شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس حبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت تبدیل "آرامش انسان از اسلام" به نظریه ای با مختصات اجتماعی گفت: با این نظریه به انسان امروز بگوییم اسلام در زمینه آرامش به عنوان گمشده انسان، نسخه ای پرجاذبه، عشقِ معنوی آفرین و امید بخش و ... با ابعاد، مختصات و جاذبه های خاصی ارایه کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع تعدادی از  محققان حوزه علمیه قم اظهارداشت: جامعه انسانی امروز به دلیل آن که دچار تحولات بسیار شده، نیازهای معرفت خواهی و آرامش خواهی وجودی در او بیشتر شده است.

وی ادامه داد: با این وجود، متاسفانه ما هنوز اندیشه اسلام در زمینه "آرامش انسان" را به نظریه تبدیل نکرده ایم؛ نظریه ای با مختصات اجتماعی تا به انسان امروز آن را عرضه کنیم و او را از غلطیدن به این سوی و آن سوی بازداریم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: طبیعی است نظریه آرامش و طرح و پرداختن به آن در فقه سلوک نمی گنجد؛ بلکه در فقه وجود جای می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: در اسلام افزون بر فقه رایج که "فقه سلوک" است، دو فقه دیگر وجود دارد که قرن هاست کمتر فعال شده، و آن دو، یکی "فقه وجود"، و دیگری "فقه نفس" است.

وی با اشاره به روایت "الفقیه کل الفقیه من لم یقنط الناس عن رحمة الله....، فقیه، تمام فقیه کسی است که مردم را از رحمت الهی مایوس نکند"، گفت: فقه وجود در وجود انسان، امید و اطمینان به رحمت الهی را تولید، و از آن، یاس را دور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: فقه وجود از این رهگذر مجموعه ای از معانی لطیف و توازن بخش را به مثابه روحی حیاتبخش به کالبد ظواهر حاصل از فقه سلوک، تزریق می کند و آن را به جنب و جوشی الهی وا می دارد.

وی با اشاره به دو روایت "ان افضل الفقه الورع فی دین الله"،  بهترین فقه، ورع در دین خداست و "من الفقه ان لا تغتروا" از فقه است این که غرور نداشته باشيد،گفت: "فقه نفس" به تزکیه و تهذیب انسان می پردازد و عامل تامین پاکیزگی و وارستگی در حرکت ها، جهت گیری ها و رویکردهایی است که فقه سلوک ایجاد می نماید و آن را در عین نظر داشتن به تنظیم زندگی دنیاوی به سمت معاد و پاکیزگی های مناسب با آن سوق می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: این دو فقه که کمتر فعال شده اند، نقش پشتیبانی کننده، حراست کننده، جهت دهنده، و معنی بخش نسبت به فقه سلوک دارند.

وی ادامه داد: جامعه امروز بسیار حساس و پیچیده شده است و فقه بدون محتواهای درون افزای روحی و معنوی اگر در گذشته با مشکلاتی مواجه بوده، امروز به مراتب وضعیت بدتری پیدا می کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha