چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدحسین حق جو

حوزه/ دلباختگی، دنیا طلبی، وابسته بودن به مَناصب دنیوی، عدم اعتماد وعدمعرفت به ولیّ خدا از جمله دلایل دوری از حضرات معصومین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: زندگی امام حسن(ع) برای اهل معرفت و دقت، می تواند سرمشق خوبی باشد، چون سیره حسنی دارای شاخصه های زیادی است و توجه و اجرای هرکدام و اجرای می تواند اساس زندگی انسان را از پایه متحول کند.

این مشاور خانواده افزود: صبر در برابر مشکلات، شدائد و سختی ها، مبارزه با ظلم و ستم، دفاع از حق مظلوم در برابر ظالم، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، رسیدگی به ایتام، دفاع از دین، پرهیز از اختلاف برای حفظ دین، بخشندگی و دهها صفت حسنه ازجمله ویژگیهای امام دوم شیعیان بوده است و همواره این امام همام در تلاش بودند که این صفات را در زندگی خود تدام بخشند و همین گونه هم بوده است.

وی عنوان کرد: دوران امامت امام حسن(ع)، دوران خاصی بود چون در آن دوره دشمنی ها، کینه ها، بغضیه ها نسبت به پدربزرگوارشان زیاد شده بود و از سوی با دشمن کینه توز، حیله گر، طماع، فتنه گر و زیرک مواجه بودکه ظاهری آراسته در بین مردم داشت.

این محقق حوزوی ادامه داد: معاویه مردم را با ظاهری زیبا  ولی با باطنی خبیث و پر از آلوده ، عامه مردم را می فریبید و از همین طریق بر مسند قدرت و حکومت، تکیه زده بود و روز به روز کینه براهل بیت(ع) را بیشتر زنده نگه می داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو گفت: امام حسن(ع) هوشیار بود و با درایت در مقابل معاویه عمل کرد، ولی گرفتار عوام فریبی دوستان خود شد. یاران او با تبلیغات سوء دشمن و تطمیع پول و منصب از دور او خالی شدند و کار به جای رسید که صلح را بر امام تحمیل کردند و در عین حال که لایق و شایسته پیروزی در جنگ های مختلف بود، اما یاران او حتی برجان حضرت طمع کردند و جنگ به نفع معاویه به اتمام رسید.

این استاد مشاوره خانواده افزود: امام حسن(ع)  با قبول صلح، کاری کردند که دشمن زیرک، ظاهرنازیبای خود را کنار بگذارد و باطن خبیث او برای همگان مشخص شود و بعد از پذیرش صلح، معاویه به تعهدهای خود پای بند نبود و همین زمینه نالایق بودنش برای حکومت مشخص کرد و چهره ناپاک  او با دلباختگان به دنیا زود مشخص شد.

وی افزود: اگر چه این صلح زمینه ای برای شهادت حضرت شد، ولی باعث شد همه به مظلومیت وحقانیت امام حسن(ع) پی ببرند و آگاه شوند که دشمن برای از بین بردن حق وحقیقت و رسیدن به قدرت، حاضر است دست به هر کاری بزند.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha