جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خروج آمریکا از برجام

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: به حرف و قول سران سه کشور اروپایی برای ادامه برجام نمی توان اُمیدوار بود چرا که آن ها جرات و توان مخالفت با آمریکا را ندارند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: در وضعیت کنونی انتظار تحقق خواسته‌های مشروع ایران از برجام با حمایت اروپا و در پیش گرفتن سیاست استقلالی آنان در برابر آمریکا کاملاً دور از دسترس است.

وی افزود: آن چه مسلم است این که رهبران اروپا نه می‌خواهند و نه توانایی اقدام به مخالفت آشکار با آمریکا را دارند گرچه این وضعیت اعتبار و حیثیت بین المللی آنان را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد، اما با توجه به سابقه عملکردی آنان و اظهار ضعف‌های پی در پی ایشان در برابر آمریکا ما نباید انتظاری بیش از این از آنان داشته باشیم.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: البته باید توجه داشت که وضعیت شفاف فعلی برای ما بسیار مفیدتر خواهد بود ، به این خاطر که در گذشته با عدم اعلام خروج آمریکا از برجام آن کشور توانسته بود در پناه سیاست نفاق و دو رویی خود ضمن عدم التزام به مفاد توافق، با استمرار پای بندی جمهوری اسلامی به برجام به خواسته‌های خود برسد و موضع ناظران بین المللی را نیز علیه خود چندان تحریک نسازد اما در وضعیت کنونی، دولت آمریکا از یک سو خود را عملاً در برابر انتقادهای بین‌المللی قرار داده و از سوی دیگر، تکلیف جمهوری اسلامی ایران را نیز در داخل و خارج مشخص ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: خروج از برجام برای آمریکا به مثابه کارت یکبار مصرفی بود که بدون هیچ فایده‌ای برای آمریکا به بازی گرفته شد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی بیان داشت: از سویی نمی‌توان انکار کرد که آمریکا تا قبل از استفاده از این کارت مدام با تهدید به استفاده از آن همه را سرکار گذاشته بود و تلاطم ناشی از عملیات روانی در افکار عمومی و اقتصاد ایران به وجود آورده بود، اما این آخرین کارت آمریکا بود که به طور کاملاً ناشیانه به بازی گرفته شد.

وی در خاتمه گفت: پایان برجام از سوی آمریکا، فضا را برای همه شفاف کرد و ثابت نمود آنان که در برابر حریفان مقتدر و ریشه دار سر و صدای بیهوده به راه می‌اندازند تا چه حد بی ریشه و فاقد شعور سیاسی‌ هستند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha