چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
كرسي آزادانديشي/ مدرسه علميه خواهران نكا

حوزه/ به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه خواهران ریحانة الرسول(س) کرسی آزاد اندیشی با موضوع"شاخص های حوزه انقلابی و نقش طلاب " برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام رضاپور استاد ارائه کننده بحث در این نشست بیان کرد: حوزه علمیه و روحانیت علت محدثه انقلاب است.
وی افزود: در حال حاضر توطئه دشمن، مقابله دین با دین، مقابله حوزه با حوزه، مرجعیت با مرجعیت و انقلابی گری با انقلابی های قلابی است؛ به گو نه ای که با عمامه بلند در مقابل جمهوری اسلامی می ایستند.
این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: امروز هدف اصلی دشمن براندازی مستقیم نظام نبوده و با نام جمهوری اسلامی کاری ندارد، بلکه  استحاله از درون است؛ زیرا در هدف گذاری به این نتیجه رسیده که برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی، یک مرجع تقلید درست کرده و به نفع خود استحاله کند، بهتر به نتیجه می رسد؛ مرجع تقلیدی که در راهپیمایی 22 بهمن وغیره شرکت نمی کند، ولی در روضه خوانی حضرت زهرا شرکت می کند.
وی در پاسخ به این که  کارکرد حوزه علمیه در مقابله با دشمن چه می تواند باشد، اعلام کرد:  با توجه به این که حوزه علمیه منبع و سرچشمه علوم است.  طلبه باید در مباحث اصیل حوزه مطالعه داشته، زمان شناس بوده و تشخیص دهد چه بحثی و در چه زمانی قابلیت مطرح شدن را دارد؛ همچنین مطالعه دقیق سیاسی داشته و پایه های فهم خود را از مسائل روز قوی کرده و فناوری های مدرن را آموزش ببیند و در یک کلام؛  شاخصه انقلابی گری حضور در میدان و دفاع از انقلاب است.
رضاپور تصریح کرد: اولین فریاد هایی که از دل حوزه بلند شد؛ انقلاب اسلامی و بانک ربوی بود؛ امروز باید فقه ما  فقه حکوکتی باشد. تنها مرجع تقلیدی که در بحث نوین براساس فقه بحث می کند ، مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: دشمن با همه ابزار دین به میدان آمده،و دیگر افکار کمونیستی مطرح نیست، بلکه جریان سکولار مطرح است. (داعش مسلطین به قرآن هستند).
استاد ارائه کننده بحث خاطر نشان کرد: باید اراده ی انقلابی گری در حوزه وجود داشته و به طلبه آموزش داده شود که چگونه انقلابی باشد، تا از او انتظار انقلابی گری داشته باشیم. نوع آموزش در حوزه (دانشگاهی و صرفا برای نمره) تقوا را در طلبه می کشد.
حوزه علمیه باید پشتوانه تئوریک انقلاب اسلامی باشد.
آقای بابایی استاد منتقد کرسی در ادامه گفت: دین به عنوان دستورالعمل جامع و جهان شمول است. هر جا حوزه علمیه و روحانیت روی کار آمد، چه قبل و حین و بعد از انقلاب، نتیجه خوبی حاصل شد(میرزای شیرازی دستور تحریم تنباکو را داد). انقلاب ما از مدرسه فیضیه قم شروع شد.
وی افزود: خلاء تئوریک در حوزه علمیه وجود دارد، لذا با وجود آسیب هایی که دشمن ایجاد می کند، حوزه علمیه باید تئوری پرداز و نظریه دان داشته و برای هر فکر و حکمی فلسفه عقلی و فلسفه گرا داشته و پشتوانه تئوریک انقلاب اسلامی باشد.
وی در ادامه با اشاره به آسیب هایی که در حوزه علمیه وجود دارد اعلام کرد: عدم توجه کافی در گزینش ورودی، اکتفا برخی مبلغین به روضه خوانی، تبدیل شدن طلبگی به عنوان شغل(که آسیبی جدی است)، اشرافی گری در روحانیت و تاثیر آن در نگاه مردم از جملهاین آسیب ها است.

انتهاي پيام۱۳/۴۸


    

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha