‌های مختلف از این نشست برای بازخوانی نامه رهبری استفاده کنیم.

*نشست پارلمان جهانی ادیان بخشی از یک پروژه بزرگ است

در ادامه این جلسه فریبا علاسوند عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده طی سخنانی خاطرنشان کرد: ایران در فضاهایی که افرادی از قبل اجرایی شدن اهداف مورد نظر خود را برنامه‌ریزی کرده‌اند نمی‌تواند نقش لازم را داشته باشد؛ در این برنامه‌ها فقط باید در چارچوب مشخصی فعالیت‌های مورد نظر آن‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان ارشد پارلمان به سمت کارکرد دین آمده تا از دین برای رفع چالش‌های جهانی استفاده کنند، گفت: این افراد دغدغه‌مند دین نیستند و با چارچو‌ب‌های برخی ادیان مشکل دارند به همین علت در این نشست‌ها مباحث کلی از جمله پذیرفتن ادیان و قدرت عشق را مطرح دنبال می‌کنند.

علاسوند با اشاره به اینکه در فرصت کم می‌توان به نتیجه مورد نظر رسید، گفت: این اجلاس بخشی از یک پروژه بزرگ است که در قالب آن به دنبال یک تحولات معناشناختی بر روی مفاهیم خاص هستند تا حرارت‌های دینی را در میان افراد کمتر کنند.

*لزوم ارائه گزارشی از وضعیت پارلمان جهانی ادیان به مراجع تقلید

حجت‌الاسلام والمسلمین دریاباری دبیر شورای ادیان و مذاهب حوزه‌های علمیه بر لزوم تشکیل کمیته دائمی برای شرکت مستمر در پارلمان جهانی ادیان تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام بهره‌برداری‌های مورد نظر در این پارلمان را قبل و بعد از برگزاری پارلمان دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن اهداف مورد نظر باید از مشارکت مجموعه‌های مختلف و همه ظرفیت‌های حوزه استفاده شود، اضافه کرد: باید گزارشی از اهمیت و جایگاه پارلمان جهانی ادیان به مراجع و علمای حوزوی ارائه شود تا بتوانیم از حمایت‌های این افراد نیز بهره‌مند شویم.

دبیر شورای ادیان و مذاهب حوزه‌های علمیه داشتن مدل و بررسی راهکارهای اولیه را از الزامات شرکت در این پارلمان جهانی دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های دین رفع مشکلات اساسی مردم است که در این پارلمان به این مشکلات نیز توجه می‌شود.

*هیئت اعزامی به کانادا باید قدرت لابی‌گری داشته باشد

همچنین، دکتر سید مسعود موسوی اردبیلی رئیس دانشگاه مفید نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه برای حضور در پارلمان ادیان رویکرد و برنامه اصلی باید مشخص شود، اظهار کرد: اگر حوزه علمیه بخواهد در حوزه روابط بین‌الملل فعال باشد، باید برای حضور در این پارلمان جهانی برنامه‌ریزی کند، اما در این راستا باید رویکردهای راهگشا مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه مفید خاطرنشان کرد: اگر به دنبال شیعه و مسلمان کردن افراد هستیم، نمی‌توانیم در این پارلمان به این هدف برسیم، اما اگر به دنبال معرفی و آشنایی با دیگر ادیان و معرفی اسلام هستیم می‌توانیم در این پارلمان برنامه‌های مرتبط را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: افرادی که در نشست پارلمان جهانی ادیان حضور می‌یابند باید نسبت به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و بتوانند با قدرت لابی‌گری‌های خود ارتباط لازم را با نمایندگان دیگر ادیان برقرار و بعد از برگزاری پارلمان اقدامات لازم برای رسیدن به نتایج مورد نظر را دنبال کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha